حققان ایرانی فعال در بانک ملی جلبک در دانشگاه تهران موفق شدند با استفاده از جلبک اسپیرولینا و بهره‌گیری از آنتی‌اکسیدان موجود در این جلبک به نام فیکوسیانین، نوشیدنی انرژی زا ایرانی تولید کنند.

به گزارش ندای گیلان ،نوشابه‌های انرژی زا امروزه در میان ورزشکاران به دلیل افزایش نیرو و بهبود عملکرد ورزشی طرفداران زیادی پیدا کرده است. در یک تعریف ساده می‌توان گفت نوشابه انرژی زا، نوشیدنی است که موجب افزایش انرژی در بدن مصرف کننده می‌شود.

درحال حاضرنوشیدنی انرژی زا به صورت عمومی و ویژه ورزشکاران در دنیا تهیه می‌شود، محققان کشورمان توانستند با استفاده از فیکوسیانین که به عنوان قوی ترین آنتی‌اکسیدان موجود در طبیعت از آن نام می‌برند و در جلبک اسپیرولینا یافت می‌شود، نوشیدنی انرژی زا ویژه ورزشکاران تولید کنند.

علی خلیلی مدیر بازاریابی بانک ملی جلبک ایران در گفتگویی افزود: جلبک اسپرولینا از میکروجلبک ها استخراج می‌شود که معروفترین جلبکی است که در دنیا استفاده می‌شود. ناسا در سال ۲۰۱۷ این جلبک را به عنوان سوپرفود به دلیل درصد پروتئین بسیار بالای آن که ۵۰ درصد این محصول درهر ۱۰۰ گرم می‌باشد را انتخاب کرده است، در کنار آن در این جلبک قوی‌ترین آنتی اکسیدان موجود در طبیعت نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: آنتی اکسیدان‌ها مواد شیمیایی هستند که از بدن در مقابل تاثیر منفی رادیکال های آزاد حفاظت می‌کنند، این مواد شیمیایی در سلول‌های بدن وجود دارند و باعث آسیب دیدن و تخریب آن‌ها می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها، حاوی ویتامین‌های آ، ث، ای و سلنیوم هستند که در میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات یافت می شوند.
مدیر بازاریابی بانک ملی جلبک ایران اظهار کرد: برخی افراد با مصرف مکمل‌ها، آنتی اکسیدان‌های بیشتری وارد بدن شان می‌کنند، یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد آنتی اکسیدان‌ها بدن را در مقابل ابتلا به انواع سرطان، سرما خوردگی و … حفاظت می‌کنند.
وی بیان کرد: دانشمندان پس از مطالعه درباره فواید مصرف مکمل های حاوی آنتی اکسیدان بر روی تندرستی انسان دریافتند، افرادی که مکمل های حاوی آنتی اکسیدان مصرف می کنند در مقایسه با اشخاصی که چنین نمی کنند عمر طولانی‌تر دارند.

خلیلی گفت: با استفاده از نوشیدنی انرژی زا فیکوسیانین، تامین انرژی بدن به طور طبیعی صورت می‌گیرد در حالی که نوشیدنی‌های انرژی زای دیگر طبیعی نیستند و دارای مواد نگهدارنده بسیار هستند اما این نوشیدنی کاملا به صورت طبیعی انرژی تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مقدار تولید انرژی این نوشیدنی طبیعی همانند انرژی تولید شده توسط نوشیدنی‌های انرژی زای موجود در بازار است، گفت: این محصول درمرحله آزمایش‌های اولیه قرار دارد و برای اینکه کمیته المپیک آن را برای استفاده ورزشکاران تایید کند، در حال حاضر به آزمایشگاه کل فرستاده شده است.

خلیلی بیان کرد: در حال حاضر نوشیدنی ایرانی از جلبک اسپیرولینا توسط این گروه تولید شده و در برخی کافی شاپ‌های تهران مورد مصرف قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در حال حاضر در دنیا ۵۰ سال است که از فرآورده های غذایی جلبک استفاده می‌شود، ما نیز سعی داریم با تولید این محصول فرهنگ مصرف آن را توسعه دهیم./ایرنا