فرمانده انتظامی رشت با بیان اینکه مسئله امر به معروف و نهی از منکر تا حدودی از فکر و ذهن مسلمین خارج شده است گفت گفت: واقعیت این است که این فریضه در جامعه ما مهجور مانده و در واقع نهاد و قدرتی برای ضمانت اجرایی آن به طور رسمی وجود ندارد.

به گزارش  ندای گیلان از رشت، سرهنگ علي رمضاني صبح امروز در همایش امران به معروف و ناهیان از منکر نیروی انتظامی، ادارات و سازمان‌ها که در سالن شهدای ناجا رشت برگزار شد اظهارداشت: اساساً مسئله امر به معروف و نهی از منکر تا حدودی از فکر و ذهن مسلمین خارج شده و آن معنای وسیع خود را از دست داده است و صرفاً محدود به یک سلسله مسائل عبادی شده که باز هم به آن، آن طور که باید و شاید عمل نمی‌شود.
این مقام انتظامی به سخنان امام علی(ع) درباره امر به معروف و نهی از منکر که می فرمایند: «همه کارهای خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره‌ای از دریای عمیق است .» اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که این فریضه در جامعه ما مهجور مانده و در واقع نهاد و قدرتی برای ضمانت اجرایی آن به طور رسمی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر هرچند که یک امر اجتماعی است، اما عواقب آن متوجه تک تک افراد جامعه می‌‎شود؛ چرا که تا محیط اصلاح نشود فرد توفیق صد در صد نمی‌یابد.
سرهنگ رمضانی ادامه داد: صلاح و فساد اجتماعی به اجرا یا عدم اجرای امر و به معروف و نهی از منکر بستگی دارد و نباید نقش تأثیر گذار این فریضه در کاهش آسیب‌های اجتماعی نادیده گرفته شود.
رمضانی گفت: جامعه به مثابه کشتی می‌ماند که اگر فردی بخواهد کشتی را سوراخ کند و بقیه مانع کار او نشوند همگی غرق می‌شوند، بنابراین اگر فردی مرتکب گناهی در انظار عمومی شود هم خودش آسیب می‌بیند و هم جامعه را به سوی فساد و تباهی می‌کشاند .
این مقام انتظامی افزود: خداوند متعال در ایه 71 سورت توبه به زیبایی این مسئله را بیان کرده آنجا که می‌فرماید: «مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع می‌کنند.»
وی تصریح کرد: خداوند در این آیه لازمه «ایمان حقیقی» را علاقه به سرنوشت یکدیگر بیان کرده و لازمه این علاقه را امر به معروف و نهی از منکر دانسته است؛ چرا که با حمایت و پشتیبانی اجرای این فریضه، همگانی شدن آن در همه سطوح جامعه را در پی خواهد داشت که اگر این مهم صورت گیرد دیگر جایی برای ارتکاب گناه یا تخلف در جامعه باقی نمی‌ماند و قبل از آنکه با عاملان منکر برخورد شود رفتار آنها اصلاح خواهد شد.
فرماندهی انتظامی شهرستان رشت در پایان اين همایش ابراز امیدواری کرد كه با استفاده از كمك بسيج و همكاري نيروي انتظامي و آمران به معروف وناهیان از منکر از همه ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرستان برای ترویج و احیای امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنیم.