نماینده رشت گفت: به اعتقاد بسیاری از نمایندگان تبدیل ارز 4 هزار و 200 تومان به 17 هزار و 500 باعث ایجاد تورم در جامعه شده و جامعه را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش ندای گیلان،سیدعلی آقازاده در گفت‌وگو با  تسنیم، اظهار داشت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ پس از اصلاحات در مجلس مطرح شد و نمایندگان در خصوص تغییرات نظرات موافق و مخالفی داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: تأمین منابع، مصارف، تورمی بودن بودجه، کسری بودجه و تقسیم منابع محورهای بحث نمایندگان بود.

عضو کمیته دفاع کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در نهایت نمایندگان به لایحه بودجه ۱۴۰۰ که در کمیسیون تلفیق اصلاح شده بود رأی منفی داده و دوباره به دولت برگشت داده می‌شود.

آقازاده ابراز داشت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ سیاسی و تورمی بوده و قطعاً دولت بعدی را با مشکل مواجه می‌کند به همین دلیل این لایحه با وجود تغییرات عمده در کمیسیون تلفیق از نظر تعادل بین منابع و مصارف متوازن تشخیص داده نشد.

وی با بیان اینکه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی فسادزا است گفت:این نرخ ارز تقریباً اجرایی نشده و توزیع آن تأثیری بر کنترل قیمت‌ها و نظارت بر افزایش قیمت‌ها نداشت و از طرفی به نفع رانت‌خواران بوده است.

آقازاده افزود: نظر کمیسیون تلفیق این بود که این نرخ ارز به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تبدیل شود و مابقی پول به‌صورت یارانه در اختیار مردم قرار گیرد که این نظر موافق و مخالفانی داشت و در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس نرسید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز داشت: به اعتقاد بسیاری از نمایندگان تبدیل ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۷ هزار و ۵۰۰ باعث ایجاد تورم در جامعه شده و جامعه را با مشکل مواجه می‌کند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس گفت: برنامه دراز مدتی در قالب راهبرد توسعه کشاورزی برای کشاورزی گیلان تدوین شده و بخش زیادی از آن به تجهیز و مکانیزاسیون کشاورزی در گیلان مربوط می‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با مکانیزاسیون این عرصه می‌توان با هزینه کمتر تولید بیشتری داشت و صنایع تبدیلی را گسترش داد.

وی گفت: همچنین این برنامه‌ها شامل بحث نهادهای کشاورزی و بهره‌مندی آسان کشاورزان از آن، تجهیز کانال‌ها و آب‌بندان‌ها و زیرساخت‌های کشاورزی و بازرگانی برنج و ثبات قیمت آن   نیز می‌شود.

آقازاده عنوان داشت: در این حوزه اقداماتی انجام شده اما اکنون به حد مطلوب متوسط نیز نرسیده‌ایم زیرا در این بخش فراز و نشیب‌هایی وجود دارد و دولت‌ها به تعهدات خود در این حوزه عمل نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه به‌دلیل محدودیت منابع اکنون پروژه‌های نیمه تمام در گیلان در اولویت تکمیل هستند گفت: یکی از این پروژه‌ها مباحث مربوط به صنعت است تا بتوانیم شاهد افزایش تولید و کیفیت تولید در این بخش باشیم.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس اظهار داشت: همچنین یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد حوزه گردشگری گیلان بوده و باید زیرساخت‌هایی در این حوزه فراهم شود.

وی با بیان اینکه مباحث زیست محیطی استان و مدیریت پسماند از دیگر حوزه‌های دارای اولویت در گیلان است افزود: یکی از پروژه‌هایی که باید در اولویت رسیدگی قرار گیرد موضوع حاشیه‌نشینی و بحث فضای درمانی شهرها است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بخش سازمان‌های استان گیلان نیز باید در بحث تخصیص بودجه و برنامه‌ریزی‌های درست برای این نهادها سیاست‌های درستی اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: در حوزه شهرستان رشت نیز پروژه‌هایی در اولویت رسیدگی قرار دارند که علاوه بر موارد مذکور می‌توان به ترمیم راه‌های روستایی و جاده‌های بین شهری  اشاره داشت.

آقازاده خاطرنشان کرد: احیاء تالاب‌ها، ساخت مسکن برای شهروندان، اتمام طرح‌های مسکن مهر از دیگر پروژه‌های مهم شهرستان رشت است که اکنون در اولویت پیگیری نمایندگان گیلان در مجلس قرار دارد.