معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: کاهش مصرف فست‌فودها از شیوع سرطان معده جلوگیری می‌کند.

به گزارش ندای گیلان،افشین شفقی عصر امروز در نشست خبری به‌مناسبت هفته سلامت مردان در رشت، اظهار داشت: در تعالیم دینی اسلام به دو نعمت سلامت و امنیت تاکید فراوانی شده و باید نعمت سلامت را پاس داشت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: سلامت همچون کلاهی است بر سر فرد سالم که تنها فرد بیمار می‌تواند آن را ببیند و خود فرد سالم متوجه آن نیست.

وی با اشاره به اینکه مردان کمتر به سلامت خود اهمیت می‌دهند و شعار هفته سلامت مردان «آیا در مسابقه سلامت برنده‌اید؟» است، خاطرنشان کرد: لازم است به حفظ سلامت مردان توجه شود تا مردان جامعه ما به سلامت خود بیشتر توجه کنند.

این متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد و  دانشیار  دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر شیوع سرطان‌ها به‌ویژه شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش مثل سرطان معده در گیلان گفت: غربالگری در زمینه سرطان‌ها بسیار اهمیت دارد.

شفقی گفت: بروز علائمی مانند سوء هاضمه و ترش کردن در افراد بالای 50 سال و گیر کردن غذا و تهوع و استفراغ بعد از غذا و بی‌اشتهایی و کاهش وزن و مشاهده خون در مدفوع از علائم هشدار دهنده در سرطان‌های دستگاه گوارش است که باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه غذا از جمله مواردی است که در تعالیم اسلامی مورد توجه ویژه است و در دستگاه گوارش اهمیت خاصی دارد افزود: اول به موقع غذا بخوریم و دوم سالم غذا بخوریم و سوم غذاهای سلامت بخوریم.

وی با بیان اینکه مصرف غذاهای سرطان زایی همچون غذاهای دودی و نمک سود شده و کنسروی به‌علت وجود مواد نگه‌دارنده، سلامت انسان را تهدید می‌کند هشدار داد: کاهش مصرف فست‌فودها از شیوع سرطان معده جلوگیری می‌کند.