ندای گیلان – لبنان این روزها انتخابات مجلس لبنان در داخل و خارج این کشور در حال برگزاری است که از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. اسرائیل همراه با متحدان خود در منطقه، تلاش می‌کند تا نتیجه انتخابات را به نحوی رقم بزند که منجر به تضعیف جریان مقاومت در این کشور و از بین […]

ندای گیلان – لبنان

این روزها انتخابات مجلس لبنان در داخل و خارج این کشور در حال برگزاری است که از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. اسرائیل همراه با متحدان خود در منطقه، تلاش می‌کند تا نتیجه انتخابات را به نحوی رقم بزند که منجر به تضعیف جریان مقاومت در این کشور و از بین رفتن  وحدت ملی در لبنان بشود اما مردم لبنان نیز علی‌رغم تفاوت دیدگاه‌های سیاسی و مذهبی، هوشیار بوده و به خوبی از نقشه‌های شوم دشمن در خاورمیانه آگاه هستند.

نبیه بری، رئیس مجلس لبنان با حضور در برنامه «بدون مرز» به سوالات مختلفی درباره اوضاع کنونی لبنان، انتخابات پیش‌روی مجلس این کشور و عزم جدی دولت برای رسیدگی به پناهندگان سوری در لبنان پاسخ داد.

او معتقد است که نقشه‌های شوم اسرائیل در لبنان با هوشیاری مردم و جریان مقاومت، با شکست مواجه شده است. هم‌چنین او می‌گوید که تفاوت دیدگاه‌ گروه‌های سیاسی و مذهبی هرگز نتوانسته است به وحدت ملی مردم لطمه بزند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر منطقه خاورمیانه، به سمت «خاورمیانه بزرگ» که نوعی توطئه قدرت‌های استعماری و مداخله جو است، در حرکت است. این توطئه به ویژه با اراده ما اعراب محقق می‌شود. متاسفانه، اکنون شرایط را در برخی از کشورهای منطقه به گونه‌ای رقم زده‌اند تا این توطئه‌ها را عملیاتی کنند. چرا که هدف آن‌ها از طراحی این پروژه، تجزیه کشورهای منطقه است.

نبیه بری ادامه داد: به خواست خدا، لبنان از سال 2006 تا به امروز، با وجود تجاوزات اسرائیل و تکرار آن که آخرین مورد آن تلاش برای ایجاد دیوار میان لبنان و سرزمین فلسطین بود، توانسته است با این توطئه‌ها مقابله کند. در حقیقت آن‌ها تلاش داشتند تا برای اجرای پروژه شوم خود، به خاک لبنان تجاوز کنند که این توطئه با هوشیاری دولت لبنان، مردم و جنبش مقاومت ناکام ماند. باید اذعان کرد که خوشبختانه طرح‌های نفاق برانگیز اسرائیل و هم پیمانانش، تاکنون نتوانسته است مقاومت مردم لبنان را در هم بشکند. اکنون اوضاع سیاسی و امنیتی در داخل لبنان بسیار آرام و باثبات است. حتی می‌توانم بگویم وضعیت لبنان در این زمینه، نه تنها از بسیاری از کشور‌های منطقه با ثبات‌تر است بلکه از برخی کشورهای اروپایی هم اوضاع بهتری دارد. اما متاسفانه اختلافات عربی- عربی و عربی- اسلامی در منطقه، بر فضای روابط دو جانبه کشورها تاثیر گذاشته و شرایط را سخت‌تر کرده است.

رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد: بنظر من، راه‌حل چنین مشکلی، تن دادن به گفتگو، بازگشت به همزیستی مسالمت‌آمیز و ایجاد وحدت و دوستی میان همه ملت‌ها است. اکنون زمان آن فرا رسیده که دولت‌ها و مردم منطقه بیدار باشند و شرایط منطقه را درک کنند . تنها با این ابزار و رفتار می‌توان از تجزیه کشورهای منطقه و یا رخدادی بدتر از سایکس ‌پیکو جلوگیری کرد.

وی ضمن اشاره به ماجرای استعفای حریری و خنثی شدن نقشه‌های دشمن گفت: باید از تعبیر دوست عزیزم آقای ولید جنبلاط استفاده کنم که می‌گفت: «سعد حریری دیداری استثنایی از عربستان داشت و با میزبانی خارق العاده ای مواجه شد». لبنانی‌ها در این زمینه موضعی متحد داشتند زیرا این اتفاقی بود که هر لبنانی آن را حس می‌کرد چرا که گوشه‌ای از این اتفاق به او ارتباط داشت. به طور کلی فضایی دوستانه در داخل لبنان حاکم بود. البته این سخنان به معنی انکار اختلافات سیاسی نیست اما تلاش ما این است که این اختلافات را حل کنیم. باید بگویم که خوشبختانه توانستیم از این مرحله بدون هزینه عبور کنیم تا اوضاع لبنان به حالت عادی باز گردد. اکنون در آستانه انتخابات مجلس لبنان هستیم. امیدوارم که همه گروه‌ها و طوایف در انتخابات حضوری فعال داشته باشند تا بتوانند مجلسی برگرفته از نمایندگان خود را شکل دهند.

رئیس مجلس لبنان تصریح کرد: مجلس لبنان به مثابه موسسه کوچکی است که کارکردی شبیه به سازمان ملل دارد زیرا همه نمایندگان طوایف، مذاهب، گروه‌ها و طیف‌های سیاسی را در خود جای داده است. در حقیقت، در سایه همکاری و همزیستی مسالمت‌آمیز میان همه طوایف و گروه‌های سیاسی و مذهبی است که توانسته‌ایم مشکلات لبنان را حل کنیم. اگرچه نگرش‌های سیاسی مختلفی در خصوص مسایل منطقه و لبنان در میان گروه‌های سیاسی و طوایف وجود دارد، اما هیچگاه این تفاوت دیدگاه‌ها نتوانسته به وحدت ملی لبنان لطمه بزند و ما سعی داریم اختلافات در حوزه رسانه‌ها را نیز با گفتگو و رایزنی حل کنیم.

نبیه بری ضمن اشاره به نقش مثبت لبنان در شکست داعش در سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران و روسیه نقش تعیین‌کننده‌ای در شکست داعش در سوریه داشتند و اگر این دو کشور نبودند معلوم نبود تروریست‌ها و توطئه‌گران چه آینده‌ای را برای سوریه رقم می زدند. در حال حاضر لبنان توانسته است پذیرای بیش از یک و نیم میلیون از خانواده آوارگان سوری باشد. این میهمان نوازی از سوی مردم لبنان، امری طبیعی است چرا که آنان هم مثل ما عرب بوده و همسایه ما هستند. اکنون یکی از موضوعات مهم برای دولت لبنان، موضوع رسیدگی به اوضاع آوارگان سوری است. آنها نیاز به خدمات، زیر ساخت شبکه‌های آب آشامیدنی و مراکز آموزشی دارند. هم اکنون تعداد دانشجویان سوری، بیشتر از دانشجویان لبنانی است.

موضوع سوریه باید در پشت میز مذاکرات حل شود

وی اضافه کرد: من مشکلات آوارگان سوری را بارها در مجلس لبنان مطرح کرده‌ام . دولت و مردم لبنان همه توان خود را معطوف کرده‌اند تا بتوانند به آوارگان سوری کمک کنند. در لبنان تلاش داریم تا در این شرایط حساس، باری را از دوش این آوارگان برداریم و مرحمی برزخم‌های آن‌ها باشیم. در سال 2006 که اسرائیل به لبنان حمله کرده بود، مردم سوریه پذیرای ما شده بودند. در نتیجه در این شرایط سخت نیز، لبنان میزبان مردم سوریه و آسیب‌دیدگان از جنگ و تروریسم خواهد بود. ما به عنوان یک مسلمان و همسایه سوریه، خود را موظف می‌دانیم تا به آوارگان سوری کمک کنیم. البته این دوران نیز می‌گذرد و ما امیدواریم برادران و خواهران سوری ما بتوانند با بازگشت صلح به این کشور، به وطن خود بازگردند. به هر حال موضوع سوریه باید در پشت میز مذاکرات حل شود که خوشبختانه تاکنون مذاکراتی میان نمایندگان دولت و معارضین سوریه برای پایان دادن به جنگ و درگیری انجام شده است. البته این سخن به این معنی نیست که در عرصه میدانی پیشرفتی نیست، بلکه دولت سوریه در عرصه میدانی مبارزه با تروریسم هم به پیشرفت‌های خوبی رسیده است و توانسته بخش‌های مهمی از خاک این کشور را از اشغال تروریست‌ها آزاد کند. هم‌چنین در بخش‌های دیگر نیز موفقیت‌ها چشمگیر بوده است و تروریست‌ها شکست خورده‌اند. الحمدالله در این زمینه پیشرفت‌های بزرگی دیده می‌شود اما به طور کلی راه حل مشکل سوریه باید سیاسی باشد.

اساس مشکل در لبنان، وجود اسرائیل است

نبیه بری در پاسخ به این سوال که آیا وجود حزب‌الله در لبنان مشکلی را برای مردم این کشور رقم زده است یا خیر، گفت: اساس مشکل در لبنان، وجود اسرائیل است، اسرائیل مشکل اول، دوم و همه مشکلات لبنان است. رژیم اسرائیل نه تنها در لبنان بلکه در فلسطین و منطقه نیز همواره مشکل‌ساز بوده است. مردم فلسطین و لبنان همواره از اقدامات غیر انسانی اسرائیل رنج برده و صدمات زیادی را متحمل شده‌اند. اکنون فلسطین در اشغال صهیونیست‌ها است و مردم مسلمان آن تحت فشار این رژیم غاصب هستند. از این رو لبنان در حمایت از حقوق ملت فلسطین، نقشی تاریخی ایفا کرده است و این موضوع همچنان موضوع محوری ما در قبال دفاع از حقوق مردم فلسطین و آزادی قدس شریف خواهد بود و البته ادامه خواهد داشت. در گذشته، وقتی اسرائیل به خاک لبنان حمله کرد، جنبش امل و حزب الله در کشور وجود نداشتند، اما پس از چندین بارحمله دشمنانه این رژیم به جنوب لبنان که منجر به کشته و زخمی شدن مردم لبنان شد، با تصمیم امام موسی صدر، جنبش مقاومت در لبنان شکل گرفت.

ایران، پایه و مبنای قلب تپنده مقاومت در لبنان بود

او در بخش پایانی صحبت‌های خود به ارزیابی روابط ایران و لبنان پرداخت و گفت: در آغاز به صراحت بگویم که اگر جمهوری اسلامی نبود اوضاع مقاومت در جنوب لبنان شرایط متفاوتی را تجربه می‌کرد. جمهوری اسلامی ایران، پایه و مبنای قلب تپنده مقاومت و انقلاب در لبنان بود  چرا که رهبری جنبش ما هم با امام موسی صدر آغاز شد. او یک ایرانی و خواهان مبارزه با اسرائیل بود. ایشان با همان امکانات کم و ناچیز در آن زمان، با اسرائیل مبارزه می‌کرد امروز بیش از هر زمان دیگر، در لبنان، ایران و دیگر کشورهای اسلامی نیازمند وحدت هستیم چرا که توطئه‌های بزرگی بسیاری علیه ما وجود دارد. نه تنها ما بلکه همه کشورهای اسلامی در معرض توطئه‌های اسرائیل و آمریکا قرار دارند و باید هوشیار بود تا بتوانیم با این توطئه‌ها مقابله کنیم. بر این نکته تاکید می‌کنم که اگر حما‌یت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم لبنان نبود، بدون شک ما نمی‌توانستیم بخش زیادی از جنوب لبنان را از اشغال صهیونیست‌ها آزاد کنیم. این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد. باید اشاره کنم که ارتباط میان جمهوری اسلامی ایران و لبنان در بعد سیاسی، واقعا ممتاز است اما من بر این باورم که علی‌رغم نزدیکی روابط دو کشور در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی، این روابط در حوزه اقتصادی همچنان با کاستی‌هایی روبه‌رو است که باید ترمیم شود.

ندای گیلان