وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به فراز و نشیب های روابط ایران و انگلیس طی سالهای گذشته، گفت: امروز وارد مرحله جدیدی از روابط بر اساس احترام متقابل و سیاست تعامل سازنده شده ایم.

ندای گیلان: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس که برای بازگشایی سفارت این کشور به تهران سفر کرده است، اظهار داشت: بعد از مدتی که روابط ما با مشکلاتی روبرو بود، سفارتخانه های دو کشور در تهران و لندن در سطح کاردار بازگشایی شد و کاردارهای ترددی ما، مقیم شدند.
وی افزود: این شروع مجددی برای روابط ایران و انگلستان خواهد بود؛ روابطی که طی سالهای گذشته با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است.
وزیرامورخارجه کشورمان گفت: امروز وارد مرحله جدیدی از روابط بر اساس گفتگو، احترام متقابل و سیاست تعامل سازنده شده ایم؛ گفتگوهایی که طی دو سال اخیر هم در حاشیه مذاکرات هسته ای و هم در حاشیه اجلاس های سازمان ملل در سطوح رئیس جمهور ایران و نخست وزیر بریتانیا و وزرای خارجه دو کشور جریان داشته است.

ظریف:در برخی موارد با انگلستان، اختلاف نظر و در مواردی اشتراک نظر داریم
ظریف تصریح کرد: دیدگاه‌های متفاوتی درباره برخی موضوعات بین ما و انگلستان وجود دارد و این اختلاف نظرها از طریق گفتگو و رسیدن به درک مشترک قابل حل است؛ البته در مواردی مانند اجرای موفق برنامه جامع اقدام مشترک پس از طی مراحل داخلی در کشورها، اشتراک نظر داریم.
وی ادامه داد: همچنین درباره ضرورت مبارزه با افراط و فرقه گرایی و تولید و قاچاق مواد مخدر در منطقه و نیز لزوم استفاده از برجام برای همکاری های مشترک، اشتراک نظر داریم.
وزیرامورخارجه کشورمان گفت: درباره برخی مسائل منطقه ای نیازمند گفتگوهای بیشتری هستیم تا این مسائل با جدیت و احترام مورد بررسی قرار گیرد؛ همین طور درباره سایر مسائل از جمله موضوع حقوق بشر نیز آمادگی کار با طرف های دیگر را داریم.
ظریف تاکید کرد: روابط ایران با اتحادیه اروپا بسیار مهم خواهد بود و انگلستان نیز یکی از کشورهای مهم اتحادیه اروپا است؛ یک بار دیگر به آقای هاموند خوش آمد می گویم و امیدوارم ارتباطاتی که در دو سال گذشته در سطح شخصی و ملی برقرار کرده ایم، به فهم مشترک و همکاری های گسترده در جهت منافع مردم دو کشور و اتخاذ سیاست های جدی تر برای مقابله با افراط گرایی در منطقه کمک کند.

ظریف:روابط ما با آمریکا وضعیت متفاوت دارد
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پس از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران قصد دارید سفارت آمریکا در تهران را نیز بازگشایی کنید، اظهار کرد: ما با انگلیس روابط سیاسی بسیاری داشتیم و مدتی این روابط با دشواری روبرو شده بود و امروز ما با باز کردن سفارتخانه ها به وضع قبلی بازگشتیم.
وی با اشاره به روابط ایران و آمریکا گفت: روابط ما با ایالات متحده آمریکا وضعیت متفاوتی دارد؛ چرا که مردم ایران نسبت به سیاست های آمریکا نگرانی های قابل توجهی دارند. روش های غیرمعقولانه ای که از سوی ایالات متحده آمریکا شاهد بودیم، نیاز به تغییر از سوی آمریکایی‌ها دارد.
ظریف افزود: وضعیت روابط ما با آمریکا متفاوت از ارتباطات ما با سایر کشورها است که امروز تعاملات ما با کشورهای دنیا به وضعیت قبلی خود بازگشته است.
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: من فکر می کنم منطقه ما به یک نگرش متفاوت نیاز دارد؛ مشکلاتی که در منطقه وجود دارد، تنها مربوط به یک کشور نمی‌شود، بلکه می‌تواند به کل دنیا تسری پیدا کند. امروز مشکل تروریسم و افراطی‌گری تمامی کشورهای منطقه را مبتلا کرده است.
وی تصریح کرد: ایران از ابتدا برای مقابله با افراطی‌گری آمادگی داشت و حاضر بود با تمام همسایگان خود بدون هیچ استثنایی ارتباط برقرار کند تا وضعیت منطقه بهبود یابد.
ظریف با بیان اینکه ما باید برای یک بازی برد-برد با یکدیگر همکاری کنیم، گفت: پس از توافق هسته ای، من در منطقه سفرهایی داشتم و پیام این توافق را به کشورهای همسایه منتقل کردم.

هاموند:سفارتخانه ها تنها یک سمبل نیستند بلکه برای این است که بتوانیم باهم ارتباط بهتری برقرار کنیم.
فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه سفر من به ایران اولین سفر وزیرخارجه انگلیس پس از سال ۲۰۰۳ است، اظهار کرد: خوشحالم که سفارتخانه های دو کشور به صورت همزمان بازگشایی شد.
وی افزود: از زمان انتخاب آقای روحانی ما در زمینه روابط ایران با فضای بین الملل یک بهبود همیشگی و باثبات را دیدیم. تا امروز کاردارهای غیر مقیم داشتیم و از این پس کاردارهای دو کشور مقیم خواهند شد.
هاموند تاکید کرد: سال گذشته دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان با آقای روحانی دیدار کرد که این دیدار اولین ملاقات روسای دو کشور پس از سال ۱۳۵۷ بود. همچنین ما شب های زیادی را در جریان مذاکرات در لوزان، ژنو و وین با آقای ظریف داشتیم.
وزیر خارجه انگلستان، ایران را یک کشور مهم در منطقه دانست و گفت: ایران در منطقه ای استراتژیک و بی ثبات، کشوری قدرتمند هست و خواهد بود.
وی افزود: بسیار مهم است که گفتگوها را میان خودمان حفظ کنیم و سفارتخانه ها در این زمینه می توانند نقش مهمی را ایفا کنند. بازگشایی سفارتخانه ها دو کشور نیز در راستای این موضوع بود.
هاموند تاکید کرد: سفارتخانه ها تنها یک سمبل نیست بلکه برای این است که بتوانیم ارتباط بهتری با هم برقرار کنیم.
وزیر خارجه انگلستان افزود: قرار است از روابط بین ایران و انگلیس استفاده کنیم تا بتوانیم نسبت به اجرای توافق برجام اطمینان یابیم و همکاری های اقتصادی و تماس تجاری را گسترش دهیم.
وی افزود: کاملا می دانید که آینده چه شکلی خواهد داشت و فرصت های بزرگی بوجود خواهد آمد البته اختلاف نظرهای شدیدی بین ایران و انگلیس وجود دارد اما ما می خواهیم به این بحث ها بپردازیم و تحلیل مشترک داشته باشیم تا بتوانیم منافع مشترک خود را تامین کنیم.
هاموند با بیان اینکه از کانال های جدید ایجاد شده برای همکاری ها استفاده خواهیم کرد، گفت: ما منافع مشترک دو کشور را تامین می کنیم و با برخی مشکلات از جمله داعش، تروریسم، مواد مخدر و چالش مهاجرت های غیر قانونی مقابله می کنیم.
وزیر خارجه انگلستان تماس های مردمی بین دو ملت ایران و انگلستان را بسیار مهم و حیاتی دانست و افزود: برای اینکه بتوانیم اعتماد را به ملت ها بازگردانیم باید تماس هایی همچون ارتباطات پارلمانی، تجاری، دانشگاهی و فرهنگی بین دو ملت داشته باشیم.
وی گفت: بازگشایی سفارتخانه ها اولین قدم برای تسهیل ارتباط بین مردم ایران و انگلیس است تا بتوانیم روابط دو ملت را تثبیت کنیم. هاموند تاکید کرد: من منتظر یک دیالوگ با ثبات با ایران هستم تا بتوانیم مباحثی صریح و دوستانه داشته باشیم البته همانطور که گفتم اختلاف نظرها بین ما همچنان وجود دارد.
وزیر خارجه انگلستان با بیان اینکه مسئله مهم در روابط سیاسی این است که یک دیالوگ منظم وجود داشته باشد گفت: باید قبول کنیم با یکدیگر اختلاف نظر داریم و قدم مهم در این راستا بازگشایی سفارتخانه ها در دو کشور بود.
وی تصریح کرد: ما می خواهیم روابط اقتصادی ماندگار و طولانی با هم داشته باشیم و اعتماد را میان یکدیگراحیا کنیم و بفهمیم که نیازهای دو کشور چه چیزهایی است.
هاموند با اشاره به جلسات امروز خود در ایران گفت: ما امروز جلسات خوبی داشتیم و تجاری که همراه من بودند از این جلسات راضی هستند. ما واکنش های مثبتی برای سرمایه گذاری در ایران دریافت کردیم و تجار انگلیس واقعا مشتاق هستند که در ایران سرمایه گذاری کنند.
وزیر خارجه انگلستان در پاسخ به سئوالی در خصوص آسیب هایی که بر روی سفارتخانه انگلیس در تهران صورت گرفته است، اظهار داشت: یک سری آسیب هایی وجود دارد که برطرف نشده است و ما قطعا در طول زمان این تخریب ها را برطرف می کنیم.
وی در واکنش به سئوال دیگری مبنی بر اینکه بر روی دیوار سفارتخانه انگلیس در تهران دیوارنویسی هایی با عنوان «مرگ بر انگلیس» نوشته شده است گفت: مادرم همیشه می گوید سنگ می تواند به شما آسیب بزند اما کلمات نمی تواند بنابراین این کلمات برای من اصلا اهمیتی ندارد.
هاموند با بیان اینکه مردم ایران تحصیلات، فرهنگ و جمعیت مناسبی دارند، افزود: ایران یک قدرت مهم در منطقه است و می تواند نقش مسئولانه ای به نفع ثبات منطقه داشته باشد. باید اجازه بدهیم با یکدیگر کار کنیم سپس با یکدیگر قدم برداریم و در نهایت همراه یکدیگر بدویم.
وزیر خارجه انگلستان با اشاره به اهمیت توافق هسته ای ایران و ۱+۵ گفت: برجام مهم است و ما باید اطمینان پیدا کنیم که این توافق توسط همه طرفین اجرا می شود. من اعتقاد دارم که اعتماد می تواند از طریق برجام ساخته شود. این یک پروسه تعاملی است و امیدوارم بتوانیم مشکل بی اعتمادی را برطرف کنیم.
وی با اشاره به دیدگاه های آمریکایی ها در خصوص توافق برجام خاطرنشان کرد: نظرات ما در خصوص توافق هسته ای با نظرات آمریکایی ها کاملا متفاوت و مستقل است.
وزیر خارجه انگلستان افزود: این توافق باعث مباحثی در آمریکا، ایران، انگلستان، آلمان و فرانسه شده اما در عین حال استقبال کلی از آن بوجود آمده است.
وی با بیان اینکه صداهای مخالف نسبت به این توافق در این کشورها بلند است ادامه داد: در عین وجود مخالفت ها غالبا همه از این توافق استقبال کردند آمریکا نیز پروسه های خاص خودش را دارد و ما می دانیم آنها چه مشکلاتی را در داخل کشور خود دارند.
هاموند گفت: ما اطمینان داریم آمریکا تصمیم مناسبی در این خصوص خواهد گرفت و برجام را تایید خواهد کرد ما نیز در انگلستان از برجام حمایت کردیم.
وزیر خارجه انگلستان تاکید کرد: ما به توافق هسته ای متعهد هستیم و من مطمئنم ایران و ۱+۵ در این خصوص پیش خواهند رفت و به وعده های خود عمل خواهند کرد.