سومین نشست نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی با اعضای گروه پیشین مذاکره کننده هسته ای ایران امروز برگزار شد.

به گزارش نداي گيلان: سعید جلیلی، دبیرسابق شورای امنیت ملی و سرپرست گروه پیشین مذاکره کننده ایرانی با 1+5 سومین بار در نشست اعضای کمیسیون ویژه بررسی متن برنامه جامع اقدام مشترک حضور یافت.

علاوه بر جلیلی، در نشست امروز علی باقری معاون دبیر سابق شورای عالی امیت ملی و فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی نیز حضور دارند.

طبق اعلام سخنگوی کمیسیون ویژه برجام، قرار است محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز عصر امروز میهمان کمیسیون باشد.

قرار است نمایندگان منتخب مردم در کمیسیون ویژه بررسی برجام، بعد از ظهر فردا از تأسیسات هسته‌ای اراک بازدید کنند.

 

برجام

سرنوشت تحریم ها در برجام، یکی از محورهای مباحث امروز این نشست است.

جلیلی در بخشی از سخنانش با اشاره به بیانات صریح رهبر معظم انقلاب درباره لغو تحریم ها، اظهار کرد: براساس مستندات برجام، تحریم های ثانویه هسته ای، تحریم های اولیه امریکا، تحریم های ایالتی و تحریم های شورای امنیت که مربوط به برنامه های تسلیحاتی، موشکی و اشاعه ای است، باقی می ماند و بقیه تحریم ها نیز لغو مشروط می شود.

وی نوع تعامل طرف مقابل با تحریم های ایران را به دادن جایزه تشبیه کرد و گفت: در برجام، برخی تحریم ها حفظ می شود و برخی دیگر، ساختارشان تغییر می کند.

برجام 4

 

موضوع اصلی نشست صبح امروز این بود که “برجام، قطعنامه شورای امنیت و سایر اسناد ضمیمه، تاچه حد توانسته خواسته ایران از مذاکرات درباره لغو تحریم ها را تامین کند؟”

جمع بندی توضیحات مسئولان سابق مذاکرات و فعالیت های هسته ای کشورمان این بود که برجام و قطعنامه شورای امنیت، هدف اصلی ما، یعنی لغو تحریم‌ها را تضمین نمی‌کند، چراکه ساختار تحریم‌ها برجای خود باقی می ماند.

تحریم‌های آمریکا لغو نخواهد شد، بلکه فقط بطور موقت، متوقف می شود و همین توقف معلق هم با پیچیدگی‌های خاصی روبرو است.

از تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز، تحریم‌های دولت‌های اروپایی سرجای خود باقی می ماند، زیرا ترتیبی برای آنها مشخص نشده است و  تحریم‌های کل اتحادیه اروپا هم در بخش عمده‌ای، حتی تا 8 سال آینده نیز تعلیق نخواهد شد و به این شکل حفظ می‌شود، اما فقط بعضی از آنها تعلیق می‌شود که باز هم شاهد لغو تحریم‌ها در این حوزه نیز نیستیم.

تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نیز در حوزه‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای سرجای خودش می‌ماند و آن دسته از تحریم‌هایی که مطابق 6 قطعنامه قبلی اعمال شده، برگشت‌پذیر است و مکانیزم برگشت‌پذیری آن در برجام هم دیده شده است.
بنابراین وقتی تحریم‌ها برگشت‌پذیر است، به کار بردن اصطلاح لغو در مورد آنها درست نیست، زیرا لغو مشروط است که در این شرایط نیز تحریم‌ها لغو نمی‌شود.

.