معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه طرح نوروزی دریایی از ۲۵ اسفند آغاز و تا پایان ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت، گفت: همه قایق داران در حوضچه و تالاب که خدمات گردشگری و تفریحی ارائه می‌دهند ملزم به رعایت قوانین و حفظ سلامت مسافران هستند.

به گزارش ندای گیلان از بندرانزلی،علی خدمتگزار در  نشست هماهنگی اجرای طرح گردشگری ایمن دریایی ویژه نوروز ۱۴۰۲ اظهار داشت: بر اساس طرح سالانه ای که سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص فعالیت همه بنادر تابعه برای طرح نوروزی دریایی داشته، اسفند امسال نیز این طرح پیش نویسی، بازنگری و جلسات مرتبط با آن برگزار می شود تا به نحو احسن طرح نوروزی دریایی انجام شود.

وی افزود: این طرح در استان گیلان، فقط مختص به طرح نوروزی نیست و در طول سال به ویژه تعطیلات تابستان،  مورد توجه و در دستور کار قرار دارد.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه انزلی به صورت تمام فصول میزبان مسافران است، خاطرنشان کرد: بندر انزلی دو ویژگی مهم دارد که علاوه بر شهر تجاری، شهر توریستی نیز بوده و مسافران زیادی در ایام مختلف سال وارد این شهر می شوند.
خدمتگزار تصریح کرد: توجه به ایمنی سرلوحه فعالیت های سازمان بنادر و دریانوردی است و برای تحقق این منظور تسهیلاتی برای مسافرانی که وارد تالاب انزلی می شوند ارائه می دهیم که از آن جمله علامت گذاری و مشخص کردن مسیر ها را می توان برشمرد.
وی با بیان اینکه این اقدامات با هماهنگی محیط زیست، دریابانی و سایر ارگان هایی که در این رابطه دخیل هستند انجام می شود، گفت: همه این اقدامات برای داشتن سفری سالم و بدون مخاطره برای گردشگرانی است که وارد استان گیلان می شوند.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه طرح نوروزی دریایی از  ۲۵ اسفند آغاز و تا پایان ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت، اذعان داشت: بر اساس دستورالعمل های سازمان و بخشنامه هایی که داریم نشست‌هایی در قالب کارگروه داخلی بخش دریایی و کارگروه استانی انجام می شود که هم اکنون در کارگروه داخلی جمع بندی و دستورالعمل‌ها تهیه شده و طی همین هفته بحث جلسات استانی را برگزار خواهیم کرد.
خدمتگزار در مورد حمایت از قایقرانان و تعاونی های قایقرانی شهرستان بندرانزلی، گفت: کاهش سطح دریای خزر و ورود رسوب از تالاب انزلی به حوضچه بندری معضلی برای تردد قایق ها به ویژه روبه روی بلوار انزلی ایجاد کرد و استفاده مسافران از طبیعت زیبا در این محدوده را با مشکل مواجه نمود.
وی ادامه داد: در همین راستا سازمان بنادر کمک شایانی در خصوص تامین اعتبار انجام داده است و با پیگیری‌های صورت گرفته قرارداد لایروبی امضا و شرایط عمومی و اختصاصی آن آماده گشت و در تاریخ ۲۱ اسفند امسال، پیمانکار نیز مشخص می گردد و همچنین تا پایان اسفند لایروبی روبروی بلوار به اتمام خواهد رسید تا ایستگاه های قایقرانی موجود در آن محدوده بتوانند خدمات گردشگری را به نحو مطلوب برای مسافران ارائه دهند.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در خصوص فعالیتهای غیر مجاز برخی تعاونی‌ها و افراد برای خدمات گردشگری دریایی، تاکید کرد: آن چه برای اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اولویت دارد حفظ جان و سلامت شهروندان و مسافرینی است که وارد استان گیلان می‌شوند.
 معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه رعایت قوانین موجب حفظ سلامت گردشگران می شود، گفت: در همین راستا باید تجهیزات لازم را داشته و نکات ایمنی را رعایت کنند  و تا زمان رفع نواقص از فعالیت های افراد خاطی جلوگیری می شود.
خدمتگزار با بیان اینکه حوزه نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از آستارا تا چابکسر است، عنوان کرد: مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی (MRCC) به صورت ۲۴ ساعته پاسخگو هستند و در صورت بروز حادثه هموطنان می توانند از طریق شماره تلفن  ۱۵۵۰  که قابلیت برقراری تماس از طریق تلفن ثابت و کلیه اپراتورهای تلفن همراه را دارد، با این مرکز تماس حاصل کنند.