با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر رشت مراسم بيست و هشتمين سالگرد عروج ملكوتی امام خمينی (ره) در تالار گفتمان شهرداری رشت برگزار شد

به گزارش ندای گیلان از رشت، با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر رشت مراسم بيست و هشتمين سالگرد عروج ملكوتی امام خمينی (ره) در تالار گفتمان شهرداری رشت برگزار شد.

سید محمدعلی ثابت قدم  در این مراسم  ضمن تقدیم صمیمانه به مدعوین این مراسم اعم از جوانان، فعالان اجتماعی و فرهنگی، اساتید و اصحاب رسانه اظهار کرد: امیدوارم طاعات و عبادات همه شما در این مبارک مورد قبول حضرت حق واقع شود.

 

وی با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل گفت: چنانچه بخواهیم نواقص تاریخی انقلاب، دستاوردها و یا پایگاه های تفکری آن را مبنا قرار دهیم، قاعدتا می توان برای نسل جدید به صورت عینی و ملموس تر مطرح کرد
ثابت قدم گفت: سیر تاریخی بسته به تغییرات جریانات اجتماعی اقتصادی در بسیاری از اوقات مکاتب و ایدوئولوژی های مختلف را تحت الشعاع خود قرار می دهد و می تواند در برخی از موضوعات تسهیل‌گر تضعیف کننده و یا تقویت کننده باشد.
شهردار رشت افزود: وقتی به تاریخ انقلاب های جهان نگاه کنیم می بینیم که بسیاری از آنها پس از انقلاب صنعتی در روسیه چون ذاتا ریشه غرب در آنها پیشرفت کرده بود، لذا مبانی فکری و ارزشی این امر آنقدرها در تغییرات عملکردی و کارآمدی یک سیستم تاثیر نمی گذاشت، بنابراین جامعه ذاتا خام بود.
وی اذعان داشت: اگر به تاریخ دول مختلف دنیا مراجعه کنیم خواهیم دید در جامعه خود به چه شکل یک نگاه سلسله مراتبی را لحاظ قرار دادند و این بدان معناست که افراد ابتدا در خانواده خود نوعی طبقه بندی سلسله مراتبی را تجربه کرده اند.
ثابت قدم خاطرنشان کرد: کشورهایی نظیر یونان و رم نظام سلسله مراتبی را در جوامع شهری و روستایی خود و همچنین معادلات سیاسی، محاسبات اقتصادی کلان و خرد اعمال کرده اند و ایران نیز در عقبه تاریخی خود سیر تاریخی دارد که از زمان قاجار تا پهلوی دوم و به ویژه زمان انقلاب اسلامی و موضوعات پس از آن بوده است.
شهردار ولایتمدار رشت متفکران، سپاهیان در بحث حفاظت از جامعه، معیشت، خوراک و کشاورزی را از جمله دسته بندی های جامعه نام برد و اظهار داشت: طبقه بندی ها به گونه ای بود که وقتی امروزه جوامع غربی را با آن زمان مقایسه می کنیم می بینیم که عملا جوامع غربی زیاد تفاوتی ندارند با آنچه که پایه های آنها را در گذشته خود می بینیم.
وی افزود: اگر ما به دنبال توزیع حقوق شهروندی یکسان بین افراد جامعه هستیم اولا باید اتاق های مدیریتی ما شیشه ای باشد و در ثانی باید فاصله آنچه را که مردم حس می کنند با احساسی که مسئولان دارند کم گردد.
ثابت قدم تصریح کرد: در جامعه ای که یک پاکپان با رای مردم عضو شورای شهر می شود و یا یک فرد متخصص در یک گفتمان آزاد می خواهد رئیس جمهور کشور گردد این موضوع به اینکه ما صرفا خواستیم یک انتخاب مشخص داشته باشیم مربوط نمی شود بلکه این یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، سیر تاریخی و پایگاه ایدئولوژی ایجاد شده توسط امام خمینی (ره) است که قاعدتا باید تداوم داشته باشد.
شهردار سرزمین میرزا در پایان سخنانش با درود به روح پر فتوح امام راحل اظهار داشت: از همه شما عزیزان سپاسگزارم که در این مراسم شرکت کردید و امیدوارم در گفتمان های مشترک دیگر در خدمت شما باشم.

عضو شورای شهر رشت:حاصل تفکر امام(ره) در استان گیلان هشت هزار شهید بودند

سید رضا موسوی روزان ضمن تشکر از حضار اظهار داشت: از اساتید بزرگوار و جوانان برومندی که امروز به ما افتخار دادند و در این مراسم شرکت کردند سپاسگزارم.
وی افزود: مقدمه رو با اشعار زیبای جناب آقای نیکوکار شروع کردیم و تحلیل بسیار زیبایی را از گفتمان انقلابی تفکر حضرت امام خمینی (ره) از زبان آقای دکتر سیمبر شنیدیم
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت گفت: انقلاب اسلامی حاصل تفکر ناب امام راحل بوده و هر آنچه که به نام تفکر و اندیشه دارد، گرفته شده از اندیشه های بزرگی است که امام خمینی برآن صحه گذاشت.
موسوی روزان تصریح کرد: تلاش امام راحل در تمامی عمر پر برکتش بنیاد این انقلاب بود که در سیر تاریخی در واقع نطفه اصلی آن در پانزده خرداد بسته شد و آن روز را به عنوان عزای عمومی برای همیشه تاریخ اعلام کردند.
وی با اشاره به اینکه عزای عمومی به معنای توجه بیشتر مردم به روز ۱۵ خرداد است افزود: بیش از پانزده هزار نفر در سطح کشور به جهت حمایت از تفکر و اندیشه های امام و حرکتی که وی در تولد انقلاب ناب اسلامی انجام داد به شهادت رسیدند.
این عضو شورا با بیان اینکه امام خمینی (ره) در مسیر راهی که در پیش گرفته بود به جوانان، زنان، اندیشمندان و متفکران می اندیشید اظهار داشت:
امام خمینی مرد بزرگی بود که برای به بار نشستن بهار اسلامی هر کسی را در جایگاه خودش می دید.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت گفت: انسان های بزرگ و خالصی مانند شهیدان بزرگواری که نام بردم بی چون و چرا از امام پیروی می کردند و حاضر شدند مثل شهدای کربلا همه چیزشان را در راه انقلاب و برای امام بگذارند.
سید رضا موسوی روزان با تاکید بر اینکه همه اینها دریچه تفکر ناب امام بود اظهار داشت: در انقلاب اسلامی حاصل تفکر امام،  جوانانی بودند که در استان گیلان بیش از هشت هزار نفر در بهترین سالهای جوانی خود برای حفظ این انقلاب جان شیرین خود را از دست دادند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر:مردم سالاری کنونی در کشور محصول انقلاب اسلامی ایران است

در ادامه این مراسم دکتر منعم  اظهار داشت: امام روح الله موسوی خمینی (ره) شخصیتی بود که توانست ادبیات سیاسی جهان را تغییر دهد.
این استاد دانشگاه افزود: الی ماشاء الله همه ما از دوران طفولیت از امام شنیده ایم و در آینده نیز خواهیم شنید.
پژوهشگر معاصر ایرانی در ادامه سخنانش امام خمینی (ره) را به گونه ای متفاوت تشریح کرد و از آن به عنوان امام تاریخی نام برد.
وی امام را محصول جنبش سیاسی اجتماعی ایرانیان پس از واقعه تنباکو دانست و گفت: در دوره ناصرالدین شاه قاجار اتفاق بزرگی در ایران رخ داد و برای اولین بار ایرانیان در مقابل پادشاه توانستند بگویند نه.
منعم یادآور شد که تا پیش از زمان مذکور ایرانیان به خود اجازه نمی دادند که در مقابل کلام شاه ذره ای نه بگویند یا مخالفت نمایند و تازه متوجه شدند که شاه همه چیز نیست  شاه خدا نیست.
وی با تشریح مفاد عهدنامه تنباکو ابراز داشت: این قرارداد نگین به نیت رفع نیازهای دولت و همچنین تامین هزینه سفرهای  خارجی در باریان امضا شد.مردم ایران جسارتی که از ماجرای تنباکو پیدا کرده بودند توانستند برای اولین بار در منطقه خاورمیانه دایره دار قانون گرایی شوند.
این استاد دانشگاه افزود: قرارداد تنباکو در نهایت امر با فتوای دو خطی میرزای شیرازی باطل شد و حتی کار به جایی رسید که همسران حرمسرای ناصرالدین شاه که حاضر بودند سر و دست بشکنند و در کنار ناصرالدین شاه نشسته و قلیان بکشند، شیشه های قلیان را می شکنند و می گویند: آن فرد، مکتب و مذهبی که مرا بر تو حلال کرد، قلیان را بر من حرام کرد.
منعم با بیان اینکه قدرت حوزه تشیع از زمان ناصرالدین شاه وارد حوزه عملیاتی شد گفت: قدرت از پستوی خانه ها محقرانه علمای نجف وارد حوزه ایران شد و حس بیداری مردم ایران را برانگیخت.
این پژوهشگر علوم سیاسی تصریح کرد: میرزای شیرازی به خود اجازه نمی داد که پا فراتر از این بگذارد و تا جایی ادامه داد که کیان جامعه اسلامی تحقیر نشود.
وی گفت: جامعه ایران به واسطه ارتباط بیشتر با غرب و افزایش شعور سیاسی و اجتماعی مطالبه گر می شود و ارتباطش بیشتر می شود دوست دارد ارتباط بیشتری با دنیا داشته باشد و این ارتباط برقرار کردن را در کمتر شدن قدرت شاهانه می بیند.
تحلیلگر مسائل سیاسی تعریف ساده مشروطه را شرط گذاشتن اعلام کرد و افزود: ایرانی ها در زمان مشروطه گفتند: ما می خواهیم حکومت شاهانه در ایران مشروط بشود و شاه در قانون عمل کند نه بر قانون.
وی علمایی چون طباطبائی، بهبهانی، خراسانی، نائینی و شیخ فضل الله نوری را از بنیانگذاران مشروطه دانست و گفت: ما ایرانیان از سال ۱۲۸۵ دارای قانون شدیم.
منعم ادامه داد: سیزدهم خرداد ۴۲ ایران امام را می شناسد و روز سیزده خرداد سال ۴۳ دنیا امام خمینی(ره) را شناخت.
این استاد دانشگاه مردم سالاری کنونی در کشور را  محصول انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ دانست و افزود: تنها کشوری که در منطقه و آسیای جنوبی افتخار می کند که رای مردم را پشت سر خود دارد ایران است.
دکتر منعم نقش مردم در مسائل مهم کشور را بسیار پررنگ و یک موهبت الهی دانست و خاطرنشان کرد که همگان می توانند نقش پررنگ ملت ایران را در انتخابات های مختلف ببینند.
وی در پایان ضمن درود به روح پرفتوح و عظیم الشان امام خمینی (ره) از حضار خواست تا جهت شادی روح مطهرش صلوات ختم کنند.

پژوهشگر و استاد دانشگاه:اگر تغییر انجام نشود قطعا گفته های حضرت امام بر زمین خواهد ماند

پروفسور سيمبر اظهار داشت: خداوند را شاکرم که به من این فرصت اهدا شد که در جمع فرهیختگان باشم.
وی گفت : معتقدم فرصت های این چنینی آزمودنی و نقد باشد بسیار سازنده خواهد بود.
این استاد دانشگاه افزود: بهتر می دانم به علت سالروز رحلت امام بازنگری در خصوص مباحث اندیشه ای امام راحل داشته باشیم و ببینیم که آن حضرت چه میراث معنوی به جا گذاشته است.
وی افزود: علیرغم مشکلات و چالش های اقتصادی در کشورمان، مسئله اصلی ما گفتمان است. ما ارائه کننده گفتمان هستیم و ادعا

داریم که گفتمان ما بدیع است.
سیمبر گفت: تا خودمان تغییر پیدا نکنیم هیچ چیز تغییر نخواهد کرد و اگر تغییر انجام نشود قطعا گفته های حضرت
امام خمینی (ره) بر زمین خواهد ماند.
وی رقابت تفکری حضرت امام خمینی (ره) را به یک ریسمان جدید برای گفتمان بین المللی تشبیه کرد و گفت: گفتمان  فکری حضرت امام جایگزین های فکری جدیدی را در گفتمان بین المللی ایجاد کرده است.

پرفسور سیمبر در پایان سخنانش، ضمن تشکر از شهردار رشت اظهار داشت: گفتمان بسیار ارزشمندی بود و امیدوارم تشکیل این جلسات تداوم داشته باشد.