براساس پرونده‌های ورودی پلیس فتا گیلان در 10 ماهه سال 95 جرایم هتک حیثیت و نشر اکاذیب با 38 درصد بیشترین آمار جرایم سایبری در استان گیلان است.

به گزارش ندای گیلان،سرهنگ ایرج محمدخانی شامگاه شنبه در نشست خبری در رشت اظهار داشت:  براساس پرونده‌های ورودی پلیس فتا گیلان در 10 ماهه سال 95 جرایم هتک حیثیت و نشر اکاذیب با 38 درصد بیشترین آمار جرایم سایبری در استان گیلان است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان گفت: مزاحمت اینترنتی با 22 درصد، تهدید و اخاذی با 13 درصد، برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی افراد با 12 درصد، سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه با 8 درصد از مهم‌ترین جرایم سایبری در استان گیلان است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین جرایم در فضای سایبری نخست به حوزه اجتماعی و در رتبه دوم به حوزه اقتصادی تعلق دارد افزود: با تلاش کارشناسان و کاراگاهان پلیس فتا انتظامی گیلان در 10 ماهه سال 95 در  کشف پرونده‌های حوزه فتا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 52 درصدی داشته‌ایم.

محمدخانی با تاکید بر اینکه وقوع جرایم سایبری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4 درصد افزایش داشته است تصریح کرد: پلیس فتا با اقداماتی که در حوزه ایجابی و سلبی انجام داده است از میان استان‌های هم‌تراز گیلان از لحاظ کشف پرونده‌های حوزه فتا رتبه دوم را کسب کرده است.

رئیس پلیس فتا گیلان فرماندهی انتظامی استان گیلان با اشاره به اینکه میانگین سنی 26 تا 35 سال، 50 درصد متهمان جرایم سایبری در گیلان را تشکیل می‌دهد بیان کرد: 30 درصد متهمان جرایم سایبری در گیلان دارای مدرک تحصیلی  لیسانس هستند.

وی رصد فضای مجازی را محوری‌ترین ماموریت پلیس فتا برشمرد و با بیان اینکه پلیس فتا دیدبان ناجا در فضای مجازی است افزود: رصد تمامی تارنماها، وبلاگ‌ها، سایت‌ها و شبکه موبایلی داخلی و خارجی به‌طور شبانه روز انجام می‌شود تا امنیت به بهترین شکل ممکن برای کاربران در فضای مجازی مهیا شود.

محمدخانی با اشاره به اینکه باید فرهنگ استفاده صحیح تکنولوژی به اقشار مختلف جامعه آموزش دهیم خاطرنشان کرد: افراد باید در استفاده از آداب معاشرت مجازی بهره‌مند باشند و تقوای رسانه‌ای را رعایت کرده و به فضای مذکور اطمینان نکنند.

رئیس پلیس فتا استان گیلان گستره و پیچیدگی‌های فضای مجازی را گسترده برشمرد و گفت: دستگاه‌های فرهنگی و مراکز آموزش عالی در راستای فرهنگ‌سازی در حوزه فضای مجازی می‌توانند نقش مهمی را در همکاری با پلیس فتا ایفا کنند.

tasnim583