حق العمل اجاره یک سوم مبلغ اجاره ماهیانه از دو طرف برای موجر و مستاجر هر کدام یک ششم تعیین شده است و حق العمل رهن معادل ۲.۵ درصد مبلغ رهن به عنوان اجاره از طرفین است.

به گزارش ندای گیلان،رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از اعلام نرخ جدید حق الزحمه بنگاه های معاملات ملکی و نمایشگاه های خودرو در استان خبر داد و تاکید کرد : تخطی از این نرخ ها، اخلال در بازار است و با متخلفان برخورد می شود.

فرهاد دلق پوش افزود : بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و کمیسیون نظارت استان، نرخ خدمات حق العمل کاری فروش معاملات ملکی تا مبلغ  ۵۰۰ میلیون تومان در مجموع یک درصد از دو طرف (نیم درصد خریدار و نیم درصد فروشنده) تعیین  شده است.

وی تخطی از نرخ مصوب را اخلال در بازار دانست و افزود: این نرخ ها با توجه به بررسی کمیته های کارشناسی و مدنظر قراردادن وضعیت معیشت طبقات مختلف مردم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و سپس با رای اکثریت آراء در ستاد تنظیم بازار مصوب شد از این رو پس از ابلاغ نرخنامه با متخلفان برخورد قانونی می شود.

وی ادامه داد: از مبلغ پانصد میلیون تا یک میلیارد تومان هشت دهم درصد از دو طرف (چهار دهم درصد خریدار و چهار دهم درصد فروشنده) و از مبلغ یک میلیارد تا دو میلیارد تومان شش دهم از دو طرف خریدار و فروشنده  (سه دهم درصد) و بالاتر از دو میلیارد تومان نیم درصد از دو طرف معامله( ۲۵صدم درصد) باید دریافت شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین حق العمل اجاره یک سوم مبلغ اجاره ماهیانه از دو طرف برای موجر و مستاجر هر کدام یک ششم تعیین شده است و حق العمل رهن معادل ۲.۵ درصد مبلغ رهن به عنوان اجاره از طرفین می باشد که یک ششم آن مربوط به مالک و یک ششم آن مربوط به مستاجر می باشد.  

دلق پوش گفت: رعایت نرخ افزایش اجاره بهای ابلاغ شده براساس دستور رییس جمهوری، توسط تمامی بنگاه های معاملات ملکی استان لازم الاجراست  که در کلانشهرها بیش از ۲۰ درصد و در سایر شهرها بیش از ۱۵ درصد ممنوع است ضمن اینکه در این خصوص شهر رشت کلانشهر محسوب نمی شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار گیلان به حق العمل خرید و فروش خودرو نیز اشاره و بیان کرد: حق العمل بر اساس ارزش روز خودرو تا مبلغ یکصد میلیون تومان یک درصد از دو طرف (نیم درصد فروشنده و نیم درصد خریدار) و حق العمل بر اساس ارزش روز خودرو بالاتر از یکصد  تا ۳۰۰ میلیون تومان هشت دهم درصد از دو طرف معامله چهار دهم درصد خریدار و چهار دهم درصد فروشنده تعیین شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار کرد: همچنین حق العمل بر اساس ارزش روز خودرو بالاتر از ۳۰۰ میلیون تومان نیم درصد از دو طرف معامله ( ۲۵ صدم درصد خریدار و ۲۵ صدم درصد فروشنده در نظر گرفته شده است.
دبیر ستاد تنظیم بازار گیلان یادآور شد: تمامی فرمانداران شهرستان های استان نسبت به اجرایی شدن نرخ حق الزحمه بنگاههای معاملات ملکی و نمایشگاههای خودرو در تمامی شهرستان ها از طریق کمیسیون ها نظارت نتایج را به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار استان (سازمان صمت) منعکس کنند.

به گفته فرهاد دلق پوش،  روسای اتاق های اصناف و اتحادیه های ذیربط موظفند ظرف مدت یک هفته از دریافت این نرخنامه، نسبت به اجرایی  شدن آن اقدام کنند و در غیر اینصورت سازمان صنعت، معدن و تجارت با متخلفان با جدیت تمام، برخورد قانونی را انجام خواهد داد.