اگر کشاورزان بتوانند 10 درصد در استفاده از آب صرفه‌جویی داشته باشند کار بزرگی انجام شده و این امر نیازمند بهره‌برداری با دقت بیشتر است.

محمدعلی نجفی بعد از ظهر امروز در پنجمین جلسه شورای آب گیلان با تاکید بر اجرایی شدن سد دیورش اظهار کرد: اقدام برای عملیات اجرایی سد مذکور آغاز شده و موضوع تاج سد باقی‌مانده است.

به گزارش ندای گیلان،وی به کاهش 25 درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال‌های گذشته در کشور اشاره کرد و افزود: مشکل کمبود آب و بارندگی در نقاط مختلف وجود دارد.

نجفی با بیان اینکه بی‌تدبیری ورود آب‌های سطحی به دریا در گیلان ادامه دارد، تصریح کرد: یک‌هزار میلی متر از بارش سالانه یک‌هزار و 500 میلی‌متری در استان وارد دریا می‌شود و برنامه جامعی برای این موضوع در کشور دیده نشده است.

استاندار گیلان، وزارت نیرو در مورد وضعیت سد شفارود را بی‌تفاوت خواند و بیان کرد: وزارت مذکور با توجه به اقدام‌های انجام شده، مسئولان استان را در مقابل سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بیماری‌های روده‌ای به دلیل وضعیت آب شرب مربوط به گیلان است، خاطرنشان کرد: گیلان باران دارد اما در این زمینه دارایی ندارد.

نجفی بر احداث سدهای لاستیکی در گیلان تاکید کرد و گفت: انتظار داریم دولت از احداث سدهای لاستیکی حمایت کند و اعتبارات لازم برای این سدها اختصاص داده شود.

استاندار گیلان به گذشت 20 سال از احداث سد پلرود اشاره کرد و یادآور شد: سالانه منابع کمی برای احداث سد مذکور اختصاص داده می‌شود و هنوز به اتمام نرسیده است.

وی خواستار صرفه‌جویی در استفاده از آب زراعی توسط کشاورزان در فصل کشت شد و اظهار کرد: اگر کشاورزان بتوانند 10 درصد در استفاده از آب صرفه‌جویی داشته باشند کار بزرگی انجام شده و این امر نیازمند بهره‌برداری با دقت بیشتر است.

نجفی از پرداخت 32 میلیارد تومان اعتبارات حوادث مترقبه به گیلان خبر داد و بیان کرد: 52 میلیارد تومان از محل اعتبارات حوادث غیر مترقبه به استان اختصاص داده شده است.

*پرداخت تسهیلات چای از هفته آینده

استاندار گیلان در ادامه با اشاره به پرداخت بهزراعی چایکاران، تصریح کرد: هفته آینده پیش‌بینی می‌شود پرداخت تسهیلات بهزراعی چایکاران آغاز شود.

وی به فعالیت خوب فرمانداران در مدیریت آب کشاورزی فصل زراعی 93 اشاره کرد و افزود: مشکل کم‌آبی تنها با تلاش یک دستگاه برطرف نمی‌شود و هماهنگی لازم باید بین تمام اداره‌های مربوطه وجود داشته باشد.

نجفی خواستار تشکیل جلسه شورای آب کشاورزی در تمام شهرستان‌ها شد و بیان کرد: سال 94 باید کمربندها را محکم ببندیم و خود را آماده مقابله با کم‌آبی کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه نیاز است 20 سد لاستیکی در استان احداث شود، اظهار کرد: سال 94 یک سد لاستیکی در گیلان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گیلان را نیازمند طرح جامع آب خواند و بیان کرد: مشکل آب استان باید به صورت پایه‌ای برطرف شود و این امر نیازمند تدبیر است.

این مسئول به وضعیت کم‌آبی گیلان در سال 94 اشاره کرد و افزود: سال آینده مسئولان تاکید دارند تمام شالیزارهای گیلان زیر کشت برنج برود.

نجفی با تاکید بر فراهم کردن تسهیلات مورد نیاز کشاورزان توسط بانک کشاورزی، خاطرنشان کرد: بانک‌های دیگر در این زمینه می‌توانند همکاری داشته باشند.

استاندار گیلان خواستار مشخص شدن وضعیت آبگیرها و استخرها در فصل زراعی سال 94 شد و گفت: اداره کل هواشناسی در تمام کمیته‌های مربوط به کشاورزی و آب گیلان باید حضور داشته باشد.

وی بسیاری از مشکلات کشاورزان را ناشی از نبود پوشش بیمه‌ای مناسب خواند و یادآور شد: پوشش مناسب بیمه‌ای نیازمند تلاش بیشتر از طرف مسئولان و مردم است