📛آیا می دانید؟ 🔺روز اول اسفندماه سال ۱۲۹۴، در میانه جنگ‌جهانی‌اول، جنگی‌سخت نزدیک «وِردَن»، شهری کوچک در شمال‌شرقی فرانسه، آغاز شد؛ نبردی خونین بین نیروهای فرانسوی و آلمانی که حدود ۱۰ ماه ادامه یافت و بالاخره در ۲۷ آذر ۱۲۹۵ با شکست قاطع آلمان به‌پایان رسید. 🔺مورخان نبرد وردن را سهمگین‌ترین نبرد تاریخ بشر می‌دانند. […]

📛آیا می دانید؟

🔺روز اول اسفندماه سال ۱۲۹۴، در میانه جنگ‌جهانی‌اول، جنگی‌سخت نزدیک «وِردَن»، شهری کوچک در شمال‌شرقی فرانسه، آغاز شد؛ نبردی خونین بین نیروهای فرانسوی و آلمانی که حدود ۱۰ ماه ادامه یافت و بالاخره در ۲۷ آذر ۱۲۹۵ با شکست قاطع آلمان به‌پایان رسید.

🔺مورخان نبرد وردن را سهمگین‌ترین نبرد تاریخ بشر می‌دانند. تلفات این جنگ ۱۰ماهه، چیزی حدود یک میلیون نفر بود؛ فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها، این تلفات را تقریباً بالمناصفه تقسیم کردند!

🔺فرماندهی فرانسوی‌ها برعهده ژنرال پِتَن بود و ژنرال فالکنهاین، ارتش آلمان را هدایت می‌کرد. آلمانی‌ها قصد داشتند با عبور از وردن، به قلب فرانسه نفوذ و پاریس را تصرف کنند. در واقع وردن برای آن‌ها در حکم دروازه اصلی ورود به پایتخت فرانسه بود.

 

🔺حمله، ساعت هفت و ۳۰ دقیقه صبح روز اول اسفندماه ۱۲۹۴ آغاز شد. هزار و ۳۰۰ آتشبار و توپ آلمانی، استحکامات سه لشکر ارتش فرانسه را به طول ۱۵ کیلومتر، در سنگرهای راهبردی وردن، ۹ ساعت زیر آتش گرفتند؛ اما فرانسوی‌ها دوام آوردند. به این ترتیب، جنگ ادامه یافت و طی آن ۴۰ میلیون گلوله توپ بین طرفین رد و بدل شد

🔺 مورخان معتقدند که شکست آلمان‌ها در وردن، سرآغاز شکست آن‌ها در جنگ‌جهانی‌اول بود. این شکست را باید تحقیری سنگین برای ژرمن‌ها به حساب آورد. آن‌ها نتوانستند وارد خاک فرانسه شوند و پس از پایان جنگ نیز، ناچار به واگذاری بخشی از خاک خود به فرانسوی‌ها شدند.

#تاریخ
☑️پایگاه خبری ندای گیلان را دنبال کنید:

@guilannews