نفرت ملت ایران از آمریکا به دلیل پشتیبانی از رژیم شاه بود و پس از پیروزی انقلاب به دلیل اینکه منافع آمریکا در کشور از بین رفته بود، علیه انقلاب توطئه کردند و لیبرال‌ها را سر کار آوردند و کودتا، جنگ تحمیلی و تحریم به وجود آوردند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: با توجه ایجاد فاصله افراد سنین ۱۶ تا ۴۰ سال با پدیده انقلاب اسلامی، این انقلاب برای نسل‌های جدید معنا و مفهوم بسیاری ندارد.

به گزارش ندای گیلان، صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، شب گذشته مهمان و سخنران ویژه مراسم «یاد انقلاب» جوانان حامی دولت تدبیر و امید در رشت بود. این مراسم ابتدا قرار بود در سالن بانک صادرات این شهر برگزار شود که با مخالفت برخی از مسئولین رشت مواجه شد و نهایتا این مراسم در ورزشگاه عضدی این شهر برگزارشد.

زیباکلام گفت: باتوجه به اینکه درصد قابل توجهی از زندانی‌های سیاسی دوران شاه از گیلان بودند؛  همواره احترام بسیاری برای گیلانیان شهرهایی که در مبارزات انقلاب نقش داشتند، قائل هستم.

زیباکلام بیان داشت: دلیل ناراحتی علیه رژیم شاه و مشکل مردم با آن رژیم که راهپیمایی کردند و به شهادت رسیدند باید برای نسل جوان مشخص شود.

استاد دانشگاه تهران، نوع روایت رسمی از انقلاب را دلیل اصلی ابهام و سئوال تاریخی به وجود آمده دانست و خاطرنشان کرد: تبلیغات، پوچ، پوک و توخالی از انقلاب اسلامی انسان را با سئوال‌های مختلفی مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه به جلوگیری رژیم شاه در توسعه واقعی صنعتی کشور با تمام وجود در سال ۵۷ اعتقاد داشتم، گفت: آمریکایی‌ها در کشور مسلط بودند و شاه تصمیمی را بدون اجازه آمریکا نمی‌گرفت.

زیباکلام ادامه داد: به ما گفته می‌شود نفرت ملت ایران از آمریکا به دلیل پشتیبانی از رژیم شاه بود و پس از پیروزی انقلاب به دلیل اینکه منافع آمریکا در کشور از بین رفته بود، علیه انقلاب توطئه کردند و لیبرال‌ها را سر کار آوردند و کودتا، جنگ تحمیلی و تحریم به وجود آوردند.

استاد دانشگاه تهران ادعای مذکور را پوچ و پوک دانست و خاطرنشان کرد: شاه مدعی بود آمریکا و انگلیس او را برکنار کردند.

وی با اشاره به اینکه شاه روان‌پریش و دیوانه نبود، یادآور شد: شاه برای خود دلایلی داشت ضمن اینکه اردشیر زاهدی در خاطرات خود از آمریکا به دلیل کمک نکردن به شاه گله می‌کند و این موضوع با تصویری که آمریکا تا دقیقه ۹۰ از شاه حمایت کرد، همخوانی ندارد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکا در دیدار مذکور ادعا کرد انقلاب اسلامی را به رسمیت می‌شناسد و دعوا و تضادی با ایران ندارد، اظهار کرد: آمریکایی‌ها مدعی بودند دشمن مشترکی به عنوان اتحاد جماهیر شوروی دارند و می‌توانند سلاح‌های دفاعی خریداری شده در رژیم شاه را به ایران تحویل دهند اما در مورد سلاح‌های حمله‌ای باید مذاکره کنند.

وی تمام سفارش‌های زمان شاه به آمریکا را مربوط به تجهیزات نظامی ندانست و بیان کرد: بخشی از خرید‌ها مربوط به صنعت و کشاورزی بود.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: بسیاری از مسائلی که مسئولان به دلایل وقوع انقلاب اشاره می‌کنند، دلیل اصلی انقلاب نیست بلکه انقلاب اسلامی برای یکسری خواسته‌ها و مطالبات مدنی بود.

وی دعوای مردم با رژیم شاه را برای مطالبات مدنی، نبود آزادی و برگزاری انتخابات آزاد دانست و خاطرنشان کرد: محدود کردن قدرت حکومت از دیگر مطالبات مردم بود.

زیباکلام با اشاره به میل آمریکا برای برقراری رابطه به ایران در اوایل انقلاب گفت: جریان‌های تندرو پس از بازگشت هیئت ایرانی از الجزایر حمله‌هایی به بازرگان کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این مراسم با حواشی زیادی هم همراه شد. از جمله انتقال مکان برگزاری این مراسم که باعث سردرگمی شرکت کنندگان این مراسم شد. همچنین در ابتدای این مراسم، گروه موسیقی  به اجرای زنده پرداختند که با واکنش زیبا کلام در ابتدای سخنرانی همراه بود.

زیباکلام با اشاره به اجرای گروه موسیقی گفت: آیا گروهی که به اجرای زندهٔ موسیقی پرداختند دارای مجوز بودند.

صادق زیبا کلام در پایان سخنرانی با اشاره به وضع محیط زیست گیلان گفت: قصد صحبت دربارهٔ محیط زیست گیلان را نداشتم و دلیل آن هم گرد و غبار ایجاد شده در خوزستان است.

زیباکلام به حقوق ماهانه 1.5 میلیون تومانی مدیرکل محیط زیست گیلان اشاره کرد و گفت: حقوق مدیران کل باید بیشتر از مبلغ مذکور باشد و مطمئن هستم محمدرضا برجی دروغ می‌گوید.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه حقوق ماهانه ۶۰۰ هزار تومانی محیط‌بانان محیط زیست گیلان دروغ بزرگ است، خاطرنشان کرد: مدیرکل محیط زیست گیلان از اینکه ادعا می‌کند هشت ماه اضافه کار کارکنان را پرداخت نکردیم، دروغ بزرگ است.

وی در پایان به نبود امکانات اشاره کرد و گفت: شرم بر ما باد از اینکه اداره کل محیط زیست گیلان با وجود انبوه جنگل‌ها در استان حتی یک فروند بالگرد آب‌پاش ندارد.