مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از رشد 20.4 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندرگاه انزلی طی 11 ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

سید علی نعیمی روز یکشنبه  اظهار کرد : طی این مدت دو میلیون و 488 هزار و 193 تن کالا در بندرگاه انزلی تخلیه و بارگیری شد.

به گزارش ندای گیلان به نقل از ایرنا، وی یادآور شد : در مدت مشابه پارسال دو میلیون و 66 هزار و 388 تن کالا در این بندرگاه تخلیه و بارگیری شده بود .

وی در ادامه خالص صادرات صورت گرفته از بندرگاه انزلی از ابتدای امسال تاکنون را بالغ بر 434 هزار و 711 تن عنوان و اضافه کرد : این میزان نسبت به 516 هزار و 783 تن پارسال 15.9 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به این که صادرات کلینکر یکی از اقلام مهم صادراتی از بندرگاه انزلی بود افزود : با توجه به قرارداشتن بندرگاه انزلی در محدوده شهر ، صادرات کلینکر فله به لحاظ رعایت مسائل بهداشتی از این محل متوقف شد.

وی تعداد کشتی هایی که از ابتدای امسال در این بندر پهلو گرفته را 779 فروند عنوان و خاطرنشان کرد : این تعداد نسبت به 704 فروند کشتی پهلو گرفته پارسال نشان از رشد 10.7 درصدی دارد .

نعیمی همچنین با اشاره به بارگیری 89 هزار و 168 دستگاه کامیون و تریلی در این مدت متذکر شد : این تعداد نسبت به 73 هزار و 827 دستگاه بارگیری شده پارسال 20.8 درصد رشد پیدا کرده است.

به گفته وی ترانزیت مواد سوختی نیز امسال با 90 هزار و 318 تن نسبت به 121 هزار و 605 تن پارسال 25.7 درصد کاهش یافته است .

وی اضافه کرد : همچنین ترانزیت خودرو پارسال دو هزار و 639 دستگاه بود که امسال با یکهزار و پنج دستگاه 61.9 درصد کاهش نشان می دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به این که این مساله ناشی از تحولات اقتصاد بین المللی است متذکر شد : بندرگاه انزلی آمادگی تخلیه و بارگیری کالا تا 12 میلیون تن در سال را دارد .

نعیمی در ادامه با اشاره به 206 هزار و 363 تن موجودی یا رسوب کالا در این بندرگاه تصریح کرد : کاهش 21.3 درصدی موجودی کالا در انبارها و محوطه بندر نشان دهنده کشش بازار است .

وی خاطرنشان کرد : از آنجا که عمده واردات کالا به بندرگاه انزلی را مواد اولیه کارخانجات شامل آهن و چوب ، مواد شیمیایی ، مواد معدنی ، لوازم یدکی ، مواد نفتی تشکیل می دهد کاهش رسوب نوید بخش فعالیت خوب کارخانجات و رونق بیشتر بازار داخلی است .

نعیمی با اشاره به نقش مهم بندرگاه انزلی در تامین بخشی از گندم و جوی مورد نیاز کشور افزود : 11 سیلوی غلات در این بندرگاه وجود دارد که غلات وارداتی از قزاقستان و روسیه را در خود جای می دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان مهمترین بنادر طرف مبادله بندرگاه انزلی را بندر آستراخان ، ماخاچ کالا، اولیا، گوریف روسیه ، اکتائو قزاقستان ، ترکمن باشی ترکمنستان ، باکو و آبشورون آذربایجان، اودسا اوکراین عنوان کرد .