کتابخانه عمومی آیت طالقانی بندر انزلی بعنوان نخستین کتابخانه عمومی مدرسه گیلان در مدرسه زنده یاد محمد موثق شهر بندرانزلی افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش ندای گیلان از بندر انزلی، نخستین کتابخانه عمومی مدرسه در گیلان مزین به نام آیت الله طالقانی امروز پنجشنبه(18مهر) و با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ نادر جهان آرای، مدیرکل آموزش و پرورش استان؛ محمد حسن عاقل منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان و عضو شورای اسلامی شهر رشت؛ حسن صفری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری بندر انزلی؛ نجمه فکوری سنگاچین، رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان؛ مجتبی رمضانی، معاون اداری و مالی اداره کل کتابخانه های عمومی استان؛ سید حسن دریابکی، رئیس آموزش و پرورش این شهرستان؛ روسای فرهنگ و ارشاد و انتقال خون بندر انزلی، رحیم موثق و سیمین موقر از خیرین مدرسه ساز شهرستان بندر انزلی؛ اعضای شورای اسلامی این شهر، کتابداران کتابخانه های عمومی بندر انزلی، چهره های فرهنگی این شهرستان، دانش آموزان و اصحاب رسانه افتتاح و به بهره برداری رسید.

مدیر عامل انجمن خیرین کتابخانه ساز گیلان در مراسم افتتاح این کتابخانه اظهار کرد: این کتابخانه هشتمین کتابخانه خیرساز گیلان است که به عنوان نخستین کتابخانه مدرسه‌ای به اولین‌های بندرانزلی اضافه شده است.

محمد حسن عاقل منش افزود: این کتابخانه با اختصاص چهار هزار کتاب شروع به فعالیت کرده و امیدواریم با کمک خیرین کتابهای بیشتری به این کتابخانه ارائه شود.

وی تاکید کرد: انجمن خیرین کتابخانه ساز آمادگی آن را دارد که اینگونه فعالیت ها به سایر نقاط استان و کشور تعرفه شده و با این اقدام فضای مطالعه استان افزایش یابد.

عاقل منش با اشاره به کاهش سرانه مطالعه  در بین خانواده ها گفت: برای کودکان، مطالعه در فضایی امن و ساکت و در کنار هم سن و سالان خود افزایش شور و شوق را به دنبال دارد .

وی تصریح کرد: با ترغیب و تشویق کودکانمان برای مطالعه و ایجاد انگیزه در بین آنان می توان فرزند کتابخوان تحویل جامعه داده و این فرهنگ حسنه را به آیندگان نیز انتقال داد.

معاون فرماندار انزلی: ایجاد کتابخانه های عمومی زمینه ساز رشد و توسعه هر کشوری است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری بندر انزلی نیز ایجاد کتابخانه های عمومی را زمینه ساز رشد و توسعه هر کشوری دانست که با آگاهی های فردی مسیر پیشرفت را طی می کنند.
حسن صفری افتتاح کتابخانه عمومی آیت الله طالقانی بندر انزلی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل کتابخانه های عمومی را سرآغاز فصلی نو در کتابخانه سازی در مدارس دانست.
خیر کتابخانه ساز: دست کسانی را که در مسیر توسعه کتابخوانی گام برمیدارند می فشاریم
سیمین موقر از خیرین مدرسه ساز شهرستان بندر انزلی و متولی احداث مدرسه زنده یاد محمد موثق و کتابخانه عمومی آیت الله طالقانی نیز در این مراسم با اظهار خرسندی از نامگذاری این کتابخانه عمومی به نام آیت الله طالقانی گفت: انسان های بزرگ اگرچه ممکن است از میان ما بروند اما نام و یادشان همواره در دل ها زنده می ماند.

این خیر کتابخانه ساز همچنین گفت: امیدوارم ایجاد کتابخانه عمومی در کنار مدرسه بتواند موجب خوشحالی دانش آموزان و مردم شهر بندر انزلی شود چون فرزند فقیدم عاشق کمک کردن به مردم بود و از انجام این دست اقدامات همواره خوشحال می شد. وی همچنین از آمادگی خود برای کمک به توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سراسر استان گیلان خبرداد و گفت: همواره دست کسانی را که در این مسیر گام برمیدارند را می فشاریم.

گفتنی است کتابخانه عمومی “آیت الله طالقانی” بندر انزلی با مساحتی بالغ بر120متر مربع در محوطه مدرسه خیرساز زنده یاد محمد موثق توسط رحیم موثق و سیمین موقر از خیرین مدرسه ساز شهرستان بندر انزلی احداث و انعقاد تفاهم نامه مشترک همکاری میان اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس گیلان با اعتباری بالغ بر600میلیون ریال از سوی مجموعه کتابخانه های عمومی استان تجهیز و در اختیار مردم این شهرستان قرار گرفت.

این کتابخانه عمومی شامل بخش های کودک، مرجع، بخش مطالعه، بخش امانت کتاب، بخش نشریات و جراید و همچنین بخش جستجوی کتاب در سامانه سامان(samanpl.ir )بوده و همه روزه در اختیار علاقمندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.