نخستین جشنواره حمایت از پلنگ ایرانی با عنوان آخرین غرش در منطقه لاری خانی در جاده سیاهکل به دیلمان برگزار شد.

ندای گیلان:نخستین جشنواره حمایت از پلنگ ایرانی با عنوان آخرین غرش در منطقه لاری خانی در جاده سیاهکل به دیلمان برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان در این جشنواره گفت: به علت افزایش بیش از حد جمعیت و بهره برداری های بی رویه در دهه های اخیر، همه موجودات و منابع در فشار قرار گرفته اند و به همین دلیل زمین با محدودیت هایی مواجه شده است.

محمدرضا برجی تصریح کرد: شیر، ببر و پلنگ از جمله 10 گونه گربه سان عظیم الجثه ای بودند که در ایران می زیستند که هم اکنون، نسل شیر و ببر مازندران و پلنگ، در لیست انقراض نسل قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: از یک هزار و سیصد راس پلنگ در جهان، هفتاد درصد آنها انحصاراً در ایران زیست می کنند و به همین دلیل، حفظ این جانور برای کشور ما اهمیت حیاتی دارد و باید بتوانیم به عنوان اثر ملی از آنها حفاظت کنیم.

وی افزود: مناطق شکار ممنوع دیلمان و درفک، از مهم ترین زیستگاه های پلنگ ایرانی به شمار می رود و زیستگاه شاخص در کشور شناخته می شوند و از نظر تنوع زیستی نیز در ایران بی نظیر هستند.

وی همچنین ادامه داد: از اجرای هر پروژه ای که موجب تخریب جنگل های هیرکانی شود، باید جلوگیری به عمل آید.

برجی اظهار داشت: جنگل های هیرکانی، تنها جنگل های باقیمانده از دوران تاریخی هستند که بر روی کره زمین باقی مانده اند و جایگاه مناسبی برای حیات وحش به شمار می آیند.

وی در خصوص ساخت سد شفارود در جنگل های گیلان افزود: در ساخت این سد 200 هکتار از جنگل های هیرکانی تخریب می شود و ساخت این سد فاجعه بار خواهد بود.

حیدری فرماندار سیاهکل نیز از دست اندر کاران برگزاری این جشنوره قدردانی کرد و گفت: این جشنواره در واقع هشداری به ما انسانهاست که چگونه زندگی کنیم.

وی افزود: در سال آینده و با تشکیل کار گروه های مناسب، جشنواره هایی با شکوه تر در این مناطق برگزار می شود.

بیست نفر از دوچرخه سواران لاهیجان نیز مسیر لاهیجان تا دیلمان را به منظور شرکت در این جشنواره رکاب زدند و هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان زنجان نیز با موتور سیکلت در این جشنواره شرکت کرد تا حمایت خود را از برپایی این جشنواره ها اعلام کنند.

همچنین گردشگری و محیط زیست دیلمان و جمعیت زنان مبارزه با محیط زیست گیلان از جمله گروه های مردمی بودند که از برگزاری این جشنواره استقبال کردند.

از پانزدهم تا بیست و یکم خردادماه، هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

روستای لاری خانی دیلمان از توابع شهرستان سیاهکل در شرق مرکز استان گیلان واقع است.

پلنگ ایرانی بزرگترین گونه گربه سانان بوده که در نقاط مختلف کوهستانی و جنگلی ایران زندگی می کند و بر اساس فهرست قرمز (IUCN Red list) از گونه های در خطر انقراض (Endangered) می باشد.

این گونه زیبا در ارتفاعات استان گیلان نیز زندگی کرده و به دلیل افزایش توسعه انسانی و ورود دام های اهلی به قلمرو این حیوان گاهاً مشاهده شده که احشام محلی مورد حمله آنان قرار گرفته است.

با توجه به در خطر انقراض بودن این گونه منحصربفرد لزوم توجه بیشتر، اطلاع رسانی و آموزش مردم محلی در مواجهه با چنین مواردی بیش از پیش به نظر می رسد.