نخستین آزمایشگاه کشت بافت گیاهی دانش‌آموزی کشور توسط پروفسور حسن ابراهیم زاده، پدر علم فیزیولوژی گیاهی ایران در مدرسه استعدادهای درخشان میرزا کوچک ناحیه 2 رشت و با هدف ورود علم تئوری به بازار کار افتتاح شد.

به گزارش ندای گیلان،رئیس انجمن زیست‌شناسی در این مراسم با اشاره به سوابق علمی خود در مقاطع مختلف اظهار داشت: تالیف کتب درسی دوره دبیرستان از افتخارات زندگی علمی من به حساب می‌آید.

حسن ابراهیم‌زاده با اشاره به جایگاه علم در زندگی اظهار داشت: ابتدا باید به فکر تولید علم بود و سپس کسب ثروت زیرا علم می‌تواند ثروت آفرین و ثروت‌زا باشد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان گیلان نیز در این مراسم با اشاره به وظایف بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: تکریم و الگوسازی از چهره‌های برتر علمی کشور از وظایف اصلی بنیاد ملی نخبگان است.

اصفهانی افزود: جایزه علمی دکتر ابراهیم‌زاده برای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه گیلان در نظر گرفته شده است که فراخوان آن در شهریورماه امسال انجام می‌شود.

لازم به توضیح است مرکز آموزشی میرزاکوچک ناحیه 2 رشت عناوین علمی مختلفی از جمله کسب رتبه پنجم علوم اعصاب و روان جهان در مسابقات بین المللی آمریکا، کسب رتبه دوم مسابقات آزمایشگاهی کشور، کسب رتبه اول مسابقات پایا و کسب رتبه دوم مسابقات اختراعات سوئیس را در سطح بین المللی به‌دست آورده است.

به کشت مواد گیاهی عاری از میکروب اعم از بذر، جنین، بافت، سلول و پرتوپلاست گیاهان عالی در محیط ضدعفونی شده درون ظروف استریل مانند لوله آزمایش، کشت   درون شیشه ای گیاهی  گفته می شود.

از کشت درون شیشه ای گیاهی به منظور  گیاه افزایی   ، به نژادی گیاهی، تولید فراورده های بیوشیمیایی، بیماری شناسی گیاهی، نگهداری و انبار کردن بافت های گیاهی و پژوهش های علمی استفاده می شود.