هنر صنایع دستی با وجود تمامی ظرفیت های موجود نتوانسته جایگاه حقیقی خود را پیدا کند و یکی از مهم ترین دغدغه ها و مشکلات این قشر در شهرستان آستارا نبود مراکز عرضه است.

ندای گیلان:هنر صنایع دستی با وجود تمامی ظرفیت های موجود نتوانسته جایگاه حقیقی خود را پیدا کند و یکی از مهم ترین دغدغه ها و مشکلات این قشر در شهرستان آستارا نبود مراکز عرضه است.

هنر صنایع دستی با اصالت و فرهنگ این کهن بوم را می توان گفت همان آیینه تمام نمای فرهنگ ایرانی است.

صنایع دستی آستارا به لحاظ تنوع در تولید محصولات همواره پاسخگوی سلیقه های مخاطبان و علاقمندان بوده است و این را می شود در عرضه چند روزه و موقتی نمایشگاه های صنایع دستی در ایام مختلف سال نظیر نوروز و استقبال گردشگران داخلی و خارجی از این مراکز مشاهده کرد.

اگر هنر صنایع دستی به معنای حقیقی دیده شود و اگر هنرمندان تلاشگر این عرصه با قرار گرفتن در جایگاه درخور حمایت شوند ، این هنر می تواند در زمینه تقویت قطب اقتصادی شهرستان مفید واقع شود.

شهرستان آستارا به سبب موقعیت مرزی خود با کشور جمهوری آذربایجان و ارتباط تجاری با کشورهای آسیای میانه و قفقاز می تواند به ویترین تمام قد هنر اصیل ایرانیان با صادرات این محصولات تبدیل شود و این امر با حمایت از هنرمندان صنایع دستی و صادرات محصولات متنوع آن تحقق می یابد.

هنرمندان این عرصه همان تلاشگران بی ادعایی هستند که منتظر حمایت پرشور متولیان دلسوز هستند.

جهانبخش محمدپور یکی از افراد با سابقه هنر معرق چوب در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت : 15 سال است که به صورت جدی و حرفه ای در این عرصه به فعالیت مشغول هستم و افراد زیادی از طریق آموزش های من توانسته اند در زمینه معرق حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از آثارش به سفارش علاقمندان متعدد این عرصه تولید می شود ، افزود : آنچه در این میان بیش از همه مشکلات ریز و درشت این وادی خودنمایی می کند همان نبود مرکز مناسب و ثابت برای عرضه محصولات صنایع دستی است.

وی اضافه کرد : اگر هنرمندان این عرصه از سوی متولیان امر حمایت شوند و اگر مکان های مناسبی برای عرضه در شهرستان آستارا راه اندازی شود در نهایت فعالان صنایع دستی با شور و حال خاصی به تولید انبوه خود در رشته های مختلف می پردازند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان آستارا به لحاظ موقعیت توریستی و گردشگری خود از جایگاه فوق العاده ای در میان سایر شهرستان های استان برخوردار است ، افزود : آستارا به شهرستان فرهنگی و هنری شهره است که در این میان گردشگرانی که به این شهر وارد می شوند باید بیش از همه چیز با جلوه فرهنگی این شهر مواجه شوند که نمونه ای از این اصالت و هویت فرهنگی همان صنایع دستی است.

علی صوفی زاد از دیگر هنرمندان فعال عرصه صنایع دستی در رشته نازک کاری بر روی چوب به خبرنگار ایرنا گفت : از بیست سالگی با توجه به ذوق و استعدادی که داشتم با جمع آوری ضایعات درختان جنگلی به اشکال مختلف آثار ارزشمند هنری را خلق می کردم.

وی نبود فضای مناسب برای تولید و نگهداری آثار را از جمله مشکلات خود در این حرفه عنوان کرد و ادامه داد : با وجود مناسب نبودن محل کارم توانستم برای دو نفر اشتغال زایی کنم و از مسوولان انتظار دارم با حمایت های خود زمینه های تولید و اشتغالزایی برای جوانان مستعد را در این زمینه فراهم کنند.

وی که در سال 92 با نازک کاری بر روی چوب مهر اصالت ملی را برای آثار خود دریافت کرد ، افزود : هم اینک در کارگاه 25 متر مربعی خود به تولید آثار مشغول هستم ولی با توسعه محل کسب و کار و نیز مشخص شدن محل عرضه خواهم توانست اصالت و هویت فرهنگی شهر را پررنگ تر از پیش معرفی کنم.

گلبهار خوش ریحان همان هنرمند تک دست آستارایی که در رشته گلیم بافی توانسته است استعداد خود را به نحو شایسته ای به منصه ظهور بگذارد ، با تبریک هفته صنایع دستی به خبرنگار ایرنا گفت : نبود بازار مشخص مهمترین مشکل هنرمندان این بخش است.

وی ادامه داد : تا زمانی که یک هنرمند تولیدات خود را به فروش و عرضه نرساند نمی تواند انگیزه ای برای خلق آثار دیگر داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت جسمی خود افزود: با از کار افتادن دست چپم بر اثر سانحه تصادف در سال 1370 و به دنبال آن فوت شوهرم ، مشکلات معیشتی زندگی را به تنهایی بر دوش کشیدم.

وی اضافه کرد : مدتی با استفاده از یک دست به تولید گلیم پرداختم ولی هم اینک به خاطر وارد شدن فشار کاری بیش از حد به دست راستم اندکی از توانایی ام در جهت تولید آثار هنری کم شده است.

وی خواستار حمایت مادی و معنوی مسوولان از هنرمندان این عرصه شد و ادامه داد : یکسالی می شود که عمده فعالیتم پرورش گل و گیاه در حیاط خانه ام است چون این کار به مانند گلیم بافی برایم سنگین نیست.

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرزی بندر آستارا نیز صنایع دستی را دارای سودآوری بالا برای برخی کشورهای مختلف جهان خواند و افزود : با حفظ و حراست از تولیدات صنایع دستی علاوه بر رفع معضل بیکاری در منطقه در حفظ و حراست از پیشینه تاریخی و فرهنگی خود نیز می توان موفق عمل کرد.

پردل امیری نژاد با اشاره به اینکه نبود مکان های عرضه و نبود بازارچه صنایع دستی از جمله دغدغه های هنرمندان این عرصه است ، گفت : در خصوص راه اندازی مکان های مورد نیاز برای عرضه محصولات صنایع دستی مکاتباتی با شهرداری آستارا انجام شده است که مجموعه شهرداری در این خصوص قول های مساعدی را داده است.

وی بیان کرد : در این شهرستان کوچک مرزی هنرمندانی وجود دارد که برای آثار صنایع دستی خود مهر اصالت ملی را دریافت کرده اند که با اقدام به ساخت بازارچه صنایع دستی می توان زمینه های حمایت مادی و معنوی را از این هنرمندان فراهم کرد.

وی وجود بازارچه صنایع دستی را در کنار بازارچه ساحلی شهرستان آستارا ضروری برشمرد و گفت : در کنار این بازارچه می توان نمایشگاهی دائمی از لباس ها و غذاهای محلی را به عنوان سوغات آستارا در تمامی فصول به گردشگران داخلی و خارجی عرضه کرد.

امیری نژاد از فرمانداری ، شهرداری و سایر نهادهای متولی خواست تا شرایط لازم برای ساخت این بازارچه را در محدوده شهری آستارا فراهم کنند.

شهردار آستارا نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت : شهرداری آستارا همواره در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی ظاهر شده است چرا که این هنر سنتی با هویت ایرانیان آمیخته است.

علی کوهی با اشاره به اینکه یک غرفه ثابت در ورودی شهر آستارا در میدان شهدای گمنام در اختیار این هنر اصیل ایرانی است ، اضافه کرد : هنرمندان صنایع دستی می توانند با بهره گیری از ظرفیت بازار میوه و تره بار از غرفه های خالی این بازار برای رونق بخشی به این هنر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در نوروز امسال زمین هایی به شکل موقتی با همکاری شهرداری در نوار ساحلی در اختیار هنرمندان صنایع دستی برای عرضه محصولاتشان قرار گرفت ، اظهار کرد : شهرداری آستارا هرگونه آمادگی لازم برای در اختیار گذاشتن تعدادی از واحدهای بازار میوه و تره بار به هنرمندان صنایع دستی را در فصول گردشگرپذیر سال دارد.

کوهی در ادامه با اشاره به اینکه طی روزهای آتی طرح سالمسازی سفیر امید شهرداری در ساحل آستارا افتتاح می شود ، بیان کرد : در این طرح نیز غرفه هایی برای عرضه لباس های محلی ، گلیم ، جاجیم و معرق و سایر هنرهای دستی در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار خواهد گرفت.

از یکهزار و 38 نفر هنرمند فعال صنایع دستی در شهرستان آستارا 340 نفر تحت پوشش بیمه هستند.

20 تا 26 خرداد به عنوان هفته صنایع دستی نامگذاری شده است.

ایرنا