امام جمعه بندرانزلی گفت: سرافرازی امروز ایران در منطقه و جهان مدیون حرکت انقلاب و نهضت عاشورا است.

به گزارش ندای گیلان،حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در نماز عبادی سیاسی این هفته شهرستان با بیان اینکه همه عزت این انقلاب ازتاسوعا و عاشورای حسینی بوده و اسلام است که انقلاب را زنده نگه داشت است گفت: حادثه کربلا سرشار از مفاهيم بزرگ انساني همچون ؛ مجاهدت، شهادت، وفاداري، حيا، عزت نفس، گذشت، شرافت، فداکاري و… است که باید در آن تعمل و تفکر شود.

وی در ادامه به اهمیت اقامه نماز در روز تاسوعا وعاشورا اشاره و خاطر نشان کرد: دسته های عزاداری نماز را مقدم بر عزاداری ها بدانند ، اگر این مهم و یا دیگر واجبات چون حجاب مطابق با شأن اسلامی نباشد قطعا مصداق عزاداری هم نیست.

امام جمعه بندرانزلی در خطبه های نماز جمعه این هفته تذکراتی را نیز خطاب به رؤسای هیئات مذهبی مطرح کرد و افزود: نباید مراسمات سوگواری محرم باعث آزار و اذیت مردم شود ، رعایت حال مردم را نیز مد نظر قرار دهید که اگر اینگونه نباشد هیچ توجیه شرعی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین به برگزاری مراسمات سوگواری ایام دهه اول محرم در ساعات پایانی شب نیز اشاره وگفت: مگر می خواهید احیا بگیرید که تازه ۱۱ یا ۱۲ شب شروع می کنید ، ان شا الله نمازهای صبح قضا نشود ، حالا که برنامه ریزی شده دیگر گذشت اما مراقب باشید که مبادا از مردم اطراف هیات ها سلب آرامش شود.

*دسته های عزاداری حفظ نظافت شهری را در ایام تاسوعا و عاشورا حسینی رعایت کنند

وی همچنین با تقدیر از زحمات کسانی که این ایام در نظافت شهری کمک حال پاکبانان شهرداری بودند و هستند تاکید کرد: شنیده ام مجموعه و افرادی در نظافت شهری کمک حال پاکبانان شهرمان هستند ، از همین تریبون از زحمات آنان تشکر می کنم و لازم است متذکر شوم که تمامی هیاتها و عزاداران ، حتما حفظ نظافت شهری را در ایام تاسوعا و عاشورا حسینی رعایت کنند.

“حفظ روحیه انقلابی در سخنرانی و مدیحه سرایی ها” در این ایام، دیگر موضوعی بود که خطیب جمعه انزلی به آن اشاره و تصریح کرد: توجه به انقلابی بودن مجالس عزاداری، بارها از کلام رهبری تکرار شده است ، اگر روحیه انقلابی نباشد و تبیین نشود موجب سلطه ی دوباره دشمن خواهد شد.

خطیب جمعه انزلی با بیان اینکه روحیه انقلابی برگرفته از نهضت عاشورا، مانع نفوذ دشمنان نظام شده است خاطر نشان کرد:اگر دشمن باز هم بتواند نفوذ پیدا کند نه تنها مانع حرکت این انقلاب می شود بلکه ما را به عقب باز می گرداند ، روحیه انقلابی داشتن یعنی در تمام مراحل عاشق مبارزه با ظالمین بودن.

*خون شهید حججی یاد حضرت علی اکبر و حادثه عاشورا را در یادها تکرار کرد

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین که معتقد بود مسیر انقلاب با حضور جوانان انقلابی با حرکتی طوفنده در حال حرکت است گفت: همه دیدند که تششیع باشکوه پیکر پاک شهید محسن حججی چه حرکت عظیمی در کشور ایجاد کرده و باعث رشد و اتحاد جامعه اسلامی شد ، خون شهید حججی بود که تمام نقشه دشمنان را خنثی کرد و باری دیگر عاشورا ۶۱ را در یادها تکرار کرد.

وی همچنین به شباهت شهادت شهید حججی و حضرت علی اکبر نیز اشاره و افزود: مقتل علی اکبر چه بود که داستان شهادت حججی نداشت ؟ تنها تفاوت شهادت این دو در آن بود که حججی بر روی دستان میلیون ها نفر تشییع شد ومراسم تشییع علی اکبر حسین با صوت و کف همراه بود.

خطیب جمعه انزلی در ادامه خاطر نشان کرد: این است که امام فرمودند امتی که ما داریم پیغمبر و علی و حسین هم نداشتند ، این همه عرض ارادت به یک جوان بسیجی جهادگر نشان از حسینی بودن این مردم است.

وی در بخش پایانی سخنان خود به سالروز شهادت فرماندهان دفاع مقدس و سرلشکر موسی نامجوی اشاره و تصریح کرد: سرلشکر نامجوی افتخار مردم قهرمان انزلی و دلاوران گیلان است. یاد و خاطره ی همه ی این شهدا را گرامی می داریم.

گفتنی است در بین الصلاتین نیز ذاکرین اهل بیت در سوگ شهادت سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین ذکر مصیبت کردند.