ثابت قدم:شهر رشت دارای ۱۹ محله فرسوده و ۳ محله حاشیه نشین است که باید این مناطق تحت پوشش مدیریت شهری با مشارکت بخش خصوصی با ایجاد مشاغل پایدار قرار گیرد

به گزارش ندای گیلان از رشت ؛  بازارچه الگویی حمایتی میوه و تره بار عینک  رشت با ایجاد اشتغال برای ۱۷ نفر با حضور شهردار و فرماندار شهر  رشت ، فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت ، علوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت ، مهندس ماه پسند مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری شهر رشت ، مهندس ویشکایی بخشدار مرکزی شهر رشت ، مهندس محمدی مدیرکل کمیته امداد گیلان ، دکتر اسماعیل پور رئیس اداره بهداشت و درمان کمیته امداد گیلان و جمعی از مدیران و مسئولین شهرداری و کمیته امداد  و اصحاب رسانه به بهره برداری رسید.

در این مراسم شهردار رشت از تلاش های امداد گران کمیته امداد و همکاران شهرداری و مجموعه مدیریت شهری در جهت توسعه شهری و همچنین ایجاد اشتغال برای اقشار آسیب پذیر جامعه گفت : امروز رویکرد نهادی ، نگاه پایدار سازی و ایجاد اشتغال ، به کارگیری ظرفیت بخش خصوصی از محورهای توسعه شهری است که با همکاری و تعامل سازمان های حمایتی و مرتبط تحقق پیدا می کند. 

دکتر سید محمد علی ثابت قدم با تاکید بر اینکه تاسیس کمیته امداد از سوی امام خمینی (ره) با نگاه ویژه به اقشار آسیب پذیر جامعه بوده است افزود : مقوله توسعه اجتماعی از سوی نهاد های حمایتی و اجتماعی مثل کمیته امداد مربوط به نگاه کلان حاکمیتی می باشد و همه وظیفه داریم در کنار این نهادهای حمایتی در راستای کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه تلاش کنیم.

وی به فعالیت خود در سال ۱۳۸۳ در بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد و گفت : در آن سال موضوع ادغام نهاد های حمایتی از قبیل کمیته امداد ، بهزیستی ، بنیاد شهید و بنیاد ۱۵ خرداد با توجه به ماهیت یکسان و میزان خدماتی که ارائه می دادند مطرح بود که علی رغم موازی کاری ها حفظ این نهادهای حمایتی از موضوعات مورد نظر بوده و هست.

شهردار رشت حضور مهندس فتاح رئیس کمیته امداد کشور در راس این نهاد مقدس را نشان دهنده بینش اجتماعی و خرد وی دانست و تصریح کرد : کمیته امداد تولید کننده فقر نیست بلکه تلاش می کند تا علاوه بر کاهش آسیب های اجتماعی و فقر ، توسعه توانمندی با حفظ کرامت انسانی افراد و خانواده ها صورت گیرد.

شهردار رشت با بیان اینکه نمی خواهیم در حوزه مدیریت شهری هیچیک از شهروندان با معضلات مختلف اجتماعی روبرو شوند تاکید کرد : ما به دنبال این هستیم که با توسعه اشتغال پایدار نه تنها فقر از دل خانواده ها خارج شود بلکه این فقر به جامعه نیز رسوخ پیدا نکند.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم فقر باعث افزایش معضلات و آسیب های اجتماعی شود خاطر نشان کرد : شهر رشت دارای ۱۹ محله فرسوده و ۳ محله حاشیه نشین است  که برای جلوگیری از بروز آسیب ها و خطرات بویژه در مناطق محروم و حاشیه نشین باید این مناطق تحت پوشش مدیریت شهری با مشارکت بخش خصوصی با ایجاد مشاغل پایدار قرار گیرد.

شهردار رشت با بیان اینکه شهرداری دنبال سود آوری مستقیم نیست افزود : توانمند سازی خانواده ها از طریق بستر سازی اقتصادی و توانمند سازی اجتماعی آنان و به دنبال آن توسعه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی شهروندان موجب خشنودی و رضایتمندی آنان می شود و توسعه شهری را به دنبال خواهد داشت .

دکتر ثابت قدم در پایان صحبت هایش مشارکت بخش خصوصی در توسعه و ایجاد حوزه های اشتغالزایی ، اجتماعی و … با توجه ویژه به توزیع جغرافیایی و محلات کم برخوردار را از راههای کاهش هزینه ها ، فقر و آسیب های اجتماعی جامعه عنوان کرد.

 فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری  شورای اسلامی رشت در ادامه با تشکر از شهردار و مجموعه مدیریت شهری به جهت انجام اقدامات حمایتی و تقویت حوزه های بهداشت و سلامت شهروندان گفت : مشارکت چند نهاد حمایتی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقاء سطح اقتصادی و سلامت روحی و روانی افراد اتفاق بسیار مبارکی است که امروز شاهد گوشه ای از این اقدامات در قالب افتتاح بازارچه الگویی حمایتی عینک هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از رویکرد های شهرداری در سال ۱۳۹۵ تقویت حوزه سلامت و کاهش آسیب های اجتماعی شهر است ابراز امیدواری کرد که بتوانیم با تعامل و همکاری با موسسات و نهادهای حمایتی و خدماتی از قبیل کمیته امداد و موسسه آرامش دو گیتی استان گام های مؤثرتری را در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و رونق کسب و کار اقشار محروم جامعه برداریم.

 وی با ابراز خرسندی از اینکه اقدامات بسیار خوبی در سالهای اخیر در جهت توانمند سازی خانواده ها و کاهش فقر از سوی کمیته امداد گیلان صورت گرفته است تصریح کرد : این نهاد مقدس که به اسم امام خمینی (ره) مزین شده است در این برهه از زمان نه تنها کاهش دهنده فقر است بلکه توجه به کرامت انسانی و توسه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی خانواده ها را نیز در دستور کار خود دارد.

شیرزاد با بیان اینکه افتتاح بازارچه های محلی علاوه بر ایجاد اشتغال برای اقشار ضعیف جامعه ، سبب کوتاه تر شدن مسیر سفر شهروندان نیز شده اند گفت : کاهش بار ترافیک شهری ، دسترسی آسان به خرید ، کسب روزی حلال از دیگر مزیت های ایجاد این بازارچه ها می باشد که باید با همکاری و همدلی بیشتر سازمان ها و نهاد ها شاهد افزایش این بازارچه ها به ویژه در مناطق کم برخوردار باشیم.

علوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت نیز در این مراسم ایجاد بازارچه های محلی با مدل و ترکیب جدید را از اقدامات خوشحال کننده و مؤثر عنوان کرد و گفت : حضور کمیته امداد در موضوعات حمایتی ، اقتصادی و اجتماعی و.. یک فرصت و نعمت بسیار خوب برای شهر و شهروندان است .

وی با بیان اینکه شهرداری علاوه بر انجام وظایف ذاتی اش جایگاه خود را در حوزه های اجتماعی و حمایتی نیز ارتقاء بخشیده ادامه داد : مطالبات مردم در ابتدا مطالبات معمولی و روزمره بود که با درایت شهردار تلاشگر و مجموعه شورای شهر به نتیجه رسید اما اکنون شهروندان به دنبال برنامه های بزرگتر و اقدامات اساسی تری در جهت توسعه شهری و رفع مشلات و معضلات شهر هستند.

علوی افزود : آمادگی داریم تا با همکاری و تعامل گسترده تر با نهاد های حمایتی و خدماتی فعالیت های مؤثرتری را در راستای توسعه شهری و رونق کسب و کار شهروندان بویژه مناطق کم برخوردار انجام دهیم.