بر اساس نتایج یک نظرسنجی رسمی، کیفیت پایین خودروهای داخلی و نبود خدمات گارانتی و وارانتی مناسب دو دلیل اصلی نارضایتی مردم از صنعت خودرو کشور اعلام شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی ندای گیلان به نقل از اقتصاد نیوز، بر اساس یک نظرسنجی رسمی که از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت گرفته، 23 درصد شرکت کنندگان معتقدند که کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل، دلیل بروز نارضایتی میان مصرف کنندگان و مشتریان بوده است.

در این نظر سنجی که برخی از اساتید دانشگاه، خبرنگاران، قطعه‌سازان، خودروسازان، سازمان‌های دولتی، نمایندگان مجلس و سیاستگذاران شرکت کردند، ارائه نکردن خدمات گارانتی و وارانتی مناسب با 19 درصد رای شرکت‌کنندگان به عنوان دومین دلیل بروز نارضایتی از صنعت خودرو در افکار عمومی اعلام شده است.

حدود 13 درصد شرکت کنندگان در این نظر سنجی نبود آپشن‌های مورد نیاز را به عنوان سومین عامل ناکامی خودروسازان نزد مردم اعلام کرده‌اند و 6 درصد نیز تورم و کاهش قدرت خرید مردم را عامل بروز این نارضایتی دانسته‌اند.

قیمت بالا نیز با کسب 5 درصد رای شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، عامل بعدی بدبینی مردم نسبت به خودروهای ساخت داخل عنوان شده است.

کیفیت پایین فرآیند فروش، متناسب نبودن قیمت خودروهای داخلی با قیمت‌های جهانی و همچنین کیفیت کم در مقایسه با مدل‌های همنوع خارجی هر کدام با کسب 3 درصد رای شرکت‌کنندگان به عنوان دیگر دلایل مهم نارضایتی مردم از قیمت خودروهای داخلی اعلام شده است.

در این نظر سنجی هر کدام از عواملی مانند، افزایش هزینه های تولید، انحراف معیار و نبود ثبات در کیفیت، برنامه ریزی و کارایی پایین تولید، به روز نبودن طراحی خودرو، تصویر ذهنی تخریب شده علیه صنعت ایرانی، رانت خواری خودروسازان و ارتباط آنها با سرمایه‌گذاران داخلی نیز با کسب دو درصد آرا از دلایل دیگر ناخشنودی مشتریان بوده است.

چندی پیش بخشی دیگری از این نظرسنجی را منتشر کرد که بر اساس آن شرکت‌کنندگان معتقدند که قیمت‌گذاری خودرو در ایران بهتر است از سوی بازار صورت گیرد و برای بالا رفتن سطح رقابت‌پذیری ثبات پایدار بر فضای اقتصاد کلان ایران حاکم شود.

طرفداران آزاد سازی قیمت خودرو در این نظر سنجی 20 درصد هستند. از نظر آنان بهتر است بازار تنها مرجع تعیین قیمت خودروهای ساخت داخل ایران شود و هرگونه نهادی غیر از آن دخالتی در این موضوع نداشته باشد.

آنها بر این باورند که چون خودرو خارج از شمول بازار انحصاری به منظور جلوگیری از رانت و فساد واسطه‌گری بهتر است، دولت پای خود را از قیمت گذاری خودرو بیرون بکشد و اجازه دهد تا بازار قیمت انواع خودرو را تعیین کند.

10 درصد دیگر از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این باورند که بهتر است قیمت خودروهای ساخت داخل با مقایسه خودروهای جهانی و آپشن‌های آن تعیین شود.
حدود 15 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این باورند که چون بازار خودرو ایران رقابتی نشده پس بهتر است دولت در تعیین قیمت آن نقش‌آفرینی کند. از نظر آنان عرضه و تقاضای بازار خودرو بهتر است از سوی حاکمیت تنظیم شده و قیمت‌گذاری صورت گیرد.

پنج درصد شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی همچنین معتقدند که بهتر است قیمت‌گذاری خودرو در ایران بر اساس مذاکره گروه‌ها و طرف‌های ذینفع انجام شود برای تعیین قیمت اجماع حداکثری به وجود آید.

اتخاذ روش قانونی برای قیمت‌گذاری، تعیین بر اساس کیفیت، تنوع آپشن، رضایت مشتری و خدمات پس از فروش نیز در این نظرسنجی مورد پرسش واقع شده که 10 درصد پاسخ‌دهنگان این دو راه را برگزیده‌اند.

در این نظر سنجی بیش از 64 درصد شرکت‌کنندگان معتقدند که قیمت خودروهای داخلی با توجه به کیفیت و طراحی بیشتر از خودرو های هم‌رده وارداتی قیمت دارند و در بازار به فروش می‌رسند و تنها 4 درصد از شرکت‌کنندگان اعتقادی به چنین موضوعی ندارند.