«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه در دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، خواستار باقی ماندن واشنگتن در توافق هسته‌ای با ایران (برجام) شد.

به گزارش ندای گیلان،به نقل از خبرگزاری دویچه وله، در این دیدار که در حاشیه هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت، دو طرف در خصوص توافق آب و هوایی 2015 پاریس تبادل نظر کردند.
«برایان هوک» مدیربرنامه ریزی سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص این دیدار به خبرنگاران گفت: دونالد ترامپ معتقد است که برجام دارای نقایص بسیاری است و این موضوع را با همتای فرانسوی خود در میان گذاشت.
وی ادامه داد: رئیس جمهوری خیلی صریح در خصوص نقاط ضعف توافق از دیدگاه خود سخن گفت و تصریح کرد که برجام تحت بازبینی است و واشنگتن تصمیم‌گیری 15 اکتبر (برای تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به برجام) و همچنین نحوه اصلاح این توافق را به دقت مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
ترامپ در ماه اکتبر باید تصمیم بگیرد که آیا براساس قانون مصوب کنگره آمریکا، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کند یا نه.
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه پس از دیدار با ترامپ گفته بود که رئیس جمهوری آمریکا مشتاق بازنگری و تغییر مفاد توافق هسته‌ای است؛ موضوعی که بارها با قاطعیت از جانب مقام‌های ایران و دیگر طرف‌های توافق رد شده است.
نتانیاهو گفته بود که از دیدگاه او، مهم‌ترین بند این توافق که باید مورد بازنگری قرار بگیرد، لغو محدودیت‌های اعمال شده بر صنعت هسته‌ای ایران پس از طی یک بازه زمانی مشخص است.
رئیس جمهوری آمریکا که در دوران رقابت‌های انتخاباتی، بارها وعده پاره کردن برجام را داده بود، تاکنون نتوانسته است اجماعی جهانی علیه ایران و این توافق شکل دهد. دولت وی تاکنون به ناچار، دوبار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.