رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: تکلیف ۲۴۶ زائر ایرانی هنوز مشخص نیست که با توجه به روند جستجو‌ها، متاسفانه انتظار جان باختن بیشتر آن‌ها دور از ذهن نیست.

به گزارش نداي گيلان:  آخرین اخبار روز ششم حادثه منا به شرح زیر است:

۳۰: ۲۲– ۱۳۹۴/۷/۷

۶ تن از مجروحان حادثه فردا به کشور باز می‌گردند

سید علی مرعشی؛ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: دکتر ضیائی به همراه وزیر بهداشت و درمان، رئیس سازمان حج و زیارت و معاون کنسولی وزارت امور خارجه از سردخانه مکه و نحوه شناسایی جان‌باختگان حادثه منا بازدید کردند.

وی همچنین اعلام کرد: با پرواز فردا صبح (چهارشنبه) به مقصد تهران، ۱۲ بیمار و مجروح حادثه منا که ۶ تن از آن‌ها جزو مجروحان حادثه هستند، به کشور بازمی‌گردند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر عنوان کرد: محمدرضا واعظی (۸: ۱۰ صبح /تهران)، فریبرز ستاری (۸: ۱۰ صبح /تهران)، نظرعلی آقاسی‌زاده (۱۰: ۲۰ صبح/تهران) و بیگ‌محمد مرادی (۱۰: ۲۰ صبح/تهران)، ۴ تن از مجروحان حادثه منا هستند که با پرواز فردا صبح عازم کشور می‌شوند و اسامی ۲ تن دیگر به‌زودی اعلام خواهد شد.

وی همچنین درباره اخذ مجوز انتقال پیکر جان‌باختگان به کشور اظهار کرد: تاکنون موفق به اخذ مجوز برای انتقال پیکرهای شناسایی شده تعدادی از جان‌باختگان حادثه منا که مجوز تشخیص هویت آن‌ها صادر شده، نشده‌ایم و به محض اخذ مجوزهای لازم این مهم نیز انجام خواهد شد.

۱۱: ۲۲– ۱۳۹۴/۷/۷

انتظار جان‌باختن بیشتر مفقودان دور از ذهن نیست

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ۱۹ کانتینر از ۲۱ کاتنتیر حامل حداقل ۳ هزار زائر جان باخته، هنوز تخلیه نشده است و پیش بینی می‌شود با توجه به وجود حداقل ۱۲۰۰ زائر جان باخته در سردخانه‌های مکه، شمار جان باختگان فاجعه منا مجموعا به ۴۷۰۰ نفر برسد.

به گفته اوحدی تکلیف ۲۴۶ زائر ایرانی هنوز مشخص نیست که با توجه به روند جستجو‌ها، متاسفانه انتظار جان باختن اکثر آن‌ها دور از ذهن نیست. ۲۷ زائر ایرانی همچنان در بیمارستان‌ها بستری هستند. در میان جان باختگان مظلوم منا، پیکرهای زائران حداقل بیست کشور به چشم می‌خورد.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر؛ برخی رسانه‌ها بعدظهر امروز از تصمیم عربستان سعودی برای دفن خودسرانه تعداد زیادی از اجساد شناسایی نشده به بهانه جلوگیری از شیوع بیماری خبر دادند. معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این تصمیم تاکیدکرد: هیچ مجوزی برای دفن جان باختگان ایرانی به عربستان سعودی داده نشده است.

۳۸: ۲۱– ۱۳۹۴/۷/۷

انتقال اجساد به ایران در نخستین زمان ممکن

به گزارش ایلنا، معاون سازمان حج و زیارت درباره زمان انتقال اجساد حجاج فاجعه منا گفت: با رفع محدودیت‌ها در اولین زمان ممکن پیکر حجاج را به کشور منتقل می‌کنیم.

حمید محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا آمارهای جدیدی از شناسایی اجساد دارید؟ گفت: متأسفانه به علت محدودیت‌ها نتوانستیم اجساد جدیدی را شناسایی کنیم.

محمدی در ادامه گفت: متأسفانه روند پیگیری و شناسایی اجساد بسیار کند صورت می‌گیرد که این مسئله در شناسایی هویت و انتقال اجساد به کشور مؤثر است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما تأخیر و کندی در باز شدن کانتینرهای حامل اجساد است که شاید به دلیل نداشتن فضای مناسبی، در سردخانه‌های سعودی است که درب کانتینر‌ها را با تأخیر باز می‌کنند.

معاون سازمان حج و زیارت گفت: هم اکنون در یکی از کاروانهایی که بیشترین تعداد حجاج یعنی ۳۳ تن از آنان در منا کشته شده‌اند هستیم و وضعیت را بررسی می‌کنیم.

مدیر عملیات حج تمتع ۹۴ گفت: با وجودتلاش شبانه روزی تیم‌های مسئول جمهوری اسلامی ایران متأسفانه به علت برخی محدودیتهای ایجاد شده و کثرت اجساد، سرعت کار کند است.

حمید محمدی افزود: انتظار داشتیم امروز بتوانیم هویت اجساد بیشتری را شناسایی کنیم اما متأسفانه آمار اجساد شناسایی شده نسبت به قبل تغییری نکرد و همچنان ۲۳۹ جان باخته و ۲۴۱ نفر مفقود داریم.

۴۰: ۲۰– ۱۳۹۴/۷/۷

آسیب دیدن ۵۳ کاروان ایرانی در فاجعه منا 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر  مدیریت صحیح برای عبور از بحران حادثه دلخراش منا را ضروری خواند و بر لزوم حفظ آرامش در کاروان‌های حجاج ایرانی تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر که در جمع مدیران، معاونین، روحانیون، معین‌ها و پزشکان کاروان‌های ایرانی در مکه مکرمه سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه در حادثه منا ۵۳ کاروان ایرانی آسیب دیده‌اند، بر لزوم دلجویی و مراقبت از آسیب‌دیدگان این حادثه تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد، در صورتی که طرف سعودی به همکاری نکردن در شناسایی اجساد و انتقال پیکرجان باختگان ادامه دهد، در روزهای آینده شرایط دشوارتر خواهد شد.

۲۹: ۲۰– ۱۳۹۴/۷/۷
سازمان حج لیست جانباختگان را اصلاح کرد/ قادر احمدزاده زنده است

براساس اعلام سازمان حج و زیارت، آقای قادر احمدزاده از کاروان ۱۲۰۱۲ که پیش‌تر نام ایشان در لیست جان باختگان حادثه منا عنوان شده بود، در حال حاضر در کاروان خود حضور دارد.

همچنین نام مرحوم ابراهیم مولوی از کاروان ۱۷۲۷۳ به لیست جان باختگان حادثه منا اضافه شد.

۴۱: ۱۹– ۱۳۹۴/۷/۷
تشکیل ستاد ویژه پیگیری واقعه منا به ریاست رییس جمهور

حجت‌الاسلام حسن روحانی در این جلسه که با حضور همه اعضای این ستاد برگزار شد، پس از استماع آخرین گزارش‌ها و بررسی نتایج پیگیری‌ها و عملکرد دستگاه‌های مسوول، دستوراتی برای ادامه کار ستاد صادر کرد.

وی تسریع در انتقال پیکر مطهر جانباختگان این فاجعه را اولویت نخست همه دستگاه‌های مرتبط عنوان کرد و خواستار بکارگیری همه ظرفیت ها و امکانات کشور و ادامه پیگیری های لازم اجرایی و حقوقی و همچنین مذاکرات با مقامات عربستان سعودی در این راستا شد.

رییس جمهور، روشن شدن دقیق امور مفقودان حادثه و پیگیری وضعیت تک تک آنان را از دیگر وظایف ویژه اعضای ستاد عنوان کرد و گفت: لازم است دستگاه دیپلماسی کشور تمام تلاش خود را برای تقویت همکاری عربستان سعودی با بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج بکار گیرد و امیدواریم با تلاش همه دستگاههای مرتبط، انتقال پیگیری جانباختگان و مصدومان با نهایت سهولت و سرعت انجام گیرد تا مرهمی بر آلام مصدومان و خانواده های عزیز جانباختگان باشد.

۴۹: ۱۸– ۱۳۹۴/۷/۷
سوءمدیریت سعودی‌ها مانع از اعلام دقیق انتقال جانباختگان ایرانی

سعید اوحدی در گفت‌وگو با صداوسیما با بیان اینکه بیش از ۲۰ کانتینر یخچال‌دار حامل اجساد هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، گفت: ‌طی دو روز فقط چهار کانتینر حاوی اجساد مورد بررسی قرارگرفته است و همکاران ما بیش از ۹۰درصد بیمارستان‌های مکه را تخت به تخت بررسی و مراجعه حضوری داشته‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که پیکر جانباختگان ایرانی حادثه منا چه زمانی به کشور منتقل خواهند شد، اظهار کرد: به دلیل سوءمدیریت مسئولان عربستانی نمی‌توان زمان دقیقی را برای این مسئله عنوان کرد. تصور بفرمایید سردخانه‌ای که ۳ هزار جسد در آن نگهداری می‌شود که ۲۴ ساعته همکاران ما برای شناسایی جانباختگان به آنجا مراجعه می‌کنند.

اوحدی با بیان اینکه تشریفات انتقال ۱۴۵ نفر از جانباختگان ایرانی حادثه منا صورت گرفته است، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده بودیم، قرار بود امروز جانباختگان به کشور منتقل شوند که متاسفانه اعلام کردند به خاطر برخی ناهماهنگی میان خود سازمان‌های عربستان باید کمی صبر کرد. مسئولان وزارت امورخارجه و دستگاه دیپلماسی با جدیت پیگیر مسئله بوده و دولت عربستان را تحت فشار گذاشته‌اند تا هرچه زود‌تر انتقال جانباختگان ایرانی حادثه منا انجام پذیرد.

ساعت۳۰: ۱۴– ۱۳۹۴/۷/۷

شمار جان‌باختگان ایرانی حادثه منا به ۲۳۹ رسید

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: شمار جان‌باختگان ایرانی حادثه منا به ۲۳۹ رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فرایند تشریفات برای انتقال اجساد به کشور تمام شده است، افزود: مشکلی در خصوص پروازهای انتقال جان‌باختگان داریم که امیدواریم امروز این مشکل حل شود.

اوحدی با بیان اینکه روند شناسایی اجساد به کندی پیش می‌رود، گفت: شمار مفقودان حادثه منا در حال حاضر به ۲۴۱ نفر رسیده است.

ساعت  ۱۰: ۱۴ – ۱۳۹۴/۷/۷

آمار جان‌باخته‌های ایرانی بیش از ۴۰۰ نفر است

سخنگوی وزارت ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اعلام اینکه بیش از دو سوم مفقودان جزو جان‌باخته‌ها هستند، گفت: به احتمال زیاد آمار جان‌باخته‌های ایرانی به بیش از ۴۰۰ نفر می‌رسد.

حسین نوش‌آبادی گفت: اگر قرار بود مفقودان زنده باشند، باید در این چند روز به کاروان‌هایشان برمی‌گشتند یا جزو مجروحان و مصدومان شناسایی می‌شدند؛ بنابراین بیش از دو سوم مفقودان جزو جان‌باختگان هسند و اگر فرض را بر این بگذاریم، تعداد کشته‌شده‌ها بالغ بر ۴۰۰ نفر است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون تعداد زیادی کانتینر در کشور عربستان اجساد قربانیان را نگه‌داری می‌کنند که هنوز دولت عربستان هویت آن‌ها را شناسایی نکرده است، به همین دلیل احتمال اینکه اجساد زائران ایرانی مفقود شده در این کانتینر‌ها باشد بسیار زیاد است.

نوش‌آبادی افزود: اگر کار شناسایی و احراز هویت مفقودان و جنازه‌های باقیمانده در کشور عربستان به پایان برسد به احتمال زیاد تعداد جان‌باختگان زائران کشورهای اسلامی از مرز سه هزار نفر می‌گذرد.

ساعت  ۵۶: ۱۲ – ۱۳۹۴/۷/۷

مجروحان مستقیم به شهر خود منتقل می‌شوند

سید علی مرعشی؛ رییس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: از آنجا که حال همه مجروحانی که قرار است به تهران بیایند مساعدت است، لذا به درخواست خود آنها مجروحان را با کاروان‌های خود به کشور منتقل خواهیم کرد چراکه بیشتر این زائران از شهرستان‌ها بوده، تمایل دارند مستقیم به شهر خود پرواز کنند.

وی با اشاره به این که احتمال دارد امشب در صورت اخذ مجوزهای لازم در یک پرواز پیکرهای جان‌باختگان به کشور منتقل شود، تصریح کرد: این مهم منوط به صدور مجوز از سوی دولت عربستان است، هرچند که همه اقدامات مربوط به تشخیص هویت جان‌باختگان انجام شده است، اما باید منتظر صدور مجوز نهایی باشیم و در این صورت تعدادی از پیکرهای جان‌باختگان فردا به کشور منتقل می‌شود.

مرعشی درباره انتشار اخباری در کشور مبنی بر شناسایی و بستری‌بودن غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان تاکید کرد: این خبر شایعه است و متاسفانه بر خلاف همه جست‌وجو ها هنوز رکن‌آبادی در بیمارستان‌های سعودی شناسایی نشده‌ است.

ساعت  ۳۷: ۱۲ – ۱۳۹۴/۷/۷

یکی از مفقودشدگان در لیست جان‌باختگان قرار گرفت

به گزارش ایلنا، بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان حج و زیارت، غلامحسین الله‌وردی از لیست مفقودین حادثه منا حذف و به جان‌باختگان این فاجعه اضافه شد.

ساعت  ۱۰: ۱۲ – ۱۳۹۴/۷/۷

انتقال ۱۰ مصدوم حادثه منا به بیمارستان‌های تهران

حسن عباسی (سخنگوی اورژانس تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از استقرار ۲۰ دستگاه آمبولانس در دو فرودگاه امام خمینی و مهرآباد خبر داد و گفت: از ساعت ۲۰ شب گذشته آمبولانس‌ها و اتوبوس‌آمبولانس‌های مرکز با تجهیزات کامل و نیروهای مجرب آماده ورود مجروحان از مکه هستند تا در اسرع وقت در صورت نیاز مجروحان به بیمارستان منتقل شوند.

وی با بیان این مطلب که در پرواز ۶ صبح امروز ۱۰ نفر از حجاج مصدوم را با انجام اقدامات پزشکی به بیمارستانهای محب، شریعتی و… انتقال دادیم، افزود: اغلب مصدومان دچار شکستگی دست و پا هستند.

عباسی در ادامه تاکید کرد که تاکنون موردی از ویروس کرونا در حجاج دیده نشده است.

ساعت  ۱۵: ۱۱۱۳۹۴/۷/۷

برگزاری مراسم تشییع جان‌باختگان ایرانی فردا در تهران

علی مرعشی؛ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت دقایقی پیش در گفتگوی مستقیم خود با شبکه خبر با اشاره به ورود هیات ایرانی به مکه، اظهار داشت: هم‌اکنون وزیر بهداشت، رئیس جمعیت هلال احمر و معاون کنسولی وزیر امور خارجه وارد مکه شدند و قرار است تا ساعتی دیگر از یکی از سردخانه‌ها که اجساد فوت‌شدگان در آنجا نگه‌داری می‌شود، بازدیدی داشته باشند.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های این هیات ایرانی دیدار با خانواده‌های داغدار با بیشترین فوتی و مفقود شده و همچنین دیدار با نماینده ولی‌فقیه در امور حج و رئیس سازمان حج و زیارت برای بررسی ابعاد مختلف حادثه منا است.

مرعشی در پاسخ به این سوال که آیا ۲۱ کانتینر یخچال‌داری که اجساد در آن نگهداری می‌شوند، تاکنون باز شده است، گفت: از این موضوع اطلاع دقیقی ندارم، اما می‌توان گفت که تاکنون کانتینرهای جدیدی به کانتینر‌های قبلی اضافه شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه امشب قرار است؛ هواپیمای جمهوری اسلامی برای انتقال فوت‌شدگان ایرانی وارد جده شود، افزود: فردا مراسم تشییع جان‌باختگان ایرانی حادثه منا در تهران برگزار می‌شود.

ساعت  ۱۵: ۱۰- ۱۳۹۴/۷/۷

هیات ایرانی برای بررسی فاجعه منا وارد مکه شد

هیئت ایرانی به ریاست وزیر بهداشت جهت بررسی فاجعه منا و آخرین وضعیت مجروحان و مفقودان وارد مکه شد.

ساعت ۱۰: ۱۰- ۱۳۹۴/۷/۷

۲۴۶ نفر همچنان مفقود هستند

حمید محمدی؛ معاون حج و زیارت آخرین آمار جان‌باختگان ایرانی حادثه منا را ۲۲۸ نفر اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون شمار مفقودین به ۲۴۶ تن کاهش یافته ولی هنوز ۲۷ زائر ایرانی مجروح و بستری هستند.

ساعت  ۳۸ : ۹ – ۹۴/۰۷/۰۷

منتظر صدور مجوز برای انتقال پیکر پاک جان‌باختگان هستیم

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه از تعداد ۱۰۲ مجروح بستری در بیمارستان‌های سعودی و هلال احمر، ۷۵ تن مرخص شده‌اند، تاکید کرد: تنها ۲۷ مجروح در بیمارستان‌ها بستری هستند که حال عمومی ۱۵ تن از آنان مساعد است.

علی‌اصغر احمدی گفت: ۱۲ مجروحی که به دستگاه متصل هستند امکان انتقال به بیمارستان هلال احمر میسر نیست و به محض بهبودی نسبی، این افراد نیز به داخل کشور بازگردانده می‌شوند.

احمدی با بیان اینکه بنابر قوانین کشور عربستان در ایام حج تمتع، ممنوعیت خروج زائران از مکه وجود دارد که با تلاش وزارت امور خارجه امکان خروج تیم‌های تجسس هلال احمر برای یافتن مفقودان فراهم شد، گفت: تیم‌های اعزامی به جده و طائف حتی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی را نیز برای یافتن هموطنان مفقود جستجو کردند و جستجوی این تیم‌ها همچنان ادامه دارد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر  به سلسله مراتب اداری و صدور مجوزهای مختلف برای انتقال پیکر پاک جان‌باختگان اشاره کرد و افزود: صدور مجوز برای اعزام هواپیما به جده برای بازگرداندن کشته‌ها و همچنین صدور مجوز پرواز از فرودگاه جده به مقصد تهران بایستی از سوی سعودی‌ها انجام شود.

ساعت ۳۰ : ۹ – ۹۴/۰۷/۰۷

انتقال ۴۰۰ زائر فاجعه منا به بیمارستان‌ها

سیدعلی مرعشی درخصوص شناسایی پیکرهایی که در داخل کانتینرها قرار دارد، گفت: کار به کندی از سوی سعودی‌ها صورت می‌گیرد و ما خواستار تحویل هرچه سریعتر پیکرها و یافتن سایر مفقودان فاجعه منا هستیم.

وی با بیان اینکه سعودی‌ها در نحوه ارائه خدمات در فاجعه منا بسیار ضعیف عمل کردند، افزود: سعودی‌ها نیروهای آموزش دیده در زمان مواجهه با بحران‌ها را ندارند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ادامه داد: در منا چهار بیمارستان ۹۶ تخت خوابی وجود دارد که این تعداد تختخواب پاسخگوی امدادرسانی به مجروحان حادثه منا نخواهد بود؛ ضمن اینکه به دلیل نداشتن پزشکان متخصص امکان امدادرسانی به مجروحان برای سعودی‌ها فراهم نیست.

مرعشی با بیان اینکه در زمان وقوع فاجعه منا نیروهای سعودی به سختی اجازه ورود آمبولانس‌ها و حتی نیروهای هلال احمر را برای کمک به مردم دادند، اضافه کرد: با این حال ما موفق شدیم ۴۰۰ زائر از کشورهای مختلف را به بیمارستان منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۱ کانتینر یخچال دار به صورت شبانه‌روزی روشن هستند تا از فرسایش اجساد داخل کانتینرها جلوگیری شود، تصریح کرد: این اجساد متعلق به زائران تمامی کشورهاست که در فاجعه منا کشته شدند.

رئیس مرکز پزشکی حج  و زیارت جمعیت هلال احمر ادامه داد: علاوه بر کانتینرها، سالن بزرگ سردخانه و همچنین سردخانه‌های کشویی مملو از اجساد کشته‌شدگان فاجعه منا است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه بسیاری از کشورها خواهان دفن اجساد خود در داخل عربستان هستند، یادآور شد: پیکر جان‌باختگان ایرانی از میان اجساد جداسازی شده و حتما به داخل کشور منتقل خواهد شد؛ چراکه اجازه دفن هیچ یک از کشته‌شدگان ایرانی به سعودی‌ها در خاک عربستان داده نشده است.