عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موج معضل دریاخواری در استان های شمالی بزرگ تر شده است، گفت: تاکنون برخورد جدی با متخلفان صورت نگرفته است

به گزارش نداي گيلان: مهرداد لاهوتی اظهار کرد: شدت دریاخواری در برخی استان ها بیشتر اما در برخی استان ها مانند گیلان کمتر است اگر بی توجهی ها به همین منوال ادامه پیدا کند در آینده شاهد پیشروی تجاوز به دریا خواهیم بود.

وی با بیان اینکه قانون هم اجازه تجاوز و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم دریا را نمی دهد، اضافه کرد: متاسفانه حقوق دریا رعایت نمی شود و ساخت و سازها و تجاوز به حقوق دریا شدت گرفته است.

متخلفانی که به دنبال دریافت خسارت هستند!
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: همین افرادی که به دنبال ساخت هتل و پاساژ در کنار دریا هستند اگر با طوفانی شدن دریا دچار خسارت شوند، طلب حقوق و خسارت می کنند که نمونه این معضل در به وفور در گذشته شاهد بوده ایم.

لاهوتی گفت: البته چنین معضلی در تمام مناطق کشور به ویژه جنوب با شدت بیشتری مشاهده شده است بنابراین نظارت ها در این زمینه باید تشدید شود.

افزایش تغییر کاربری در سواحل کشور
وی با اشاره به اینکه تغییر کاربری ها، تعدی به منابع طبیعی در حال تبدیل به معضل بزرگی در استان های شمالی کشور است، اضافه کرد: در سواحل شمال کشور برخی مکان ها شاهد تجاوز و پیشروی هایی به دریا بوده ایم که باید با جدیت پیگیری شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمینه برخورد با پدیده زمین خواری، دریا خواری و کوه خواری قانون کم نداریم اما مشکل اصلی ضعف در نظارت و رصد کردن ساخت و ساز بی رویه است که دولت و سازمان های مربوطه باید توجه جدی به این معضل داشته باشند.

تجاوز به حریم دریا و تصرف اموال عمومی
لاهوتی ادامه داد: به هر حال ساخت و ساز در حاشیه دریا به نوعی تجاوز به حریم دریا و تصرف اموال عمومی است که دولت باید نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ فرقی بین زمین خواری و کوه خواری با دریاخواری نیست زیرا تمام این موارد به نوعی تصرف و تجاوز به اموال عمومی است.

وی گفت: ساخت و ساز بی رویه در حاشیه ساحل و خشک کردن ساحل برای ساخت و ساز تبعات و پیامدهای زیادی به دنبال دارد زیرا زمانی که دریا به سمت ساحل پیش روی می کند، اگر خسارت متوجه به این افراد شوند، مدعی حمایت دولت و پرداخت خسارت می شوند.

لاهوتی افزود: در گذشته هزینه و خسارت های زیادی برای جابه جایی افرادی که در حاشیه دریا ساخت و ساز کرده بودند از سوی دولت پرداخت شد و اکنون نیز این پدیده دریا خواری دوباره این معضل را تشدید خواهد کرد.