سرپرست دانشگاه فرهنگیان معتقد است که «موانع روانی» دانشجویان را مجبور به خودسانسوری و محافظه‌کاری کرده است.

محمود مهرمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که چقدر فضای دانشگاه برای پذیرش نقد دانشجویان این دانشگاه نسبت به قبل بازتر شده است؟ اظهار داشت: خود دانشجویان باید در این زمینه اظهارنظر کنند و این موضع معتبرتر است تا آن چیزی که من می‌گویم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: در این مدت که سرپرست دانشگاه بودم، تلاش خود را در این جهت به کار گرفتم و در نهایت موانعی را برطرف کردیم و البته موانعی هم همچنان وجود دارد.

مهرمحمدی اضافه کرد: مهمترین مانعی که برطرف کردیم، این بود که موانع ایجاد تشکل‌های اسلامی در دانشگاه فرهنگیان را برداشتیم تا دانشجویان بتوانند، فعالیت‌های قانونمند سیاسی و اجتماعی داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که البته تا حدود چند ماه پیش هنوز این تشکل‌ها بنا به دلایلی شکل نگرفته بود، عنوان کرد: ما با تشکیل هیات مرکزیِ 3 نفرهِ تشکل‌های اسلامی توانستیم؛ ظرف چند ماه گذشته قریب به 20 مجوز برای تاسیس تشکل‌های سیاسی در دانشگاه صادر کنیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: این روند خود بستر و مهملی است که دانشجو معلمان ما با آرامش و امنیت خاطر، بتوانند؛ روحیه مطالبه‌گرانه و تعالی جویانه خودشان را بروز دهند و از طریق برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، بحث و مناظره نقش خود را ایفا کنند.

مهرمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مانعی که مانده و شاید قابل برطرف شدن هم نباشد، این است که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به این دلیل که بعد از فارغ‌التحصیلی مستقیم وارد آموزش و پرورش می‌شوند و بالافاصله به خدمت گرفته می‌شوند؛ مانع روانیِ ناشی از همین عامل، باعث می شود که دانشجویان  خودشان به خودسانسوری و محافظه کاری روی بیاورند.

وی افزود: در تلاش هستیم؛ زمینه‌ای را فراهم کنیم که دانشجویانی که اینگونه هستند را از لاک محافظه کارانه  خارج کنیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این سوال که دانشجو معلمان خواستار افزایش مقرری خود هستند، آیا این امکان در سال 95 وجود دارد؟ گفت: حقوق دانشجو معلمان براساس قوانین کشوری حدود 570 هزار تومان است؛ این مقرری تابع نظام حقوق و دستمزد است و توسط آموزش و پرورش پرداخت می‌شود و افزایش آن هم باید توسط آموزش و پرورش انجام شود.