دلخوش گفت:یکی از پیشنهادات ما در مجلس کوپنی کردن و یا تعیین کارت الکترونیکی برای تهیه ارزاق عمومی مردم همانند زمان جنگ است.

به گزارش ندای گیلان،سید کاظم دلخوش شامگاه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه لایحه بودجه، پیش بینی درآمدها و هزینه‌های کشور در یک سال است، اظهارکرد: درآمدهای بودجه در ایران از چند بخش فروش نفت، اخذ مالیات، عوارض، فروش املاک و اموال دولتی تأمین و هزینه کردهای آن نیز مشخص شود.

وی به برگزاری جلسات متعدد در دو نوبت صبح و بعدازظهر در مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تصویب لایحه بودجه اشاره کرد و افزود: در سال ۹۸ با توجه به تحریم‌ها و همچنین بهانه تراشی‌ اروپاییان برای ماندن در برجام با چالش‌های همانند فروش نفت و احتمالا عدم پرداخت مالیات از سوی واحدهای تولیدی که برای تأمین مواد مورد نیاز خود با مشکل مواجه شده‌اند رو به رو خواهیم بود.

نماینده صومعه سرا در مجلس با بیان اینکه برهمین اساس دولت ۴۰۷ هزار میلیارد تومان برای بودجه سال آینده کشور پیش بینی ‌کرده است، گفت: با توجه به این شرایط مجلس ۴۰ هزار میلیارد تومان برای افزودن به این مبلغ در سطح دوم تعریف کرده است. برای نخستین بار در کشور بودجه در دو سطح تعریف می شود.

وی ادامه داد: سطح دوم بودجه یعنی اینکه در صورت تحقق درآمدهای لازم، ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه پیشنهادی مجلس نیز به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده دولت برای سال آینده اضافه می شود.

دلخوش با اشاره به اینکه بعد از بررسی کمیسیون تلفیق مجموعه بودجه کشور برای سال آینده ۴۴۲ هزار میلیارد تومان تعیین شد، تصریح‌کرد: با توجه به پیش بینی درآمدها، بودجه در یک سطح در حال بررسی است.

وجود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه کار در کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اکنون نمایندگان در حال بررسی تبصره ۹ و رسیدگی به منابع درآمدی لایحه بودجه پیشنهادی دولت هستند، گفت: بعد از تصویب درآمدها نمایندگان هزینه‌ها را نیز بررسی می کنند.

وی با تاکید براینکه در صورت تحقق درآمدهای بودجه‌ای سال آینده در زمینه هزینه‌ها مشکلی نخواهیم داشت، ادامه داد: درغیر این صورت در اجرای بسیاری از پروژه‌های عمرانی با مشکل مواجه می شویم.

دلخوش با بیان اینکه با توجه به اینکه حدود ۱۰ تا ۵۰ درصد درآمدهای تخصیص می یابد، افزود: در حال حاضر با توجه به عدم تخصیص درآمدها ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد البته لازم به است که در حوزه مدیریتی نیز با ضعف‌های مواجه هستیم.

موافقت دولت با کوپنی شدن توزیع ارزاق عمومی

وی به پیش بینی ۱۴میلیارد دلار معادل بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای تامین ارزاق عمومی مردم و دارو برای سال آینده نیز اشاره و بیان‌کرد: یکی از پیشنهادات ما در مجلس کوپنی کردن و یا تعیین کارت الکترونیکی برای تهیه ارزاق عمومی مردم همانند زمان جنگ است تا در زمینه توزیع مدیریت صحیحی انجام شود بعداز فشارهای مجلس، دولت نیز این موضوع را قبول کرده‌ است.

با کوپنی کردن یا کارت الکترونیک برای ارزاق عمومی سبب توزیع عادلانه می شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نبود مدیریت صحیح در توزیع سبب بروز هرج و مرج در توزیع گوشت شده است، تأکیدکرد: با کوپنی کردن و یا تعیین کارت الکترونیکی خانوارها توزیع به صورت اصولی و درست و یکسان انجام می شود.

وی همچنین بر لزوم وجود نظارت و کنترل دقیق و درست در زمینه مبارزه با قاچاق برعکس تأکید کرد و گفت: دستگاه‌های ذیربط باید به صورت ویژه در حوزه مبارزه با قاچاق برعکس کنترل و نظارت داشته باشند.

دلخوش درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهارکرد: دولت و مجلس اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند تا طی اجرای برنامه پنج ساله ششم بالاترین حقوق دریافتی بازنشستگان با پایین‌ترین آن تنها ۱۰ درصد اختلاف داشته باشد البته این موضوع به صورت کامل تحقق نیافته است زیرا دولت نتوانسته درآمدهای لازم در این زمینه را محقق کند.

وی همچنین به تصویب معافیت مالیاتی برای درآمدهای تا دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیز اشاره و گفت: افرادی که بالاتر از این میزان درآمد دارند دریافت مالیات از آنها به صورت پلکانی خواهد بود.