این به نفع امنیت ملی آمریکا است که ترکیه همچنان از لحاظ سیاسی و راهبردی در کنار غرب باشد.معتقدیم که این موضوع همچنین به نفع ترکیه است

به گزارش  ندای گیلان به نقل از پایگاه اینترنتی کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، دیوید ساترفیلد معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در جلسه استماع کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به سئوال دیوید سیسیلینی عضو این کمیته درباره برجام گفت: تاکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را به برجام اعلام کرده است با این حال دولت آمریکا در حال حاضر گزینه‌های مختلفی را درباره برجام روی میز دارد که بخشی از آن به مذاکرات کنونی با سه کشور اروپایی درباره این توافق بستگی دارد که در حال حاضر در جریان است. بسیار امیدواریم که مذاکراتمان با اروپا درباره برجام به نتیجه مثبتی ختم شود. با این حال تصمیم گیری نهایی به رییس جمهور بستگی دارد و من نمی‌توانم در این باره گمانه زنی کنم.

وس میچل معاون موقت وزارت خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان درباره سیاست‌های آمریکا در قبال خاورمیانه (غرب آسیا) نیز ادعا کرد در روز‌ها و هفته‌های آتی، آمریکا و متحدانش گسترش نفوذ منفی ایران را محدود خواهند کرد.

میچل مدعی شد: اهداف آمریکا در سوریه عبارتند از شکست داعش، ایجاد سوریه‌ای یکپارچه و باثبات پس از جنگ و مهمتر از همه جلوگیری از گسترش نفوذ منفی ایران در منطقه است.

«ووس میچل» گفت: اهداف آمریکا در سوریه شکست داعش، مشاهده یک سوریه یکپارچه و با ثبات پس از درگیری ها  و مهمتر از همه «مقابله با ایران که از حزب الله حمایت می کند و به دنبال نابودی اسرائیل و گسترش نفوذ مخرب خود در منطقه است»، بوده است.

میچل افزود:اجازه بدهید که وضعیت ترکیه و روسیه که با این اهداف مرتبط هستند،ارزیابی کنیم.ترکیه عضو شصت و شش ساله پیمان ناتو و یکی از اعضای ائتلاف برای شکست دادن داعش است.این کشور تلفات زیادی را به خاطر تروریسم در چند سال اخیر و بیش از دیگر متحدانمان در ناتو داده است.این کشور همچنین به روشی سخاوتمندانه میزبان سه میلیون و پانصد هزار آواره سوری است.این کشور همچنین نقشی مهم در حمایت از ائتلاف ضد داعش از طریق دادن اجازه استفاده از پایگاه اینجرلیک و دیگر تاسیسات نظامی برعهده دارد.این کشور با استفاده از نیروهای ارتش خود در سال دو هزار و شانزده متعهد شد که با داعش در جبهه زمینی در دابق و الباب مبارزه کند و همکاری اطلاعاتی نزدیکی با آمریکا و دیگر متحدان داشته است.ترکیه علنا خود را متعهد به راه حلی سیاسی برای سوریه براساس قطعنامه شماره دو هزار و دویست و پنجاه و چهار شوری امنیت سازمان ملل دانسته است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود:ترکیه بر روی گروههای اصلی  مخالف سوری نفوذ دارد و تلاش های زیادی را در جهت ثبات در مناطق تحت کنترل خود به کار بسته است. این موضوع می تواند ارتباطات اقتصادی در این مناطق را تقویت کند و به منزله امری مهم برای هرگونه راه حل موثر در مناطق آزاد شده است.ترکیه منافع راهبردی قابل توجهی در بررسی گسترش نفوذ روسیه و به طور ویژه ایرانی‌ها در داشتن مرزی امن و باثبات با سوریه دارد.با وجود تمامی این منافع مشترک ترکیه اخیرا روابط خود را روسیه و ایران افزایش داده است.آنکارا به دنبال  این است که این اطمینان را به ما بدهد که به این همکاری به عنوان یک گام مهم در راه پیشرفت فرآیند صلح ژنو  و همچنین به عنوان گامی در جهت تنش زدایی در این منازعه می نگرد.

میچل در ادامه گفت: اما مذاکراتی که ترکیه با ارتش روسیه برای آغاز عملیات شاخه زیتون انجام داد و آمریکا از این مذاکرات مطلع نبود به شدت مایه نگرانی است.آنکارا باید به خطراتی که در نتیجه عقب نشینی های راهبردی خود در برابر مسکو برای رسیدن به اهداف راهبردی خود در سوریه به وجود می آیند ،توجه داشته باشد. آنکارا مدعی شده است که بر سر خرید سامانه موشکی اس-400 با روسیه به توافق رسیده است که این موضوع می تواند بر اساس بند دویست و سی و یک قانون کاتسا به تحریم این کشور منجر شود.این موضوع می تواند به شدت مشارکت ترکیه در برنامه اف-سی و پنج تحت تاثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد:این به نفع امنیت ملی آمریکا است که ترکیه همچنان از لحاظ سیاسی و راهبردی در کنار غرب باشد.معتقدیم که این موضوع همچنین به نفع ترکیه است.راهبرد ما ترکیبی از ارتباط نزدیک با ترکیه همراه با این پیام روشن  که آمریکا به طور فعال از منافع آن  کشوردفاع خواهد کرد،بوده است.در جریان موضوع سوریه ما در سطح نهادهای ارشد بین دو کشور وارد مذاکرات شدیم تا هم به نگرانی های مشروع امنیتی ترکیه پاسخ دهیم  و هم از درگیری ناخواسته بین نیروهایمان جلوگیری کنیم.

میچل گفت:این مذاکرات در جریان است.با حرکت به جلو هدف ما این است که ترکیه همچنان به عنوان یک متحد حامی فرآیند صلح ژنو،شکست داعش،ثبات با دوام در سوریه و همچنین در بلند مدت به عنوان یک عامل برای مقابله با روسیه و ایران باقی بماند.این موضوع در راهبردهای دفاع ملی و امنیت ملی آمده است.

وی در ادامه افزود:اجازه بدهید به موضوع روسیه بپردازیم.این موضوع دشواری است که بگویم که روسیه با آمریکا اهداف راهبردی مشترکی در سوریه دارد.مسکو می گوید که به دنبال شکست داعش است اما بمب های خود را به طرف مبارزان و یا حتی غیرنظامیانی هدایت می کند که مخالف دولت سوریه هستند.روسیه می گوید که خواهان یک سوریه باثبات است اما در مسیر فرآیند صلح ژنو سنگ اندازی می کند.در فرآیند صلح آستانه هم روسیه طرح مورد نظر خود را دیکته می کند.روسیه به طور فعال به تسهیل گسترش نفوذ ایران در سوریه  و دیگر کشورهای منطقه کمک می کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت:اهداف نخست مسکو در سوریه حقیقتا به مردم سوریه و ثبات در منطقه  مربوط نمی شوند.مسکو خواهان حفظ حضور خود در سوریه است تا از این راه بر وقایع آتی در منطقه شام و مدیترانه شرقی اثر گذار باشد.این کشور همچنین خواهان وارد کردن شکستی عینی به آمریکا در سطح جهان است تا اثری مخرب و منفی برای اهداف ما ایجاد کند تا دوستان ما در جهان دلسرد شوند و شکاف هایی بین ما و متحدانمان ایجاد کند.

وی افزود:مسکو برای رسیدن به این اهدافش تمایل زیادی به تحمیل هزینه های انسانی فاجعه بار  دارد.روسیه از حملات کورکورانه دولت اسد و روش های محاصره آن در مناطق غیرنظامی حمایت کرده است.این موضوع به کشته ،زخمی شدن و گرسنگی هزاران غیرنظامی منجر شده است.همانطور که در حلب و حالا در غوطه شرقی دیدیم،دولت روسیه با تمام قدرت از «رژیم اسد که از تسلیحات شیمیایی از جمله گاز سارین و گاز کلر برای قتل عام زنان،مردان و کودکان و حتی نوزادان بی گناه استفاده می کند»،حمایت می کند.اجازه بدهید که بار دیگر این موضوع را یادآوری کنم که این موضوع هم اکنون برای سالها به طور شفاف مشاهده می شود که تنها راه عملی برای رسیدن به یک سوریه امن از طریق انتقال سیاسی است.این راه حل تنها می تواند از طریق یک فرآیند تحت هدایت سازمان ملل و اجرای کامل قطعنامه شماره دو هزار و دویست و پنجاه و چهار شورای امنیت سازمان ملل تحقق پیدا کند.ما تلاش می کنیم که روسیه به یک شریک سازنده در این فرآیند بدل شود و اسد را بر سر میز مذاکره بیاورد.تاکنون روسیه به این درخواست ها بی اعتنا بوده است و به جای آن در جهت از بین بردن فرآیند صلح ژنو حرکت کرده است.بدتر از این دخالت روسیه در سوریه و حمایت از اسد سبب افزایش خطر تقابل با غرب شده است. حمله ناکام اخیر مزدوران روسیه به نیروهای آمریکایی در سوریه یکی از این اقدامات و رفتار روسیه بوده است.لفاظی های جنگ طلبانه روسیه قبل و پس از حملات اخیر آمریکا مثال دیگری از این رفتار مسکو است.

میچل افزود:آمریکا به سهم خود تلاش کرده است که از تنش آفرینی خود داری کند.ما از طریق برخی کانال ها در جهت کاهش تنش و جلوگیری از درگیری بین نیروها در فضای پیچیده در سوریه حرکت کنیم.ارتباط بین ائتلاف و روس ها امنیت نیروهای هوایی و همچنین تجهیزات ما را تضمین کرده است.این اقدامات به کاهش خطر درگیریهای اتفاقی و و خطر درگیریهای ناشی از خطای محاسباتی کمک کرده است.

وی گفت:ما به دنبال تقابل نیستیم اما نیروهای ما در استفاده از نیروی نظامی ضروری و مناسب برای دفاع از خود و در هنگامی که در عملیات های خود برای شکست داعش و تضعیف القاعده هستند، درنگ نخواهند کرد.حمایت مسکو از دولت سوریه برای آمریکا و دیگر کشورهای متمدن غیرقابل تحمل است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: در روزها و هفته های پیش رو آمریکا و متحدانش داعش را تضعیف و شکست خواهند داد و از یک سوریه با ثبات حمایت خواهند کر .ما با ترکیه به عنوان متحد خود در ناتو بیشتر همکاری خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد که دولت روسیه از حمایت خود از اسد دست بردارد و یک راه حل سریع و سیاسی را برای این درگیری پیدا کند.