سرپرست اداره‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان گفت: بازار کار همواره وجود دارد و هیچگاه متوقف نمی‌شود؛ چراکه ما هر روز شاهد تولید نیازهای جدید هستیم و ضرورت رفع نیازها احساس می‌شود.

 

به گزارش نداي گيلان:  یونس رنجکش در اولین کنفرانس بین‌المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار که در مجتمع فارابی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا برگزار شد، یکی از چالش‌های امروز را ورود سیل عظیمی از فارغ‌تحصیلان جویای کار به جامعه دانست و اظهار کرد: امروز ما با مشکلات بازار کار رو به رو هستیم که خود تولیدکننده آسیب‌های اجتماعی است و در صورت عدم پیشگیری به تهدید جدی مبدل خواهد شد.

وی با بیان اینکه عدم پیشگیری از این معضل، آسیب‌های فروانی را به دنبال خواهد داشت، افزود: حلقه مفقوده در این حوزه، عدم ایجاد مهارت‌های لازم در تولید دانش آموخته‌شده به ثروت است.

رنجکش خاطرنشان کرد: اگر این کنفرانس‌ها و همایش‌ها نتوانند بحث مهارت‌آموزی را منتقل کنند و در این راستا یافته‌ها منجر به تولید، ارزش افزوده و سرمایه نشود، با بحران جدی رو به رو خواهیم شد.

رنجکش با تاکید بر اینکه محور اصلی برنامه ششم توسعه کشور، توسعه اجتماعی است، تصریح کرد: با توجه به مشکلات موجود در برنامه پنجم توسعه، قبل و پس از انقلاب تمام مسیرها به توسعه اقتصادی منتهی شد که متاسفانه توسعه اقتصادی نامتوازن نتوانست متناسب با نیازهای جامعه، توسعه را طوری حرکت دهد که در سراسر کشور بسط یابد و بتوانیم چالش اقتصادی را برطرف کنیم.

سرپرست اداره‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان به مشکلات ناشی از مهاجرت‌ها، حاشیه‌نشینی و بروز ناهنجاری‌های ناشی از آن اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بحث عمده بسترسازی چگونگی رونق کسب و کار است. آنچه امروز در دانشگاه رخ می‌دهد تنها حفظ تئوری‌ها است که شناخت کافی از بازار کار را در پی ندارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نوآوری در کسب و کار ذهن را به خلاقیت سوق می‌دهد، اضافه کرد: اعتقاد دارم بازار کار همواره وجود دارد و هیچگاه متوقف نمی‌شود؛ چراکه ما هر روز شاهد تولید نیازهای جدید هستیم و ضرورت رفع نیازها احساس می‌شود. این نیاز ادامه خواهد یافت تا زمانی که از قدرت خلاقیت بهره لازم را ببریم.

رنجکش ابراز کرد: باید به سمت خلاقیت و نوآوری گام برداریم و بازار تولید کنیم که این مهم، نیازمند مهارت‌آموزی است.

وی با بیان اینکه برخورداری از مهارت‌ها بسیاری از چالش‌ها را برطرف می‌کند، متذکر شد: برای رسیدن به این مهم، عزم ملی و حرکت جدی در حوزه تولید مهارت‌ها نیاز است.

سرپرست اداره‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان در پایان بیان کرد: با توجه به شرایط خاص کشور و وجود فضاهای فرصت و تهدید، می‌توان با رویکرد اقتصاد مقاومتی به بهترین نحو مهارت‌ها را افزایش داد.