منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی یکی از مناطق آزاد نوپا در کشور محسوب می شود که در سال ۱۳۸۴ توسط هیات ویزان محدوده آن تعیین شده و رسماً تحت این عنوان کار خود را آغاز نمود.

به گزارش ندای گیلان از رشت، منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی یکی از مناطق آزاد نوپا در کشور محسوب می شود که در سال ۱۳۸۴ توسط هیات ویزان محدوده آن تعیین شده و رسماً تحت این عنوان کار خود را آغاز نمود.
قبل از آن نیز در سال ۱۳۷۵ بعنوان منطقه ویژه اقتصادی آغاز شکل گرفته بود.

پس از سال ۸۴ با وجود چند مدیرعامل در دولت نهم و دهم منطقه آزاد انزلی در دو مجتمع ونوس و ستاره شمال آنهم در طبقه همکف خلاصه می شد که واحد اداری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در طبقه فوقانی همین مجتمع های تجاری قرار داشت!
پس از حضور دکتر رضا مسرور بعنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی همه چیز به یکباره تغییر کرده و جهشی کم نظیر یافت!

 

حضور شش ساله دکتر رضا مسرور در کسوت مدیریت عامل این منطقه و تلاش های شبانه روزی وی در راستای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در نوع خود جالب توجه بود، به نحوی که با حضور سرمایه گذاران در این منطقه، استقبال گردشگران نیز رشد چشمگیری پیدا کرد.
در کنار توسعه زیرساختی و فضای گردشگری و تجاری و اقتصادی این منطقه سرمایه گذاران زیادی در شهرک های صنعتی آن اقدام به تولید و اشتغال زایی برای جوانان نمودند که این اقدام مثبت نیز بر تحکیم نهال نو رس منطقه آزاد انزلی افزود.

 


توسعه بندری یکی دیگر از اقدامات موثر دوران طلایی دکتر رضا مسرور در منطقه آزاد انزلی بود که در آن برهه از زمان با قیمت پایین ارز احداث گردید که اگر این اقداماتی که در دوران دکتر مسرور صورت گرفت به انجام نمی‌رسید، با توجه به افزایش چندین برابری ارز و کاهش ارزش پول ملی و افرایش چشمگیر قیمت ها و بی پولی دولت معلوم نبود که چه سرنوشتی در انتظار این منطقه عاری از هرگونه توسعه یافتگی بوده که طبیعتاً این حجم از ایجاد اشتغال پایدار مستقیم و تولید ملی و توسعه اقتصادی و منطقه ای و همچنین توسعه کسب و کارهای محلی و زنجیره اشتغال غیر مستقیم نیز وجود نداشت!

پس از خداحافظی دکتر مسرور از منطقه آزاد انزلی و ارتقاء جایگاه مدیریتی اش در سطح کشور، روز به روز مسیر رو به رشد این منطقه رو به افول رفته تا جایی که در پرداخت حقوق کارکنان خود نیز دچار مشکل گردیده و تمامی پروژه های آن نیز تعطیل شدند!


بی رمقی و کاهش روحیه فعالان اقتصادی این منطقه با افول جایگاه آن و روزمرگی محض و وارد شدن به حواشی و مسایل کم اهمیت و عدم توانایی در جذب سرمایه گذار و حتی حفظ فضای موجود، از منطقه آزاد انزلی به یک جزیره رها شده ساخت که تاکنون نیز همچنان روبه افول در حرکت است که اگر این مسیر متوقف و اصلاح نگردد، قطعاً خسارت های جبران ناپذیری به اقتصاد شمال کشور و زنجیره تولید و اشتغال این منطقه وارد خواهد آمد.
حال در آستانه سفر دکتر سعید محمد، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور به منطقه آزاد انزلی انتظار می رود که این منطقه به گل نشسته را از رخوت و غبارگرفتگی نجات داده و توسعه همه جانبه را به آن بازگرداند.

با توجه به روحیه جهادی دکتر محمد و آشنایی با این منطقه و انعقاد قرارداد دو جانبه در زمان تصدی خود در قرارگاه خاتم
(در اینجا بخوانید http://www.freezonesnews.com/?p=9082)
و با توجه به شعار دکتر رئیسی مبنی بر تشکیل دولت جوان انقلابی و فساد ستیزی، انتظار می رود که هر چه سریعتر نسبت به تغییر مدیریتی در منطقه آزاد انزلی اقدام گردد تا با انتصاب یک شخص انقلابی و با روحیه جهادی منطقه آزاد انزلی به روزهای اوج خود بازگشته و یکبار دیگر در مسیر توسعه همه جانبه قرار گیرد.

تلاش برای اتصال ریل رشت به منطقه آزاد انزلی نیز یکی از انتظارات بحق مردم و فعالان اقتصادی از دکتر سعید محمد است که در صورت تحقق این‌مهم رشد چشمگیری را در راستای توسعه اقتصادی کشور و استان گیلان شاهد خواهیم بود.