روزنامه ی آرمان امروز در سرمقاله ی خود با انتشار مطلبی با عنوان “منتظر افشاگری علی جنتی باشید! “سرو صدای زیادی بپا کرد.

روزنامه آرمان امروز سرتیتر خبرهای خود را اینگونه نوشت:

هرازگاهی علی جنتی در دایره زرد قرار می‌گیرد. دایره پیرامون وزرای دولت‌ها به‌مثابه چراغ‌های راهنمایی و رانندگی است و سه رنگ دارد. دایره سبز برای وزرای دولت یازدهم تاریخ انقضای کوتاهی داشت و از ماه چهارم پنجم آغاز فعالیت برخی وزرا این دایره سبزی خود را از دست داد و به سمت زردشدن رفت. میزان تغییر رنگ دایره پیرامون وزرا برخی اوقات به تعاملات آنها با مجلس بستگی داشت چنانکه وزرایی که در دایره زرد حضور داشتند با احضارشدن به مجلس دو ویژگی پیدا می‌کردند یا اینکه زردی آنها به سمت نارنجی شدن می‌رفت یعنی به قرمز نزدیک می‌شدند یا اینکه زردی به سبزی می‌گرایید و آنها از دایره زرد دور و از دایره قرمز بسیار دورتر می‌شدند و می‌شوند. دکتر فرجی‌دانا تنها وزیری بود که در دایره قرمز قرار گرفت و چون بالاتر از این شرایط رنگی نبود از دولت خارج شد. وزرای دولت تدبیر و امید نه برای راضی شدن نمایندگان بلکه برای جلب رضایت عموم جامعه و بهبود وضعیت آنها در تمام بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و… هر زمان که نمایندگان درخواست نمایند در مجلس به سوالات آنها پاسخ می‌دهند. از جمله این وزرا که نمایندگان معمولا سوالات زیادی از او دارند، علی جنتی، وزیر ارشاد است. شاید یکی از ایرادات او از نگاه مخالفانش این باشد که گفته است دیدگاه آیت‌ا… هاشمی را بیش از پدرش قبول دارد، پس تفکراتش نزدیک به تفکرات هاشمی است. اینکه در دولت اصلاحات سفیر بوده است؛ معاون سیاسی پورمحمدی در وزارت کشور بوده؛ وزیر ارشاد دولت روحانی است و می‌گوید شبکه‌های مجازی نباید فیلتر شوند، از ممیزی‌های سال‌گذشته گلایه مند است، می‌خواهد نویسندگان صریح‌القلم باشند، دوست دارد هیچ روزنامه‌ای توقیف نشود و… دلایل خوبی برای برخی مجلسیان برای کشاندن جنتی به بهارستان است. وقتی با یکی از اصلاح‌طلبان دیدار می‌کند هنوز به منزل یا محل کارش نرسیده یکی از اعضای پایداری می‌خواهد که هر چه زودتر عذرخواهی کند چون برای آنها دیدار غیرکاری معنا ندارد! وقتی نشریه 9دی که همان نشریه منتسب به پایداری‌هاست را توقیف می‌کنند چه کسی بیشتر از جنتی مقصر است و چه ارتباطی بهتر از دیدارهای شخصی این وزیر با یک توقیف!

لبخند پرمعنای جنتی به آرمان

جنتی می‌شنود و لبخند بر لب می‌آورد. مثل همان روزی که با این سوال آرمان مواجه شد که چرا اینقدر بر مدیریت شما در وزارت ارشاد فشار هست؟ لبخند تلخ و پرمعنایی زد و گفت بالاخره یک روز تمام می‌شود. درست می‌گفت بالاخره یک روز تمام می‌شود اما آن لبخند معنای دیگری هم داشت. این لبخند را می‌توان تعبیر به باقی ماندن دیدگاه‌هایی در وزارت ارشاد توصیف کرد که فرسنگ‌ها با آنچه جنتی، آنها را خواست ملت می‌داند، فاصله دارد و شاید وقتی می‌گوید که «تمام می‌شود» منظورش چیره شدن دیدگاه اکثریت بر دیدگاه‌های اقلیت است. تمام می‌شود یک معنای دیگر هم می‌تواند داشته باشد که معنایی مبارک و مثبت است و آن هم همرنگ شدن اقلیت با اکثریت و پذیرش استدلال‌های اکثریت است. به هر حال تاریخ شهادت می‌دهد که اقلیت نتوانسته در هیچ برهه‌ای دیدگاه خود را حاکم کند و اگر چنین اتفاقی رخ داده، برای مقطعی کوتاه و گذرا بوده است.

جنتی افشا می‌کند

روز گذشته خبری به «آرمان» رسید که «تمام می‌شود» با توجه به این خبر به نحو دیگری معنا شد. خبر اینچنین بود: «قرار است آقای جنتی به زودی موضوعاتی را افشا کند» اما این موضوعات چیست؟ آنطور که این منبع نزدیک به جنتی می‌گفت، «افشاگری وزیر ارشاد درباره ماهیت فشارها بر این وزارتخانه است یعنی هویدا خواهد کرد که این فشارها از دایره سیاسی بودن یا حتی فرهنگی و اجتماعی بودن جداست و برخی موضوعات شخصی در این امر دخیل است!» زمانی که از این منبع آگاه سوال شد چه زمانی قرار است جنتی افشاگری کند؟ گفت: «اکنون در مرحله جمع‌آوری اطلاعات و مدارک برای اعلام مستند این موضوع هستند و به محض آماده شدن با مردم در میان گذاشته خواهد شد.» وزیر متولد 1328 چه در سر و چه در دست دارد که می‌خواهد افشاگری کند؟ چرا این روزها منتقدان اصلی او در پارلمان ساکت هستند؟ آیا پی به آنچه جنتی به آن پی برده است، برده‌اند؟ آیا لبخندی که جنتی به «آرمان» زد و گفت: «تمام می‌شود» بدین معنا بود که آنچه او می‌داند و می‌خواهد بیان کند به مثابه مهر سکوتی بر لب منتقدان است و انتقادات بخشی از اقلیت با افشاگری وزیر ارشاد تمام می‌شود؟ اکنون برخی از اقلیت نمی‌خواهند به وزیر ارشاد پیله کنند و از سویی هم نمی‌خواهند هراس و نگرانی خود را علنی کنند پس به موضوعات کوچک و موضوعاتی که ارزش آنچنانی ندارد گیر می‌دهند؛ مثلا در آخرین مورد 70 نماینده به جنتی درمورد آنچه برخورد تبعیض‌آمیز با رسانه‌ها می‌خواندند، تذکر دادند. ظاهرا تذکر دهندگان فراموش کرده بودند که رسانه‌های اصلاح‌طلب در دولت قبل که مورد حمایت بی‌چون و چرایشان بود، احساس تبعیض با رسانه‌های اصولگرا نداشتند چون اصلا به آنها این فرصت داده نمی‌شد که کوچک‌ترین انتقادی داشته باشند. این نکته هم حائز اهمیت است که علی جنتی اهل عقب‌نشینی نیست چنانکه چندی قبل وقتی با اتهام عقب‌نشینی در برابر فشارها برای صدور مجوز فیلم مواجه شد اینگونه پاسخ داد: «اگر ما جلوی اکران برخی فیلم ها را گرفتیم بر اساس دیدگاه‌های کارشناسی در این وزارتخانه بوده که اصلاحات در بعضی از فیلم ها لازم بود و گاهی برخی از آنها با اصلاحات صورت گرفته نیز قابل اکران نبودند، این به معنای عقب‌نشینی وزارت ارشاد نیست.» پس چه بسا به‌زودی با افشاگری وزیر ارشاد مخالفان عقب‌نشینی کنند و به اتاق تصمیم‌گیری خود بازگردند تا پاسخی برای «چه کنم، چه کنم‌هایشان» بیایند.