نماینده ایتالیا در نشست بروکسل اعلام کرد که «اعمال چنین تحریم‌هایی برای اقناع ترامپ به منظور خارج نشدن از برجام کافی نیست و از سوی دیگر سبب به خطر افتادن پیوندهای تجاری اروپا با ایران خواهد شد

به گزارش ندای گیلان،اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران به اجماع نرسیده است؛ علت اصلی آن هم مخالفت ایتالیا، اتریش و اسپانیاست. کشورهایی که به دلیل تفاوت راهبردی در برخی سیاست ها درباره غرب و استقلال نسبی شان از آمریکا به «اروپای دوم» معروف هستند؛ اروپای دوم شامل کشورهای اروپایی غیر از سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان است یعنی کشورهای مهمی همچون ایتالیا، لهستان، هلند، اتریش و … که اتفاقا هم کشورهای توسعه یافته ای هستند و سطح بالایی از رفاه و رونق اقتصادی در آن‌ها وجود دارد و هم تجربه تاریخی نشان‌می دهد دنباله روی چشم و گوش بسته غرب نیستند. اکنون ایتالیا با حمایت اتریش و اسپانیا با این استدلال که تحریم جدید ایران، روابط اروپا با ایران را به هم می زند و از طرفی ترامپ را راضی نمی کند، با تحریم ایران مخالف هستند. این جزئیات را خبرگزاری رویترز اعلام کرده و مدعی شده تصمیم گیری درباره این موضوع در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل به نتیجه نرسیده است. بنا بر این گزارش، پیشنهاد این تحریم ها که با هدف راضی کردن ترامپ به ماندن در برجام ارائه شده، با انگلستان، فرانسه و آلمان بوده و بهانه آن «برنامه موشکی و نقش ایران در سوریه» اعلام شده است. بنا برگزارش رویترز و با این که این تحریم ها برای تصویب به رأی تمام 28 کشور عضو اتحادیه اروپا نیازمند است، ایتالیا به همراه اسپانیا و اتریش، در برابر این تحریم ها مقاومت کرده و آن را بی فایده دانسته اند.

در فرض تصویب این تحریم ها، افراد مورد تحریم، از ورود به اتحادیه اروپا منع می شوند و اگر در کشورهای عضو این اتحادیه دارایی‌ داشته باشند، این دارایی‌ها هم بلوکه می‌شود. گفتنی است برخی مقام‌های اروپایی پیش از این گفته بودند امکان دارد اتحادیه اروپا در تلاش برای «رفع نگرانی‌های ایالات متحده» و تشدید فشار بر ایران، تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران وضع کند. به نوشته رویترز اعضای اتحادیه اروپا در تلاش هستند این تحریم‌ها تا نشست روز 16 آوریل (27 فروردین) وزیران خارجه اتحادیه نهایی شود، اما نماینده ایتالیا در نشست بروکسل اعلام کرد که «اعمال چنین تحریم‌هایی برای اقناع ترامپ به منظور خارج نشدن از برجام کافی نیست و از سوی دیگر سبب به خطر افتادن پیوندهای تجاری اروپا با ایران خواهد شد.» اکنون باید دید که باج اتحادیه اروپا به آمریکا برای ماندن در برجام [در صورت نهایی شدن تحریم ها] افاقه خواهد کرد یا آمریکا همچنان به خروج از برجام مصر است.
موگرینی: اروپا در حال آماده شدن برای حفاظت از منافع خود است
در همین حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص تهدید ترامپ برای خروج از برجام تصریح کرد که «اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای حفاظت از منافع خود است، در صورتی که تصمیمات دیگری [از سوی ترامپ] در زمینه اجرای برجام گرفته شود.»

، موگرینی در حاشیه نشست نخست اتحادیه اروپا که 28 اسفند برگزار شد، افزود: در عین حال خواهان رسیدگی به دیگر مسائل خارج از گستره برجام از جمله سوریه و یمن هستیم که به طور جدا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. وی همچنین تأکید کرد: پیشنهادی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مطرح نشده است. البته این اظهارنظر موگرینی درباره نشست نخست اتحادیه اروپاست و به نظر می رسد جزئیات رویترز از تصمیم اتحادیه اروپا مربوط به نشست این مجموعه در روز هشتم فروردین باشد.
نفیو: بدون حمایت بین‌المللی، غیرممکن است که تحریم‌های آمریکا همان تأثیر گذشته را داشته باشد
همزمان ریچارد نفیو معمار تحریم های ضدایرانی در آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به از بین رفتن اجماع پیش از توافق، تحریم‌های احتمالی آینده آمریکا می‌تواند تأثیر گذشته را داشته باشد، گفت: معتقدم بدون حمایت بین‌المللی، غیرممکن است که تحریم‌های آمریکا همان تأثیر گذشته را داشته باشد.
گاردین: انگلیس، آلمان و فرانسه به‌شدت تلاش می‌کنند واشنگتن را قانع کنند به‌جای خروج از برجام راهکارهای دیگری را بررسی کند
همچنین روزنامه گاردین روز جمعه در گزارشی با اشاره به بالا گرفتن احتمال خروج آمریکا از برجام نوشت که اتحادیه اروپا درباره راهکارهای احتمالی از جمله تخصیص خطوط اعتباری اضطراری به شرکت‌های اروپایی که در ایران فعالیت دارند برنامه‌ریزی می‌کند. به ادعای این روزنامه اکنون اتحادیه اروپا، انگلیس، آلمان و فرانسه به‌شدت تلاش می‌کنند واشنگتن را قانع کنند به‌جای خروج از برجام راهکارهای دیگری را بررسی کند تا تدابیر سخت‌گیرانه‌تری را علیه ایران اتخاذ کنند.
وزیر خارجه انگلیس: اروپا ممکن است برجام را در صورت خروج ترامپ از آن زنده نگه دارد
وزیر امور خارجه انگلیس نیز چهارشنبه اول فروردین به نمایندگان مجلس این کشور گفت که اتحادیه اروپا ممکن است برجام را در صورت خروج ترامپ از آن زنده نگه دارد. رضا نصری تحلیل گر مسائل آمریکا در یادداشتی در جماران درباره موضع اروپا نوشت: اروپایی‌ها در پی ایجاد نوعی موازنه در روابط‌شان میان آمریکا و ایران هستند و در این زمینه گاه به این سمت و گاه به آن سمت متمایل می‌شوند.گفتنی است سران کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان دوم فروردین ماه در حاشیه نشست اتحادیه اروپا دیدار و درباره توافق هسته‌ای برجام رایزنی کردند که پس از این نشست، دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان پایبندی به برجام را مورد تأکید قرار داده‌اند. همچنین مرکل صدر اعظم آلمان در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داده لغو توافق هسته‌ای ایران باعث خواهد شد اروپا در برابر آمریکا و اسرائیل قرار بگیرد.

مرکل همچنین گفته که انگلیس، آلمان و فرانسه با هر گونه تغییرات “عمده” در توافق برجام مخالف اند. در عین حال نتانیاهو پس از این دیدار به رسانه ها گفت : ترامپ احتمالا 22 اردیبهشت از برجام خارج می شود. در واکنش به این اظهارنظر چهار نظامی ارشد سابق رژیم صهیونیستی (از جمله دو وزیر جنگ پیشین این رژیم) مخالفت خود را با لغو توافق هسته‌ای اعلام کردند.
اولین موضع گیری بولتون: برجام توافق بدی بود و با گذشت زمان بهتر نمی شود
اما در آمریکا اصلی ترین تحول هفته های اخیر آمدن یک چهره مخالف برجام بود. دونالد ترامپ مک‌مستر را از سمتش به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید برکنار و «جان بولتون»، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل را به عنوان جانشین او منصوب کرد. بولتون یکی از حامیان اصلی گروه تروریستی منافقین و از اصلی ترین مخالفان برجام در آمریکا به شمار می رود.

وی در گفت وگو با برنامه رادیو نیویورک تأکید کرد که توافق هسته ای ایران از طریق مذاکرات آمریکا با اروپا، اصلاح شدنی نیست. وی افزود: برجام از همان ابتدا توافق بدی بوده است و با گذشت زمان هم بهتر نمی‌شود.
هشدار جان کری و 118 شخصیت سیاسی و نظامی در آمریکا به ترامپ
بولتون شهریور سال گذشته نیز طرحی با چهار محور برای خارج‌کردن آمریکا از برجام برای ارائه به رئیس‌جمهور آمریکا تهیه کرد. در عین حال  118 شخصیت سیاسی و نظامی آمریکا که بخش عمده ای از آن ها سابقه فعالیت در سمت های ارشد دولتی دارند، با انتشار بیانیه‌ای مشترک خطاب به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور، خواستار تداوم حضور در برجام شدند. جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا هم در هشداری بی سابقه گفت: اگر ما از این توافق کنار بکشیم، 30 سال طول خواهد کشید تا یک رئیس جمهور دیگر بتواند با ایرانی‌ها بر سر میز مذاکره بنشیند.