مدیر‌کل زمین شناسی استان گیلان گفت: معادن متروک می‌توانند به‌عنوان ژئوپارک مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش نداي گيلان: پانته‌آ گیاه‌چی  اظهار داشت: در گیلان به‌دلیل پوشش گیاهی و اقلیم در امر زمین‌شناسی محدودیت وجود دارد و به‌دلیل مخالفت‌های اداره محیط زیست با کاوش معادن، قرار بر این شد که از ژئو فیزیک هوایی در این امر استفاده شود.

وی با اشاره به دغدغه‌های استان در مدفون بودن بسیاری از گونه‌های گیاهی خاطرنشان کرد: برای شناسایی این مواد معدنی مدفون شده به شکلی که به محیط زیست و سایر گیاهان آسیب نرسد لازم است که از ژئو فیزیک هوایی استفاده شود و برای این امر تجهیزات لازم ازجمله هلی‌کوپتر، خلبان، دستگاه‌های مغناطیسی و الکترو مغناطیسی نیز وجود دارند.

مدیرکل زمین‌شناسی گیلان  با بیان اینکه در مطالعات نانو با محیط زیست گیلان تعامل انجام شکل گرفته است تصریح کرد: مکان‌یابی دفن زباله نیز با همکاری شرکت‌های NGO و محیط زیست انجام شده است.

گیاه‌چی از ممنوعیت قانونی دفن هرگونه زباله در شهرهای ساحلی خبر داد و گفت: پیشنهاد ما این است که در 20 سال آینده هیچ دفن زباله‌ای انجام نگیرد و با پیشرفت علم در آینده باید از محل‌های دفن زباله استفاده شده و از آن‌ها کود طبیعی استخراج شود و این مسئله نیز نیاز به فرهنگ‌سازی گسترده‌ای دارد.

وی درباره ساخت اطلاعات مکانی دریایی افزود: تمام هزینه‌ها بر گونه‌های موجود در خشکی انجام می‌شود درحالی‌که از منابع غیرزنده دریایی نیز می‌توان به‌عنوان یک فرصت استفاده کرد که به‌دلیل هزینه‌های زیاد آن  مصوب شده است که این اطلاعات مکانی در یک درگاه الکترونیکی به اشتراک گذاشته شود اما هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.

مدیرکل زمین شناسی گیلان از ممیزی‌کردن پرونده‌ها و همچنین از کامپیوتری شدن نقشه‌های زمین‌شناسی کل استان خبرداد و خاطر نشان کرد: اطلس کانی‌ها و فلزهای صنعتی با نگرش ویژه به ذخایر ایران انجام شده است که این اطلس به کمک تمام نقاط ایران می‌آید.

گیاه چی گفت: یک بانک اطلاعاتی معادن نیز ایجاد شده که مزیت آن نسبت به بانک‌های اطلاعاتی موجوداضافه شدن به ساختار اطلاعات زمین‌شناسی و کامل‌شدن آن است نگاه این بانک کاربردی بوده و به سرمایه‌گذاران برای نوع سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در بحث زمین‌شناسی، لازم است که زمین لغزش نیز مورد مطالعه قرار بگیرد اضافه کرد: در این زمینه با مدیریت بحران استان نیز در تعامل بوده و گزارش 7 روزه زمین لغزش به این مدیریت ارائه می‌شود.

مدیر‌کل زمین شناسی گیلان با توجه به اقداماتی صورت گرفته در احیای معادن متروک تصریح کرد: این معادن می‌توانند به عنوان ژئوپارک مورد استفاده قرار گیرند و در امر پذیرش توریست نیز حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند.

این مقام مسئول ساخت آزمایشگاه نانو بیو زمین را از برنامه‌های کوتاه مدت و راه اندازی برنامه مکانیک خاک و راه‌اندازی آزمایشگاه فرآوری مواد معدنی را از برنامه های بلند مدت عنوان و خاطرنشان کرد: در زمینه ارتباطات نیز همایش‌های ملی و استانی انجام شده است که هدف آن استفاده از اطلاعات زمین شناسی در طرح‌های عمرانی و اقتصادی است.

گیاه چی گفت: برای نتیجه‌گیری از تلفیق اطلاعات مورد نیاز، باسازمان‌هایی همچون منابع طبیعی، محیط زیست،  بحران، صنعت و معدن وتجارت ، هواشناسی، دانشگاه لاهیجان و علوم پزشکی گیلان و میراث فرهنگی تفاهم‌نامه علمی امضا کرده‌ایم.

وی افزود: لازم است که با تأمین بودجه لازم از سوی مسئولان مربوطه علاوه بر کوتاه شدن زمان نتیجه گیری، برخی از دانشجویان اکتشاف معدن و زمین شناسی استان جذب این فعالیت شده و به استخدام در آیند.