محمد حسین شهری نژاد :بیمارستان دولتی امکانات بیشتری از بیمارستان های خصوصی دارند.

به گزارش ندای گیلان : محمد حسین شهری نژاد مدیر درمان تامین اجتماعی استان گیلان ، پزشک هم هست. او در این گفت و گو هم به انتقادات طرح شده از بخش درمان تامین اجتماعی پاسخ می دهد و از طرفی نظام ارجاع را تنها راه رفع نواقص درمانی مراکز درمانی تامین اجتماعی و حل مشکل بیماران می داند.

محمد حسین شهری نژاد مدیر درمان تامین اجتماعی استان گیلان ، پزشک هم هست. او در این گفت و گو هم به انتقادات طرح شده از بخش درمان تامین اجتماعی پاسخ می دهد و از طرفی نظام ارجاع را تنها راه رفع نواقص درمانی مراکز درمانی تامین اجتماعی و حل مشکل بیماران می داند.

س- بسیاری این انتقاد را به بیمارستان رسول اکرم رشت وارد می دانند که تنها بیمارستان تامین اجتماعی گیلان مجهز به امکانات روز مانند دستگاه ام آر آی نیست. چرا چنین وضعی وجود دارد؟

ج- به هیچ وجه قبول ندارم. بیمارستان رسول اکرم شاید دستگاه ام آر آی نداشته باشد اما این هم دلیلی دارد که به قوانین وزارتخانه در رتبه بندی های خدمات درمانی برمی گردد. به عبارتی وزارت بهداشت به ما مجوز دستگاه ام آر آی را نمی دهد. اما سایر امکانات در بیمارستان رسول اکرم وجود دارد. هم دستگاه سی تی اسکن بسیار مجهزی دارد هم دستگاه های مدرن درمان مستقیم و غیرمستقیم دارد. به جرات می گویم بیمارستان رسول اکرم یکی از مجهزترین مراکز درمانی استان گیلان است.

س- آیا این تجهیزات جوابگوی نیاز خیل عظیم بیمه شدگان است؟

ج- سازمان تامین اجتماعی از سال ۶۹ که مکلف شد هزینه درمان تمامی بیمه شدگانش را تقبل کند اقدام به ساخت بیمارستان و خرید خدمات کرد. اکنون تامین اجتماعی بزرگ ترین خریدار خدمات در سراسر کشور است و دومین تولید کننده درمان کشور. ما یک بیمارستان ملکی در گیلان داریم به نام رسول اکرم و دو بیمارستان دیگر هم به نام امیرالمومنین و شهید بهشتی انزلی که به دانشگاه ارجاعشان دادیم اما خدماتشان برای بیمه شدگان رایگان است. رسول اکرم یک چهارم کل بیمارستان های سطح استان و بیش از ۷۰ درصد پذیرش بیمارها را دارد. عمل های جراحی زیادی در این بیمارستان انجام می شود. حتی ۲۰ درصد بیماران این بیمارستان خارج از بیمه شدگان هستند. ۱۸ هزار نفر در سال در این بیمارستان بستری می شوند و بهترین دکترها و پزشک ها در این بیمارستان مشغول به کار هستند و کلا در رنکینگ وزارت بهداشت جز بیمارستان های ممتاز کشور است.

س- اما آیا بیماران هم از کیفیت خدمات این بیمارستان راضی هستند؟ چرا بسیاری از شهروندان راضی نمی شوند که به این بیمارستان بیایند و بیمارستان های خصوصی را ترجیح می دهند؟

ج- به جرات می گویم که کیفیت خدمات در تامین اجتماعی و این بیمارستان برتر از هر بیمارستان دیگری است. حتی از بیمارستان های خصوصی. اما فرهنگی در گیلان وجود دارد و آن هم این است که گیلانی ها خوب می خورند و خوب می پوشند و خوب هم بیمارستان می روند. یعنی دوست دارند بیمارستان پر زرق و برقی بروند. با این فرهنگ درآمد بخش خصوصی بیشتر می شود و بخش عمومی عقب نشینی می کند. اکنون حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بار بیماران بر دوش بخش خصوصی است و ۷۰ تا ۷۵ درصد بر دوش بیمارستان های تامین اجتماعی و دانشگاهی. اما من معتقدم که تامین اجتماعی توان پوشش تمام این بار را دارد. چون ما بهترین پزشکان استان را داریم. شاید تنها سیستمی باشیم که بیمار ما رابطه مالی با پزشک ندارد. یعنی پزشکان حق ندارند چنین رابطه ای برقرار کنند وگرنه با آن ها برخورد می شود. تجهیزاتمان هم کاملا به روز است. همین سه ماه پیش بهترین میکروسکوپ چشمی ایران در بیمارستان رسول اکرم خریداری شد.

س- یعنی هیچ نقطه ضعفی ندارید؟

ج- چرا نداریم. یکی از نقاط ضعف ما مثلا این است که چون رادیولوژیست نداریم در نتیجه رادیولوژی هم نداریم. اما نقاط قوتمان بیشتر است. در سال جاری ۳۸۱ میلیارد تومان خرج نیازهای درمانی یک میلیون و ۱۴۰ هزار بیمه شده کردیم که ماهیانه می شود ۳۱ میلیارد تومان. همچنین طرف های قرارداد با آزمایشگاه ها و مطب های خصوصی هستیم. امسال آقای جهانگیری و دولت محترم وزارت بهداشت و تامین اجتماعی را مکلف کرده که ویزیت پزشکان عمومی ، متخصص و فوق تخصص براساس دقایقی که باید صرف بیمارشان کنند تعیین شوند. یعنی پزشک عمومی چند دقیقه تعیین شده دارد که اگر به خاطر تعدد بیمار کمتر از آن دقایق وقت بگذارد باید حق ویزیت کمتری بگیرد یا اینکه جریمه شود. ما هم به طور جدی پیگیر هستیم تا با پزشکانی که وقت برای بیمارانشان نمی گذارند برخورد کنیم.

س- بیمارستان تخصصی قلب لنگرود در چه وضعی است. دو سال پیش در دولت قبلی وزیر رفاه به لنگرود آمد و کلنگ این بیمارستان را زد اما چند ماه پیش طی بازدید سرزده مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ظاهرا تغییرات شگرفی در ساخت این بیمارستان اتفاق افتاد. اکنون در چه مرحله ای است؟

ج- کلنگ زنی بیمارستان تخصصی یک کار سیاسی و براساس یکسری روابط بود. با آمدن دولت فعلی شهری با جمعیت لنگرود براساس معیارهای وزارت بهداشت در سطح بندی هایی که وجود دارد شایسته داشتن بیمارستان فوق تخصصی تشخیص داده نشد. اصولا شهرهای کوچکی با جمعیت اندک لنگرود این ظرفیت را ندارند. به هرحال این بیمارستان تبدیل به بیمارستان ۳۲ تخت خوابه تامین اجتماعی شده است. هرچند که بنده معتقدم که الان بیماران قلبی به راحتی می میرند به این دلیل که بیمارستان تخصصی در شهرهای گیلان وجود ندارد. کل بیماران قلبی گیلان باید یا به بیمارستان خصوصی رشت بیایند یا اگر پول نداشته باشند باید به حشمت بروند و ماه ها در نوبت بایستند و چون وقتشان محدود است و نوبت به آن ها نمی رسد و پول بیمارستان خصوصی را هم ندارند به راحتی می میرند. به نظر من ما اکنون در گیلان به بیمارستان دانشگاهی تک تخصصی نیاز داریم.

س- علاوه بر بیماران قلبی که مشکل تعیین وقت در بیمارستان های دولتی را دارند بیماران تحت پوشش بیمه هم با مشکل تعیین وقت برای بیمارستان رسول و دیگر درمانگاه های تامین اجتماعی روبرو هستند. مثلا یک بیمار برای تعیین وقت عمل جراحی دیسک کمر بعضا باید شش ماه هم در نوبت بایستد. یا اگر کسی می خواهد دندانش را ترمیم کند صبح ساعت ۵ باید به درمانگاه برود و تا ظهر آنجا بنشیند تا نوبتش برسد. چرا نظام ارجاع در گیلان اجرا نمی شود و بیماران به جای مراجعه به درمانگاه و بیمارستان به پزشکان معتمد نمی روند؟

ج- به نظرم نظام ارجاع تنها راه کاهش این مشکلات است. از قضا گیلان جزو ۵ استانی است که برای اجرای این طرح کاندیدا شده است. باید به این سمت پیش برویم که طرف برای درمان سرماخوردگی دیگر به بیمارستان رسول یا درمانگاه های ما نرود. نزد پزشک خصوصی طرف قرارداد با تامین اجتماعی برود و هیچ پولی هم پرداخت نکند. اینطوری زمان رسیدگی برای بیمارهای درگیر با امراض مزمن بیشتر می شود. بسیاری از بیماران با اجرای نظام ارجاع نزد متخصصین خودشان می روند. وقتش هم تلف نمی شود و نزد پزشک هم پرونده دارد و پزشک می داند که درد بیمارش چیست و چگونه درمانش کند. با نظام ارجاع دیگر امکان این وجود ندارد که آن ۱۰ درصد پزشکانی که به دنبال بریدن گوش مردم هستند بتوانند این کار را بکنند و گرفتار سیستم نظارتی می شوند. اکنون بالای ۹۵ درصد بیماران از خدمات بیمارستان رسول اکرم و درمانگاه های ما رضایت دارند. از نظر ظاهری هم تغییرات شگرفی در این مراکز درمانی ایجاد شده است اما بیماران سرپایی رضایتمندی زیادی ندارند. چون تعداد پزشکان جوابگوی تعداد بالای بیماران نیست. پزشک به دلیل حجم بالای مراجعه تنها چند دقیقه باید برای بیمار وقت بگذارد. در نتیجه نمی توانیم به درستی سرویس دهی کنیم. هرچقدر هم تعداد پزشکان بیشتر شود بازهم جوابگوی این همه بیمار نیست. تنها راهش اجرای نظام ارجاع است. طبق این قانون مردم خودشان پزشکشان را انتخاب می کنند و پولی هم نمی دهند چون پول را تامین اجتماعی به پزشک می دهد. آزمایشگاه ها هم رایگان است. اما متاسفانه این طرح هنوز جا نیفتاده و ما امیدواریم بتوانیم در گیلان به زودی این طرح را اجرا کنیم.

س- بحث دیگری که درباره تامین اجتماعی وجود دارد مطالبات معوقه داروخانه ها و شبکه های بهداشتی از تامین اجتماعی است. چه زمانی این بدهی های کلان پرداخت می شود؟

ج- طبق قانون ما باید مطالبات ۲ ماه قبل را بدهیم. یعنی در پایان خرداد باید مطالبات فروردین را می دادیم که هنوز موفق به بدهی اسفند و فروردین به داروخانه ها نشدیم. به دانشگاه هم از بدهی بهمن و اسفند و فرودین را ندادیم. در مجموع ۱۵ تا ۲۰ میلیارد بدهکاریم. اما در نظر داشته باشید ۲۲۰ میلیارد تومان هم از صنایع و صنوف طلبکاریم. ۹۰ هزار میلیارد تومان هم دولت به تامین اجتماعی بدهکار است. در سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد هم ما معوقات داشتیم. دولت دارد با چنگ و دندان بدهکاران را مکلف می کند. خب اگر تنها صنایع و صفوف ۲۲۰ میلیارد تومان بدهی خود را به تامین اجتماعی پرداخت کنند ما ۲۰ میلیاردش را به داروخانه ها و بیمارستان های دانشگاه و پزشکان پرداخت می کنیم. اگر نتوانیم مطالباتمان را دریافت کنیم نمی توانیم معوقاتمان را پرداخت کنیم. تامین اجتماعی در ماه به کارافتاده ها و از کار بازمانده ها و بیکاران ۱۰۰ میلیارد تومان مستمری و بیمه بیکاری می دهد. از طرفی در گیلان دانشگاه هم به ما ۳ میلیارد تومان بدهکار است. خب این بدهکاری ها پرداخت شود معوقات ما هم به دیگران پرداخت می شود.