معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت از اجرای محدوده طرح ترافیک در مسیرهای منتهی به میدان شهرداری این شهر خبر داد.

ندای گیلان:  فارغ از اینکه اجرای این طرح تا چه اندازه رضایت شهروندان رشتی را جلب خواهد کرد، نکته مهم نحوه اجرا و برخی محدودیت های اعمال شده در این طرح است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت از اجرای محدوده طرح ترافیک در مسیرهای منتهی به میدان شهرداری این شهر خبر داد.

شاهرخ طلیسگر گفت: “محدوده طرح ترافیک خودرو از دو هفته آینده در رشت اجرایی می شود.”

وی با بیان اینکه این طرح از پیش از سال جاری مدنظر بود، افزود: “با همکاری پلیس راهور در تلاش هستیم که بار ترافیکی بافت مرکزی رشت را کاهش دهیم و به همین منظور با تعیین محدوده طرح ترافیک در مسیرهای منتهی به میدان شهرداری این مهم مدنظر قرار گرفته است.”

طلیسگر به هدایت خودروهای شخصی در محدوده طرح ترافیک به پارکینگ های فعال در مسیرهای مشخص اشاره کرد و گفت: “بر اساس طرح مذکور تردد در مسیرهای میدان بسیج (صیقلان) به شهرداری، خیابان انقلاب (حاجی آباد) به میدان شهرداری، خیابان سعدی (ابتدای دهانه خیابان معلم) به شهرداری تنها با ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می پذیرد.”

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت ادامه داد: “با آغاز محدوده طرح ترافیک، شهروندان و مسافران از ساعت شش و نیم صبح تا ۲۲ شب مجاز به استفاده از خودروهای شخصی در مسیرهای فوق نیستند.”

وی افزود: “برای اطلاع رسانی بهتر به شهروندان و مسافران، تابلوهای نشان دهنده طرح ترافیک در نقاط معین شده مسیرها نصب شده است.”

در این میان اما ذکر چند نکته ضروری است:

1. ساعات آغاز و پایان طرح ترافیک بر چه اساسی انتخاب شده اند؟! طرح ترافیک در کلانشهرها به خصوص تهران بزرگ با شلوغی مفرط از ساعت 6:30 صبح شروع و 5 عصر به پایان می رسد. دلیل انتخاب ساعت 22 برای پایان طرح ترافیک چه بوده است؟!

2. آیا این طرح در تمامی روزهای هفته و جمعه ها و تعطیلات رسمی هم بر قوت خود باقیست؟ بی شک روزهای جمعه و تعطیلات رسمی حجم خودروها در معابر اصلی کاهش می یابد و لذا مشخص نیست چرا مسئولان امر استثنایی برای این روزها قائل نشده اند.

3. آیا قرار است آرم طرح ترافیک به فروش برسد؟ بی تردید برخی از شهروندان رشتی به دلیل قرار گرفتن منزل و یا محل کارشان مجبور به عبور از خیابان های فوق الذکر در ساعات مشخص شده هستند و لذا در صورت اجرایی شدن این طرح، ضرورت فروش آرم طرح ترافیک به انواع مختلف احساس می شود.

4. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری رشت در خصوص مشاهده خودروهای شخصی در محدوده طرح ترافیک تنها به گفتن اینکه این خودروها به پارکینگ منتقل می شوند، بسنده کرده است این در حالی است که در بسیاری از کلانشهرها در صورت تخلف خودروهای شخصی در محدوده طرح ترافیک، تنها به جریمه بسنده می شود و انتقال خودرو به پارکینگ با توجه به اینکه طی روال اداری آزاد سازی خودرو برای بسیاری از رانندگان، مشکل است، مرسوم نیست.

5. دلیل این اطلاع رسانی ضعیف چه بوده است؟ بسیاری از شهروندان رشتی با مشاهده تابلوهای طرح ترافیک به یک باره شوکه شدند و مشخص نیست چرا شهرداری رشت پیش از این اقدام به اطلاع رسانی در رسانه ها در این خصوص نکرده است؟

6. مطمئنا برخی افراد به دلایلی همچون بیماری قادر به استفاده از وسایل نقلیه عمومی نبوده و از طرفی در حال حاضر شرایطی برای خرید آرم طرح ترافیک وجود ندارد و حتی اگر چنین موردی پیش بینی شود هم مطمئنا قیمت آن با بودجه بسیاری از این بیماران همخوانی ندارد. تکلیف این بیماران برای عبور و مرور به مرکز شهر و محدوده طرح ترافیک چیست؟

7. تکلیف افرادی که ساکن در محدوده طرح ترافیک هستند، چیست؟ آیا این دسته از شهروندان به دلیل قرارداشتن محل زندگی‌اشان در محدوده این طرح، تنها پس از پایان یافتن زمان ممنوعیت ورود به محدوده طرح ترافیک می‌توانند خودروی خود را از پارکینگ منزلشان خارج کنند؟!

8. مسیرهای جایگزین برای طرح ترافیک به چه صورت است؟ آیا مسیرهای جایگزین برای طرح ترافیک می تواند در اوج ساعات شلوغی روز پاسخگوی حجم فراوان اتوموبیل های شخصی باشد؟!/ خزر انلاین