نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس حل معضل کم‌آبی شالیکاران شمالی را تکلیف مهم مسئولان کشوری خواند و گفت: مسئولان کشوری حق ندارند بنشینند تا به کشاورزان شمالی از جمله گیلان خسارت وارد شود بلکه وظیفه دارند نیازهای ما را در استان تامین کنند.

به گزارش ندای گیلان از صومعه سرا،سیدکاظم دلخوش اباتری اظهار داشت: امسال دولت و مجلس با همکاری هم قانون برنامه هفتم توسعه را تدوین خواهند کرد.

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس عنوان کرد: بر اساس توانمندی‌های کشور اهداف قانون برنامه‌های توسعه پیش‌بینی می‌شود و در برنامه هفتم بیشتر تمرکز روی علوم دانش‌بنیان، کشاورزی و آبخیزداری، ورزش، دانشگاه‌ها، مسائلی پولی و مالی قرار می‌گیرد.

دلخوش اباتری میزان تحقق برنامه‌های سالانه را وابسته به منابع درآمدی کشور دانست و ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه تنها به ۴۰ درصد از اهداف خود دست پیدا کردیم به بیان دیگر هر زمان اوضاع درآمدی کشور مطلوب‌تر بود سهم بیشتری از برنامه‌ها تحقق پیدا می‌کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس راهکارهای خانه ملت در بحث مقابله با ریزگردها را هم مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: در این خصوص نحوه تعهدات بین کشورمان و کشورهای همسایه توسط مجلس تنظیم می‌شود و دولت وظیفه دارد آن را بررسی کرده و اقداماتی همچون کاشت درختان را اجرایی کند.

وی با بیان اینکه در دوره هشتم مجلس برای ساماندهی زباله هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده بود گفت: امسال هم علاوه بر تبصره‌های مختلف بودجه هزار میلیارد تومان برای مدیریت زباله منابع در نظر گرفتیم و میزان بهره‌مندی گیلان از این منابع به نحوه مدیریت واحد در استان بر می‌گردد.

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس با تاکید بر اینکه وی چندین بار سرمایه‌گذارانی را از کشورهایی مانند چک و آلمان برای تبدیل زباله به انرژی و کمپوست به گیلان آورده است اذعان کرد: متاسفانه فرهنگ عمومی ما در استان گیلان برای جذب سرمایه‌گذار ضعیف است و برای حل این مانع هم ادارات و هم مسئولان باید کمک کنند.

دلخوش اباتری اینکه نمایندگان برای جذب منابع و بودجه برای حل معضل سراوان مشکلی ندارند ابراز داشت: بارها از مسئولان استان خواستیم که با مدیریت واحد و به دور از اختلافات موارد را پیگیری کنند زیرا نمایندگان با رایزنی می‌توانند منابع لازم پروژه‌ها را تامین کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: امسال آب سد پشت سد سفیدرود به نصف کاهش پیدا کرده است و بارش خوبی هم نداشتیم از سویی این سد و کانال‌های آبی آن تنها یک سوم از اراضی کشاورزی استان را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی از وجود چیزی حدود ۲۲۰ استخر در شهرستان صومعه سرا و لایروبی بیش از ۷۰ مورد از آن‌ها خبر داد و افزود: ساماندهی بیش از ۸۰ درصد از رودخانه‌های شهرستان با بیل دکل بلند از دیگر اقداماتی است که از سال گذشته تاکنون عملیاتی شده است.

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس درخواست نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو برای حل مشکلات تامین آب را متذکر شد و عنوان کرد: درصددیم جلسه‌ای را با سازمان برنامه و بودجه و معاون اول رئیس جمهور برای باردار کردن ابرها برگزار کنیم و مکاتبه هم کردیم تا دولت حتما راهکاری را برای حمایت از شالیکاران شمالی بیندیشد.

دلخوش اباتری برنج را محصولی استراتژیک دانست و اضافه کرد: اگر قیمت برنج در کشور افزایش پیدا کرده هیچ سودی متوجه کشاورزان شالیکار نبوده و این دلالان هستند که از این موضوع سود برده‌اند وعدم مدیریت در بخش واردات برنج واقعا به کشاورزان آسیب زده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: این هفته حتما با همراه مسئولان ارشد گیلان برای پیشبرد برنامه باردار کردن ابرها در تهران حضور پیدا خواهیم کرد و مسئولان کشوری هم حق ندارند بنشینند تا به کشاورزان خسارت وارد شود بلکه وظیفه دارند نیازهای ما در استان گیلان را برطرف سازند.