تعطیلی طولانی مدت بخشی از دولت آمریکا، دمکرات ها را در یک دو راهی قرار داده است که بودجه 5.7 میلیارد دلاری را باید برای آنچه تهدید مرزها خوانده شده یا برطرف کردن تهدید ساکن دفتر بیضی کاخ سفید از جیب مردم بپردازند.

به گزارش ندای گیلان،  دونالد ترامپ شامگاه جمعه در یک پیام توئیتری اعلام کرد که قرار است بعدازظهر شنبه موضوع جدیدی را درباره دیوار مرزی و تهدید امنیتی آن مطرح کند.
داستان دیوار مرزی از آنجا آغاز شد که دونالد ترامپ در وعده های انتخاباتی خود وعده داد تا با کشیدن دیوار طولانی در مرزهای جنوبی به مساله مهاجرت از کشورهای آمریکای لاتین پایان دهد و البته اظهار کرد پول آن را مکزیک خواهد پرداخت.
او پس از استقرار در کاخ سفید همچنان به دنبال اجرای این وعده بود اما نمایندگان مجلس با بودجه موردنظر وی موافقت نکردند تا اینکه با انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا در 15 آبان ماه امسال، اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار دمکرات ها قرار گرفت و نانسی پلوسی رئیس این مجلس به شدت با اختصاص پول مالیات دهندگان برای ساخت این دیوار که به اعتقاد وی نه تنها امنیت را تامین نمی کند بلکه عوارض و آثار زیست محیطی دارد، مخالفت کرد.
ترامپ در اواخر ماه دسامبر 2018، چاک شومر رهبر اقلیت های سنا و خانم پلوسی را به دفتر خود دعوت کرد و این بار برخلاف همیشه در حضور رسانه ها با این دو نفر درباره دیوار مرزی گفت وگو کرد. او در این دیدار تهدید کرد که اگر بودجه مورد تقاضای وی که نزدیک به 5.7 میلیارد دلار است اختصاص نیابد، بخشی از دولت را تعطیل و به آن افتخار می کند.
شاید تصور او بر این بود که همچون سال گذشته می تواند با تهدید تعطیلی کار خود را به پیش ببرد اما احتمالا توجه نداشت که این بار، مجلس نمایندگان در دست جمهوریخواهان نیست و نمی تواند به آسانی از سد آنها بگذرد.
از این رو، 10 روز مانده به سال جدید میلادی و درحالی که هنوز اکثریت جمهوریخواهان در مجلس بودند، ترامپ بخش هایی از دولت را تعطیل کرد اما واکنش نمایندگان به این بود که در آخرین روزها، مساله ای را تصویب نخواهند کرد که بار مالی داشته باشد و آن را به مجلس جدید محول کردند.
با گذشت حدود دو هفته، مجلس نمایندگان جدید طرحی را تصویب کرد که دولت ملزم به بازگشایی دولت و پرداخت حقوق به 800 هزار نفری که مشمول این تعطیلی شده اند، باشد. بخش هایی که بسیاری از آنها هیچ ارتباطی به امنیت مرزی ندارند اما به دلیل اصرار ترامپ، حقوق آنها پرداخت نشده است.
این طرح به سنای آمریکا رفت اما در آنجا در پس سد اکثریت جمهوریخواهان گیر کرد و نتوانست به مرحله رای گیری برسد. در مقابل هم دمکرات های سنا به طرحی که خواستار تامین امنیت رژیم صهیونیستی است رای ندادند و تاکید کردند تا مساله تعطیلی دولت برطرف نشود، اجازه نخواهند داد، طرحی تصویب شود.
این کار عملا کنگره آمریکا را هم با تعطیلی مواجه کرد تا جایی که پلوسی اعلام کرد سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره انجام نخواهد شد و به این ترتیب بزرگترین فرصت از ترامپ برای حمله به دمکرات ها سلب شد.
از آن سوی هم ترامپ در آئین رونمایی از راهبرد جدید موشکی که در پنتاگون انجام شد، به پلوسی حمله کرد و او را متهم ساخت که برخلاف همراهی مابقی دمکرات ها، او نمی گذارد بودجه مرزی تصویب شود. ساعتی بعد، اجازه استفاده از هواپیمای دولتی برای سفر خارجی پلوسی را نداد.
با شدت گرفتن انتقادها به این رفتار، ترامپ سفر هیات آمریکایی به مجمع جهانی اقتصاد را لغو کرد و حتی دستور داد به دلیل تعطیلی بخشی از دولت سفرهای مقامات دولت با هواپیمای دولتی انجام نشود.
در کنار این مسایل، حلقه محاصره مولر هم برای ترامپ تنگ تر می شود به گونه ای که روز جمعه مطرح شد ترامپ به وکیل خود مایکل کوهن گفته است درباره برجش در روسیه دروغ بگوید.
کمیته تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات 2016 باعث برکناری چند عنصر کلیدی دولت چهل و پنجم آمریکا شد و به همین دلیل هم ترامپ جف سشنز وزیر دادگستری پیشین خود را عزل کرد.
او ویلیام بار را برای تصدی این مسئولیت معرفی کرد که در مرحله بررسی صلاحیت در کمیته قضایی سنا است. اگرچه بار اعلام کرده است که با تحقیقات مولر موافق است اما رفتار ترامپ برای پایان دادن به کار کمیته برای دمکرات های نگران کننده است و احتمال می دهند که برای فرار از اتهام تبانی با روسیه، این کمیته را لغو کند.
برخی معتقدند ترامپ درصورت انجام چنین کاری، عملا خود را در معرض اتهام قرار می دهد اما رئیس جمهوری آمریکا در فکر این است که اجازه ندهد رابرت مولر شخصا گزارش خود را منتشر کند و باید آن را وزیر دادگستری قرائت کند. در این صورت ممکن است برخی تغییرات اعمال شود.
این نگرانی، طرحی دو حزبی را به پیش رانده است که کنگره از ادامه این تحقیقات حمایت می کند و دمکرات ها نیز اهمیت این مساله را بیش از دیوار مرزی می دانند چرا که از نظر آنها در صورت اثبات تبانی ترامپ، تهدید اصلی برای کشورشان ساکن فعلی دفتر بیضی در کاخ سفید است.
اگرچه احتمال دیگری هم برای اعلام وضعیت فوق العاده از سوی رئیس جمهوری آمریکا وجود دارد هرچند ترامپ پیش تر گفته بود که به این سمت نمی رود اما ممکن است در سخنرانی روز شنبه علاوه بر گروگان گرفتن 800 هزار آمریکایی، ترامپ تحقیقات مولر را هم به گروگان بگیرد.
حال باید دید که این بازی طولانی که تنها قربانی آن، کارکنان آمریکایی بوده اند چگونه پایان می یابد. موری وینوگراد مشاور ارشد معاون اول بیل کلینتون می گوید شاید دمکرات ها مجبور باشند برای برطرف کردن سایه تهدید از کاخ سفید، بودجه درخواستی را بپردازند.

ایرنا