نخستين نشست کميسيون مشترک ايران و 1+5 براي نظارت بر اجراي برجام در حال برگزاري است.

 

ندای گیلان : نخستين نشست کميسيون مشترک ايران و1+5 در هتل کوبورگ وين با حضور معاونان وزير خارجه ايران، خانم هلگا اشميد معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ونمايندگان 1+5در وين آغاز شد.
سيدعباس عراقچي با اشاره به اينکه کارشناسان ايران و 1+5  البته در خصوص جزييات مطالب از دو  روز گذشته شروع به کار کرده اند، افزود: هدف ما تشکيل اين کميسون مشترک و اعلام شروع بکار آن است.
وي گفت :بعد  از انکه روز گذشته مراحل طي شد و ما روز گذشته را روز تصويب  اعلام کرديم، کميسيون مشترک تشکيل جلسه مي دهد و مروري خواهد داشت به آخرين تحولات در خصوص گام هاي بعدي که برداشته شود و تصميمات مقتضي را خواهيم گرفت.
عراقچي تصريح کرد :به خصوص در رابطه با اسنادي که بايد آماده شود در رابطه با اراک و موارد ديگر که انشاء الله سعي مي کنيم که خودمان را  براي اجراي تعهدات هر دوطرف به روز  و آماده کنيم .

مرحله جديد توافق هسته اي ايران
با سرآمدن زمان نود روزه تصميم‌گيري طرفين برجام، توافق هسته‌اي ايران و پنج بعلاوه يک وارد مرحله جديدي شد؛ شوراي اروپا که نمايندگي 28 کشور عضو اين اتحاديه را بر عهده دارد تصميم براي اجراي برجام را تاييد کرد.
اجراي برجام از ديروز روي کاغذ آغاز شد. آمريکا و اتحاديه اروپا ديروز آمادگي خود را براي برداشتن تحريم هاي تجاري پس از تاييد آژانس درباره اجراي تعهدات ايران اعلام کردند.
بر اساس توافق وين، ايران ابتدا اجراي تعهداتش را آغاز مي کند، سپس مديرکل آژانسِ اتمي تا 24 آذر، ارزيابي خود را از فعاليت هاي هسته‌اي ايران به شوراي حکام ارائه مي‌کند. آنوقت طرف مقابل ، لغو تحريم ها را در عمل اجرا مي کند.

اقدامات اوليه براي اجراي برجام
علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: طبق مفاد برجام ما بايد اقداماتي در نطنز انجام دهيم از جمله تعدادي از سانتريفيوژها را کاهش دهيم ( از 19 هزار به 5 هزار 60 سانتريفيوژ ) همين طور در فردو و پس از آن در اراک بايد مخزن مدنظر را در آوريم‌ اين سه اقدام عمده اي است که علي الارض بايد انجام دهيم.
صالحي افزود: موضوع ديگر تبادل سوخت با روس ها ست که انجام خواهيم داد البته تقريبا عمده مراحلش را پشت سر گذاشته ايم و در ازاي سوخت غني شده ، مواد اوليه اورانيوم طبيعي خواهيم گرفت که اين گام و امتياز بسيار بزرگي براي جمهوري اسلامي ايران است.
رئيس سازمان انرژي اتمي اضافه کرد:‌ با اين اقدامات عملا وارد عرصه کلوپ هسته اي شده ايم از اين منظر که مي توانيم فرآورده غني شده اورانيوم را صادر و مابه ازاي آن، مواد اوليه دريافت کنيم.
صالحي افزود:‌ پس از اين مراحل، موارد ديگري هم هست که براي آن اکنون الزامي نيست تا وقتي که برجام اجرا شود مانند صدور آب سنگين که يکي از موارد مدنظر براي برجام نيست و به پس از اجراي برجام موکول مي شود.
معاون رئيس جمهور در پاسخ به اينکه آيا اجراي تعهدات ما در چارچوب برجام ترتيبات زماني دارد گفت: اينطور نيست که ابتدا نطنز ، بعد فردو و ديگر اقدامات باشد اينها مي تواند همزمان انجام شود .
وي افزود:‌ ما زماني اقدامات علي الارض خود را آغاز مي کنيم که رئيس جمهور دستور لازم را صادر کند البته يکي دو روز پيش کتبا به ما اعلام شد که آمادگي لازم را داشته باشيم گرچه ما خودمان را از قبل آماده و مقدمات لازم را فراهم کرده بوديم .
صالحي گفت: به عنوان نمونه انبارهاي لازم ايجاد شده است تا وقتي سانتريفيوژها را جابجا مي کنيم در جايي محافظت شوند که مشکلي براي آنها ايجاد نشود.
وي افزود: روز اقدام ما بستگي به دستور دکتر روحاني دارد و ايشان نيز بايد از برخي موضوعات اطمينان لازم را کسب کند و بعد دستور لازم را بدهد به عنوان نمونه يکي از موضوعات مطرح اين است که سندي ميان ايران و 1+5 درباره رآکتور اراک به صورت رسمي امضا شود.
رئيس سازمان انرژي اتمي اضافه کرد: رئيس جمهور منتظر است که اين سند ميان دو طرف امضا شود و اکنون اقدامات لازم انجام و صحبت هاي لازم شده است ؛ دو سند اوليه در اين باره صادر شده و سند سوم مانده است که کارشناسان ما در وين به اين منظور حضور دارند.

لغو عملي تحريم هاي ايران
يک ديپلمات غربي در بروکسل در گفتگو با خبرگزاري فرانسه گفته بود :« لغو قطعي تحريم ها که فهرست بلند بالايي از بانک ها ، گروه هاي نفتي و گازي را شامل مي شود و ميلياردها دلار دارايي مسدود شده ايران را در بر مي گيرد ،‌مي تواند پيش از پايان سال يا آغاز سال آينده آغاز شود اما قطعا فقط پس از آن شروع مي شود که آژانس بين المللي انرژي اتمي مجوز خود را دراين خصوص صادر کند.»
آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار است 15 دسامبر گزارش ارزيابي خود را از اقداماتي که تهران براي اجراي اين توافق انجام داده است منتشر کند . باتوجه به نتيجه گيري هاي اين گزارش ،‌اروپايي ها درباره لغو قطعي تحريم ها تصميم گيري خواهند کرد.
در چارچوب توافق گروه پنج بعلاوه يک با ايران ،‌اين کشور پذيرفت سانتريفوژهاي خود را از 19 هزار سو( که نيمي از آن فعال است ) به حدود 6000 سو کاهش دهد.
براي مطمئن کردن جامعه بين المللي ،‌تهران همچنين راکتور آب سنگين اراک ( واقع در مرکز ايران ) را براي جلوگيري از ساخت پلوتونيوم تسليحاتي (‌ديگر منبع احتمالي شکافت پذير نظامي ) تغيير خواهد داد.
ايران قرار است ذخاير اورانيوم باغناي کم خود را که اکنون 10 تن است به ويژه از طريق فروش بخشي از آن به روسيه براي دوره اي 15 ساله به 300 کيلوگرم کاهش دهد .
علاوه بر اين ايران نظارت هاي گذشته مراکز هسته اي از جمله بازرسي هاي سرزده آژانس را پذيرفته است .
خبرگزاري فرانسه در گزارشي به قلم ديويد کلارک نوشت:در حالي که توافق هسته‌اي تاريخي ايران آماده اجرا مي‌شود آمريکا و اتحاديه اروپا روز يکشنبه شروع به آماده‌شدن براي برداشتن تحريم‌هاي تجاري کردند. فرايند برداشتن تحريم 90 روز بعد از آن آغاز شد که شوراي امنيت اين توافق را که در ژوئيه در وين منعقد شد تصويب کرد. اين روز مهم را «روز تصويب» ناميده‌اند. اما شرکت‌هاي خارجي همين حالا قادر به ازسرگيري روابط با صنعت نفت و بانک‌داري ايران نخواهند بود و تحريم‌ها تا زماني که ايران به بخش مربوط به خود در توافق عمل نکرده است باقي خواهند ماند.
مرحله بعد يا «روز اجرا» زماني مي‌آيد که ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل تاييد کند ايران ابعاد برنامه هسته‌اي خود را کاهش داده است.
تهران بايد ابتدا بخش اصلي ذخيره سوخت هسته‌اي خود را رقيق کند، اکثر سانتريفوژهاي خود را برچيند و رآکتوري را که قادر به ساخت پلوتونيوم است متوقف کند.
جان کري وزير خارجه آمريکا وعده داد: « اگر برجام کاملا اجرا شود، اطلاع بي‌سابقه‌اي را درباره برنامه هسته‌اي ايران بدست مي‌آورد.»
وي افزود: « امروز روز مهمي براي همه ماست و نخستين گام حياتي در فرايند حصول اطمينان از اين است که برنامه هسته‌اي ايران منحصرا اهداف صلح‌آميز دارد.»
علاوه بر کاهش شمار سانتريفوژهاي نطنز و فردو به 6000، ايران بايد همچنين آژانس را راضي کند که از رآکتور اراک استفاده نظامي نمي‌کند.
مقامات آمريکا گفتند چين پذيرفته است با ايران و آمريکا کار کند تا راکتور اراک «مدرنيزه» شود طوري که پلوتونيوم توليد نکند.
در حالي که شهروندان ايراني براي کاهش تحريم ها بي‌قراري مي‌کنند، تهران گفته است اميدوار است «روز اجرا» فورا -کمتر از دو ماه ديگر- سر برسد اما واشنگتن در اين باره محتاط تر است.
يک مقام ارشد دولت آمريکا در گفتگو با خبرنگاران گفت: «براي ما اين مهم است که اين کار درست انجام شود نه اين که فورا انجام شود. تصور نمي‌کنيم کمتر از دو ماه طول بکشد.»
در همين حال وزير امورخارجه آلمان گفت تحريم هاي ايران لغو نخواهد شد مگر اينکه آژانس بين المللي انرژي اتمي تائيد کند ايران به تعهداتش عمل کرده است.
پايگاه اينترنتي روزنامه الشرق الاوسط در گزارشي به قلم نصار الحقباني نوشت فرانک والتر اشتاينماير در گفتگوي اختصاصي با الشرق الاوسط در پاسخ به اين سوال خبرنگار که پرسيد آيا علامت هاي مثبتي درباره اجراي توافق هسته اي با ايران مشاهده مي کنيد؟ گفت: دولت ايران به ما تاکيد مي کند که مصمم است به تعهداتش بطور کامل عمل کند. ما بارها گفتيم اعتماد قبلي درباره توافق وجود ندارد و بايد نظارت دقيق و شفاف سازي صورت گيرد . آزمون واقعي هنوز فرا نرسيده و توافق هنوز بطور رسمي به مرحله اجراء در نيامده است، جز ديروز و در هفته هاي آينده ايران بايد کاهش اورانيوم غني شده انباشته شده را آغاز کند وتعداد سانتريفوژها را کاهش دهد و تغييرات لازم را در نيروگاه آب سنگين ايجاد کند. تحريم ها لغو نخواهد شد مگر اينکه آژانس بين المللي انرژي اتمي تائيد کند ايران به تعهداتش عمل کرد. فقط پس از آن و شايد در آغاز سال آينده خواهيم فهميد توافق وين موفق بوده است./ایرنا