مراسم پاسداشت آیین های نوروزی به همت اداره کل میراث فرهنگی گیلان برگزار شد

به گزارش ندای گیلان ،در این مراسم که روز 25 اسفند ماه در استقبال از نوروز 98 به همت پژوهشگاه این اداره کل در محل پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد، شرکت کنندگان با آیین های نوروزی گیلانیان آشنا شدند.
میثم نوائیان گفت: نوروز خوانی از مراسم آخر هر سال در گیلان است. نوروزخوانی که هم اکنون نیز کم و بیش رواج دارد، در گیلان نماد ورود بهار و خیر و برکت است .
دبیر علمی این مراسم ضمن اعلام دغدغه مسئولین در خصوص فراموش شدن آیین های گیلانی اعلام کرد ، اداره کل میراث فرهنگی تلاش دارد با برگزاری همایش های علمی نظیر مراسم پاسداشت آیین های نوروزی توجه مردم به ویژه جوانان را نسبت به فرهنگ گیلان جلب نماید.
وی در ادامه افزود : در این مراسم با دعوت از پیشکسوتان و پژوهشگران عرصه فرهنگی به ویژه آیین های نوروزی سعی در بازخوانی سنت های قدیم مردم گیلان را داشتیم.
مدیر پژوهشگاه اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گفت: نمایش عروس گوله نیز از دیگر مراسم قبل از حلول سال نو به شمار می رفت. این نمایش همراه با آواز ریتمیک دارای مفاهیم اخلاقی و آیینی خاصی بود.
از دیگر مراسم کهن ایرانیان که در گیلان هم با بعضی تغییرات جزیی به آن می‌پردازند، چهارشنبه سوری است که در غروب آخرین سه شنبه سال و در شب چهارشنبه انجام می شود. فالگوش ایستادن نیز از دیگر برنامه‌های چهارشنبه سوری است.
قاشق زنی از دیگر رسوم اجرایی این شب بود که معمولاً جوانان و بیشتر دختران به در خانه همسایه ها می رفتند و با پنهان کردن روی خود و بدون دادن آشنایی، خواستار هدیه می شدند. نقل و نبات و تنقلات از عمده ترین چیزهایی بود که در کاسه قاشق زنان جای می گرفت.
اجرای مراسم آیینی عروس گوله و رابچره و نوروزی خوانی نیز از دیگر برنامه های این مراسم بود که با استقبال شرکت کنندگان مواجه شد.