مدیرکل پزشکی قانونی گیلان با اشاره به آمار بالایی مسمومیت ناشی از قرص برنج در استان، اظهار کرد: ۸۳ نفر در سال گذشته به دلیل مسمومیت ناشی از قرص برنج جان خود را از دست داده اند که آمار بالایی بوده و نیازمند توجه ویژه است.

به گزارش ندای گیلان،مهدی قربانی صبح چهارشنبه نشست خبری با اصحاب رسانه در اداره کل پزشکی قانونی به مناسبت هفته قوه قضائیه با اشاره به اینکه این اداره کل ۱۹ مرکز فعال در گیلان دارد، اظهار کرد: در دو بخش خمام و رحیم آباد نیز مراکز فعالی وجود دارند که به رغم کمبود امکانات خدمات دهی می‌کنند.

وی با اشاره به محدودیت‌های موجود در اداره کل پزشکی قانونی گیلان در حوزه امکانات و زیرساخت‌ها، اظهار کرد: هشت مرکز این اداره کل در سطح استان استیجاری بوده که غیر استاندارد بودن این مراکز مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

کمبود زیرساخت‌های در حوزه تشریح چالش پزشکی قانون گیلان

مدیر کل پزشکی قانونی گیلان با بیان اینکه این استان دو سالن تشریح فعال در رشت و انزلی دارد، گفت: نبود سالن تشریح در مناطق مختلف استان گیلان سبب شده تا برای شهروندانی که نیازمند به خدمات این سالن هستند به دلیل دوری راه، هزینه ایاب و ذهاب و حمل و نقل اجساد به این دو مرکز مشکلاتی به وجود آید که باید در این زمینه مسئولان استان اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: سه سالن تشریح در شهرهای صومعه سرا، رودبار و تالش در دست اجرا است که به دلایل مختلف روند احداث این پروژه‌ها با کندی همراه بوده و این موضوع به یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های مهم این سازمان در استان تبدیل شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان با اشاره به فعالیت ۹ آزمایشگاه تخصصی در گیلان، گفت: سالانه بیش از ۱۰۰ هزار فعالیت آزمایشگاهی در این مراکز انجام می‌شود و تنها دو درصد آن با اعتراض همراه بوده و نتایج آن از کیفیت بالایی برخوردار است سالانه بیش از ۱۰۰ هزار فعالیت آزمایشگاهی در این مراکز انجام می‌شود و تنها دو درصد آن با اعتراض همراه بوده و نتایج آن از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه سه درصد فعالیت پزشکی قانونی را معاینات اجساد به خود اختصاص داده در حالی این موضوع مهم‌ترین فعالیت این سازمان با توجه به ماهیت آن را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: ۹۸ درصد فعالیت‌های این سازمان را برنامه‌های متنوعی در حوزه تخصصی از معاینات معمول تروما (صدمات فیزیکی) گرفته تا موضوع روان پزشکی، سلامت روان و سایر موارد به خود اختصاص داده است.

قربانی با اشاره به اینکه در حوزه بالینی در سال گذشته بیش از ۶۶ هزار مورد معاینات انجام شده که نسبت به سال قبل تر با کاهش پنج درصدی همراه بوده است، ادامه داد: استان گیلان در حوزه معاینات بالینی در سطح کشور در جایگاه پنج از نظر جمعیت قرار دارد.

مراجعه بیش از ۲۰ هزار نفر با مصدومیت ناشی از نزاع

وی همچنین به بیش از ۲۰ هزار و ۸۰۰ مورد مراجعات مصدومیت‌های ناشی از نزاع در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: در مقایسه با سال قبل تر با کاهش ۳.۷ درصدی مواجه بوده ایم و از این حیث در سطح کشور نیز در جایگاه نهم قرار داریم که قابل تأمل است.

مدیر کل پزشکی قانونی گیلان با بیان اینکه این استان در دو پدیده همسر آزاری و کودک آزاری در مقایسه با کل کشور وضعیت بسیاری خوبی داشته و در جایگاه ۲۵ قرار دارد، گفت: در حوزه مصدومیت‌های ناشی از حوادث ترافیکی در سال گذشته شاهد مراجعه بیش از ۳۰ هزار نفر به این اداره کل بوده ایم که در مقایسه با سال ۹۷ با کاهش بیش از ۱۰ درصدی همراه بوده است این بخش حجم زیادی از فعالیت‌های پزشکی قانونی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به مراجعه ۶۲۱ نفر با ادعای مصدومیت ناشی از حوادث کار در سال گذشته، افزود: استان گیلان در حوادث ناشی از کار وضعیت خوبی در سطح کشور داشته و در جایگاه بیست و هشتم قرار دارد.

قربانی به مراجعه دو هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه معاینات روان پزشکی در بخش‌های مختلف نیز در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که در سال‌های اخیر در این حوزه به آن توجه می‌شود بررسی ادعای اختلالات هویت جنسی است که در سال گذشته مجوز تغییر جنسیت بعد از بررسی‌های تخصصی به ۳۶ نفر در گیلان داده شد که در مقایسه با ۱۷ مورد سال ۹۷ شاهد افزایش در این حوزه نیز هستیم.

کاهش ۵۰ درصدی مراجعات ناشی از تصادفات ساختگی در سال گذشته

وی به موضوع تصادفات ساختگی نیز اشاره و با بیان اینکه در دو سال گذشته شاهد کاهش این موضوع با توجه به حساسیت ویژه پزشکی قانونی، افزود: بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته در مقایسه با سال قبل تر شاهد کاهش ۵۰ درصدی مراجعات در این زمینه هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان با بیان اینکه صدور مجوز سقط جنین نیز یکی دیگر از فعالیت‌های این سازمان است، گفت: در این بخش نیز در مقایسه با سال ۹۷ شاهد کاهش سه درصدی هستیم.

وی با اشاره به ارجاع ۲۸۸ مورد درخواست سقط جنین در سال گذشته، گفت: از این تعداد برای ۲۱۰ مورد به دلایل مختلف مجوز سقط جنین صادر شد.

قربانی با بیان اینکه هزار و ۷۱۲ مورد فوتی با موضوع معاینه جسد به اداره کل پزشکی قانونی گیلان در سال گذشته ارجاع شده است هزار و ۷۱۲ مورد فوتی با موضوع معاینه جسد به اداره کل پزشکی قانونی گیلان در سال گذشته ارجاع شده است، افزود: از این تعداد هزار و ۳۲۷ مورد به مرگ‌های غیر طبیعی فوت کردند که نیازمند بررسی‌های بیشتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۵۷ مورد مرگ در حوادث ترافیکی درون و برون شهری در استان گیلان در سال گذشته در پزشکی قانونی استان بررسی شده است، گفت: در مقایسه با سال قبل تر با کاهش ۱۶ درصدی همراه بوده است.

قربانی با بیان اینکه عابران پیاده و راکبان موتور سیکلت سهم ۶۵ درصدی در مرگ و میرهای ناشی از تصادفاًت رانندگی استان گیلان دارند، افزود: در سه ماهه نخست امسال نیز شاهد ۱۲۰ فقره تصادف منجر به فوت بوده ایم که در مقایسه با مدت مشابه کاهش ۲۴.۵ درصدی داشته است.

وضعیت گیلان در زمینه مسمومیت ناشی از قرص برنج نامطلوب است

وی در ادامه به موضوع غرق شدگی نیز اشاره و با بیان اینکه در سال ۹۸ شاهد ۱۰۸ مورد غرق شدگی در استان بوده ایم، گفت: در بهار امسال نیز تاکنون ۲۲ مورد غرق شدگی گزارش شده که همگی مرد بوده اند و از این تعداد ۱۷ نفر بومی و مابقی غیر بومی بوده اند.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان با اشاره به آمار بالایی مسمومیت ناشی از قرص برنج در استان، اظهار کرد: ۸۳ نفر در سال گذشته به دلیل مسمومیت ناشی از قرص برنج جان خود را از دست داده اند که آمار بالایی بوده و نیازمند توجه ویژه است.

وی به موضوع استفاده از متانول یا الکل صنعتی و مسمومیت ناشی از آن نیز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۱۹ مورد فوتی در این زمینه داشته ایم که هفت مورد آن مربوط به زمان شیوع کرونا و شایعه نقش متانول در درمان کرونا بوده است.

قربانی با اشاره به وضعیت نامطلوب استان گیلان در مرگ ناشی از حوادث کار وضعیت نامطلوب استان گیلان در مرگ ناشی از حوادث کار، تصریح کرد: ۶۰ نفر در این زمینه جان خود را از دست داده اند و گیلان در جایگاه نهم کشوری در این زمینه قرار دارد.

وی به بررسی شکایات ناشی از قصور پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: ۲۴۹ مورد با ادعا قصور پزشکی به پزشکی قانونی گیلان ارجاع داده شد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ افزایش ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد بیشترین شکایت نیز در بخش پزشکی عمومی، زنان و زایمان، ارتوپدی و دندان پزشکی بوده است.

قربانی با بیان اینکه از مجموع ۲۴۹ پرونده تشکیل شده در این بخش ۱۱۹ پرونده از نظر کارشناسی قصور پزشکی تشخیص داده شده و ۱۳۰ مورد نیز تبرئه شده اند.

/مهر