مطالعات جدید نشان می‌دهد میکروارگانیسم‌ها علاوه بر پاسخ به سیگنال‌های شیمیایی، حس لامسه دارند و می‌توانند سطوح را تشخیص و به آن ها پاسخ دهند.

به گزارش ندای گیلان،جدید اخبار فناوری روز در بسته اخبار فناوری ندای گیلان گردآوری شده است.

بازار سیاه آیفون ایکس
سوء استفاده کنندگان از بازار، بعد از «پیش خرید» آیفون ایکس به قیمت 999 دلار، حالا همین گوشی را در ebay به قیمت هزار و 500 دلار می‌فروشند. کارشناسان می‌گویند کاربران باید تا کریسمس صبر کنند تا پس از فروکش کردن تب خرید، به دریافت آیفون ایکس اقدام کنند.

 تنها 20 میلیون آیفون 10 سال 2017 به بازار عرضه می شود
اپل امکان پیش فروش آیفون 10 را برای خریداران از جمعه، پنجم آبان فراهم کرد و به دنبال آن بسیاری از مشتاقان خرید این موبایل، موفق به خرید شدند و برخی دیگر به علت پایان موجودی، باید حداقل تا زمان عرضه آن به فروشگاه های اپل (جمعه، 12 آبان) منتظر بمانند. ولی شاید این انتظار برای برخی، طولانی تر هم بشود.مشخص شده است عرضه آیفون 10 تا پایان سال جاری میلادی، تنها 20 میلیون عدد خواهد بود.

نخستین مدل مجازی مغز ساخته شد
محققان توانسته اند سلول های مجازی مغز را به گونه ای بسازند که فعالیت کنندو عملکرد داشته باشند. مدل های رایانه ای سه بعدی از بافت مغز انسان براساس نمونه های واقعی ساخته شده اند که پس از جراحی ها باقی مانده اند. این سلول ها قدرتمندترین بستر آزمایشی برای مطالعه مغز انسان را فراهم کرده اند.

گوگل نتایج جست وجو را بر اساس موقعیت مکانی نمایش می‌دهد
گوگل در سا‌ز‌وکار جست وجوی خود تغییر ایجاد کرده است.
از این پس کاربران برای نمایش جست وجوهای مربوط به کشورشان، نیازی به تغییر دامین گوگل ندارند. از این پس نتایج جست وجوها، فارغ از این که از چه دامینی استفاده کرده اید، بر اساس موقعیت مکانی فعلی شما نمایش داده خواهد شد.

مجله با امضای استیو جابز 50 هزار دلار به فروش رفت
یک نسخه مجله Newsweek که استیو جابز آن را امضا کرده بود و تاریخ آن مربوط به اکتبر 1988 است، در حراجی «RR» به قیمت 50 هزارو587 دلار به فروش رفته است.  مجله متعلق به «دایان ویلیامز»  بوده که سال 1988 به عنوان فروشنده شرکت نرم افزاری لوتوس کار می کرده و در مراسم معرفی رایانه «نکست» از جابز خواسته است آن را برایش امضا کند. جابز روی یکی از نسخه های مجله می نویسد: «من ساختن را دوست دارم» و بعد اندکی درنگ می کند و خطی زیر کلمه عشق می کشد و مجله را امضا می کند.

نقش باکتری‌های روده در ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه
محققان متوجه ارتباط بین باکتری‌های روده و ابتلا به «اختلال استرس» پس از سانحه ( PTSD ) در افراد شدند.

سامسونگ گوشی‌های قدیمی را به‌روز می‌کند
سامسونگ در اقدامی جدید با انتشار به‌روزرسانی سیستم عامل برای گوشی و تبلت‌های قدیمی خود، به آن ها روحی دوباره می بخشد.سامسونگ نام این ابتکار عمل خود را برنامه ” upcycling” گذاشته است، بدین معنا که محصولات قبلی و قدیمی کاربران را با به‌روزرسانی کردن سیستم عامل آن ها، به نوعی بازیافت و قابل استفاده می  کند.به عنوان مثال، سامسونگ بسیاری از گوشی‌های مدل گلکسی اس ۵ رابه لطف نصب و دریافت نسخه جدید اندروید، دوباره به عرصه کارکرد کشاند.

رکورد طولانی ترین پرواز بی سرنشین ثبت شد

یک پهپاد سبک با بال هایی ۱۱ متری توانست به مدت ۵ روز و یک ساعت و ۲۴ دقیقه پرواز کند.

پهپاد محفظه ای ۳ لیتری برای حمل بار تا وزن ۱۳.۶ کیلوگرم دارد. این هواپیما طوری طراحی شده که بتواند حداکثر ۱۰ روز در ارتفاع ۴۶۰۰ متری و باحداکثر سرعت ۱۳۹ کیلومتر برساعت طی کند. البته اکنون با سرعت ۱۰۲ کیلومتر برساعت حرکت می کند.

باکتری ها حس لامسه دارند
مطالعات جدید نشان می‌دهد میکروارگانیسم‌ها علاوه بر پاسخ به سیگنال‌های شیمیایی، حس لامسه دارند و می‌توانند سطوح را تشخیص و به آن ها پاسخ دهند.

لباس ها تا ۳ سال آینده خودشان سرد و گرم می شوند
محققان نانوکپسول هایی ساخته اند که به پارچه های مختلف می چسبند و می توانند با توجه به وضعیت آب و هوا کاربر خود را گرم یا سرد کنند.این کپسول ها را می توان دایم به فیبرهای پارچه ای چسباند.این «کپسول های نانو» که هزاران بار کوچک تر ازعرض موی انسان هستند، از نشاسته و نوعی ماده موم مانند ساخته شده اند. در حقیقت نانوکپسول ها عملکرد عرق کردن در بدن انسان را تقلید می کند.

مدیر آمازون مجدد ثروتمندترین مرد جهان شد
با انتشار گزارش درآمد جدید آمازون، جف بزوس، مدیرعامل این شرکت، بار دیگر جایگاه ثروتمندترین مرد جهان را پس گرفت.مدیرعامل آمازون، صاحب ۸۱ درصد سهام آن است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که تنها در یک روز، دارایی بزوس ۶.۴۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.
با این افزایش دارایی، حالا بزوس با پشت سر گذاشتن بیل گیتس، خود را به عنوان پولدارترین مرد دنیا معرفی می‌کند. مجموع دارایی‌های بزوس حالا به ۹۰.۶ میلیارد دلار می‌رسد؛ درحالی‌که دارایی گیتس طبق آخرین آمار، ۸۸.۵ میلیارد دلار است.

 

ادغام دوشرکت ارتباطاتی ۲۰ میلیاردی در یکدیگر
تسنیم-برای نخستین بار دو برند ارتباطی فعال در حوزه ارتباطات ثابت کشور «های وب» و«پارس آنلاین»با یکدیگر ادغام می‌شوند تا حضوری پرقدرت‌تر را در بازار ارتباطات کشور رقم بزنند.نخستین دریافت کنندگان پروانه‌های 20 میلیارد تومانی ارتباطات ثابت کشور که با عنوان اختصاری «FCP» شناخته می‌شود در یکدیگر ادغام می‌شوند. وزیر ارتباطات این ادغام را نتیجه مذاکرات با این شرکت‌ها برای توسعه اینترنت ثابت اعلام کردو گفت:این ادغام به کاهش هزینه جاری شرکت ها و افزایش سرمایه گذاری در این بازار کمک می‌کند.

اسامی شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول معافیت مالیاتی ابلاغ شد
رئیس امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان گفت: سازمان امور مالیاتی کشور، طی بخشنامه‌ای، اسامی دو هزار و ۴۰۱ شرکت‌ دانش‌بنیان را که مشمول معافیت مالیاتی در سال مالی ۹۵ شده‌اند ،ابلاغ کرد.

ساخت کیت تشخیص آلودگی مواد غذایی
محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت کیت تشخیص سریع و همزمان پاتوژن های آلوده کننده غذایی با تکنیک« LAMP » شدند.
این محصول دارای کاربردهای متعدددر حیطه بهداشت و سلامت صنایع غذایی و لبنی، کشاورزی و دام پروری است.

شهاب سنگ «۱۵۴ کرمان» به دانشگاه تهران اهدا شد
شهاب سنگ «۱۵۴ کرمان» توسط فردی که از منطقه کلوت بیابان لوت آن را کشف کرده بود به دانشگاه تهران اهدا شد.
شهاب سنگ 154 کرمان اردیبهشت ۹۵ در منطقه کلوت بیابان لوت کشف شد. اهدای این نمونه شهاب سنگ کم نظیر  که در بولتن جهانی با نام Kerman 154 ثبت شده  است ، سرآغازی برای مطالعات تخصصی در رشته شهاب سنگ شناسی و توجه بیشتر به این رشته علمی خواهد بود.

تولیدجوهر نانویی برای چاپ روی پارچه و شیشه
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تولید نیمه‌صنعتی جوهرهای تصعیدی با کاربرد در صنعت چاپ شیشه، سرامیک و پارچه با فناوری نانو شدند.

تلگرام نسخه ویندوزفون را به‌روزرسانی کرد
تلگرام، نسخه ویندوزفون خود را به‌روزرسانی کرد که برخی قابلیت‌های جدید نسخه اندروید و iOS  تلگرام را داراست.
تلگرام کمتر از یک ماه پیش بود که با انتشار پستی در وبلاگ خود از انتشار نسخه 4.4 این اپلیکیشن برای گوشی‌هایی با سیستم عامل iOS و اندروید خبر داد.
در این نسخه به غیر از بهبود عملکرد کلی پیام رسان، می توان گفت شاهد قابلیت‌های جدیدی بودیم که توانست تجربه کار با تلگرام را ارتقا ببخشد.اما هم اکنون جدیدترین نسخه تلگرام در ویندوزفون به نسخه ۲.۷.۰.۰ ارتقا یافته است،این نسخه جدید تلگرام در سیستم عامل ویندوزفون قابلیت های جدید نسخه گوشی این پیام رسان از جمله امکان انتشار و ارسال موقعیت مکانی زنده و آنی را داراست.

در این سیاره فراخورشیدی ضدآفتاب می‌بارد!

منجمان موفق به کشف سیاره فراخورشیدی شده‌اند که در قسمت‌ تاریک آن همواره برف‌هایی از جنس ماده ضدآفتاب تیتانیوم‌ اکسید می‌بارد. این سیاره که “کپلر-13ای‌بی”(Kepler-13Ab) نام دارد، یکی از داغ‌ترین سیاره های فراخورشیدی محسوب می‌شود که دمای آن در روز به دو هزار و 760 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.این سیاره جاذبه‌ای شش برابر مشتری دارد و همین موضوع سبب ایجاد برف‌های تیتانیوم‌اکسیدی می‌شود که به این فرایند “تله سرد” گفته می‌شود.این سیاره 1730 سال نوری از زمین فاصله دارد.