روزنامه 'تله سور' ونزوئلا روز پنج شنبه گزارش داد که دیوان بین المللی دادگستری لاهه به آمریکا دستور داد که 2 میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده ایران را به این کشور بازپرداخت کند.

به گزارش ندای گیلان، 15 عضو دیوان بین المللی دادگستری لاهه وابسته به سازمان ملل تاکید کردند که ادعا و اتهامات آمریکا علیه ایران برای حمایت از تروریسم وجاهت قانونی نداشته و نمی تواند بهانه منطقی و مبنایی برای مصادره دارایی های 2 میلیارد دلاری ایران در آمریکا باشد، لذا واشنگتن ملزم به بازپرداخت این مبلغ به ایران است.
این گزارش بدون اشاره به میزان دقیق بدهی های قبلی آمریکا به ایران، اعلام کرد که دولت آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و خارج شدن تهران تحت حاکمیت شاه سابق از کنترل واشنگتن، بطور مخفیانه و به تدریج دارایی های ایران را مصادره کرد و در سال 2008 (1387) نیز دارایی های ایران نزد بانک ‘سی تی بنک’ این کشور را به نفع خود مصادر کرد.
در سال 2016 (1395) بود که دادگاه عالی آمریکا طی حکمی اعلام کرد این بخش از دارایی های بلوکه شده ایران نزد آمریکا باید به هزار نفر از اعضای خانواده های به اصطلاح قربانیان حمله تروریستی سال 1983 (1362) در الخُبَر عربستان سعودی پرداخت شود.
بعد از این حکم ناعادلانه بود که ایران با طرح شکایت نزد این دادگاه بین المللی، آمریکا را به نقض پیمان مودت و روابط کنسولی و اقتصادی متهم کرد که در سال 1334 میان دو کشور منعقد شده بود .
در مقابل این شکایت ایران، آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری لاهه اعتراض کرد و صلاحیت این دادگاه را برای رسیدگی به این شکایت زیر سوال برد.
اما دادگاه لاهه ادعای واشنگتن به عدم صلاحیت دادگاه لاهه را رد کرد و شکایت ایران را قابل استماع و پیگیری دانست.
بنابر این، عبدالقوی احمد یوسف رئیس این دیوان دیروز ضمن تایید صلاحیت داگاه و نیز ایران برای ارائه لایحه شکایت، این شکایت را وارد دانست و اعلام کرد که رسیدگی ماهیتی به این پرونده را آغاز خواهد کرد.