رئیس جمعیت هلال احمر گفت: محموله‌های واکسن تا سوم خرداد وارد کشور می‌شود.

به گزارش ندای گیلان از رشت، کریم همتی در آیین افتتاح ۲۳۰ خانه هلال استان گیلان گفت: دیدگاه‌های مسئولان استانی شنیده شد و در راستای عملکرد بهتر در خدمات رسانی به مردم گیلان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

همتی افزود: از بدو تاسیس هلال احمر تا به امروز نام کسانی ماندگار شده است که صادقانه به مردم خدمت کرده اند. هلال احمر به تازگی کتابی در خصوص ۱۰۰ چهره مطرح منتشر کرده که این چهره‌ها، حضور در کنار مردم و کمک رسانی داوطلبانه در حوادث را از افتخارات خود ذکر کرده اند. هلال احمر همواره در کنار مردم بودن را تجربه می کند و امید است بتواند از این موهبت خدادادی استفاده کند. امروز کرونا کار را در عرصه امدادرسانی سخت تر کرده اما با وجود این سختی ها باز هم هلال احمر در حال ارائه خدمات خود به مردم است.

ضرورت ایحاد خانه‌های هلال

رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: مبحث خانه های هلال از سال ۹۴ در دستور کار هلال احمر قرار گرفته بود و به علت ضرورت وجود این مجموعه ها تلاش شد تا خانه های هلال توسعه یابد و ساخت خانه های جدید در نقاط مختلف کشور در دستور کار قرار گیرد. ایجاد خانه های هلال یک ایده خوب بود اما به صورت پایلوت فقط در سه استان انجام و سپس ساخت آنها متوقف شده بود. ما برنامه ریزی کردیم تا خانه های هلال را در کل کشور گسترش دهیم.

همتی اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی ،ساخت خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت در دستور کار قرار گرفت که یک طرح توقف ناپذیر و خوب بود و امروز نزدیک به ۱۹ هزار خانه بهداشت و پایگاه سلامت در کشور فعالیت می کنند. ما در هلال احمر نیز هدف نهایی خود را ساخت ۳۷ هزار خانه هلال احمر ترسیم کرده ایم که می تواند امدادرسانی به مناطق صعب العبور کشور را آسان تر کند. این طرح در جهان بی سابقه است و ما طرح خانه های هلال را در فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر مطرح کردیم و مورد استقبال نیز قرار گرفت. امروز گیلان در این عرصه پیشرو بوده و به تنهایی ۱۰ درصد خانه های هلال در این استان ساخته شده است.

وی افزود: یکی از روستاهای اطراف تهران به اسم کندعلیا در حوالی دماوند است که امدادرسانی به این منطقه از تهران شاید یک ساعت و نیم زمان بر باشد اما با ساخت خانه هلال در این منطقه و آموزش کامل به اعضای این خانه هلال توانسته ایم امدادرسانی به این منطقه را سرعت بخشیم. در زلزله ها  نیز این خانه های هلال می توانند فعالیت کرده و به عنوان گروه ارزیاب به مناطق زلزله زده اعزام شوند. از این روستاها و مناطق در کشور زیاد وجود دارد که ضرورت دارد در آن ها خانه های هلال ساخته شود و به شکل بهتری امدادرسانی به این مناطق صورت گیرد.

ساخت خانه‌های هلال تداوم می‌یابد

رئیس جمعیت هلال احمر اظهار کرد: ایده ساخت خانه های هلال این است که به مردم آموزش داده شده و سازماندهی شوند تا بتوانند در وضعیت بحرانی، خودشان اقدامات اولیه را انجام دهند. این اتفاق مبارک امروز رقم خورده است. ۳۰۰۰ خانه هلال شهریور ماه گذشته توسط رئیس جمهور افتتاح شد و همین چند روز پیش نیز ۲۴۰۰ خانه هلال توسط معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

همتی تاکید کرد: پس از انقلاب هر دولتی که بر سر کار آمد طرح خانه های بهداشت را متوقف نکرده است و خانه های هلال نیز به همین گونه خواهد بود چراکه یک قوت قلبی برای مردم به حساب می آید و دولت های آتی نیز آن را ادامه خواهند داد.

وی افزود: در هفته هلال با مسئولان فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر دیدارهایی انجام و مقرر شد در تجهیز خانه های هلال به جمعیت هلال احمر ایران کمک کنند. این که در دقایق اولیه حادثه، گروه های امدادی بتوانند به مردم برسند یک اتفاق مهم است که از طریق خانه های هلال رقم خواهد خورد.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: امداد و نجات، آموزش و ساماندهی کمک های مردمی از جمله اهداف ما در راه اندازی خانه های هلال است. این حوزه ها می تواند در مدیریت آموزش و امداد و نجات به ما نیز کمک کند. تفاهم نامه هایی با مراکز آموزشی و مراکز نظامی نیز داشته ایم تا دانش آموزان و سربازان نیز تحت آموزش قرار گیرند. این اهداف در استان گیلان نیز پیش برده می شود تا مردم از خدمات هلال احمر بهره مند شوند.

همکاری با وزارت بهداشت برای واردات واکسن کرونا

همتی خاطرنشان کرد: در حوزه مقابله با کرونا نیز ما با استانداری همکاری خواهیم کرد و این عرصه تداوم دارد. هلال احمر از چهاردهم فروردین تا به امروز با تلاش هایی که انجام داده است ۲٫۵ میلیون دز واکسن کرونا از منابع معتبر وارد کرده است. تا قبل از سوم خرداد باقی محموله واکسن کرونا نیز وارد خواهد شد و در این زمینه حداکثر همکاری را با وزارت بهداشت خواهیم داشت تا مردم سریع تر به بهترین واکسن ها دسترسی پیدا کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر در پایان گفت: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و شعب هلال احمر نباید در این عرصه ها و مباحث سیاسی شرکت کنند. ما در کنار استانداری در هر چه بهتر برگزار شدن انتخابات تلاش خواهیم کرد. امید است یک نام نیک از هلال احمر باقی بماند تا مردم همچنان در کنار هلال احمر باشند. گیلان هر چه دارد از نعمات الهی است و باید تلاش شود تا مردم این استان بیشتر از خدمات هلال بهره مند شود.