فیروز فاضلی در نشست خبری در نمایشگاه کتاب تهران،اظهار داشت: کتاب نعمتی است که برای همیشه خواهد ماند.

ندای گیلان:فیروز فاضلی در نشست خبری در نمایشگاه کتاب تهران،اظهار داشت: کتاب نعمتی است که برای همیشه خواهد ماند.

وی تصریح کرد: با اینکه ابزار نوین ارتباطی آمده و مورد استفاده همه ماست اما هیچ چیز به جدیت کتاب در زندگی ما معنادار نیست.

فاضلی با بیان اینکه گیلان مشخصه ای دارد که وظیفه ما را بعنوان مدیران فرهنگی در استان خطیر می کند، گفت: گیلان در بحث کتاب و نشر از استان های پیشرو کشور است.

به گفته وی؛ بحث تجارت با اروپا در رشت و انزلی و ایجاد 4 کنسولگری (روس، عثمانی، انگلیس و فرانسه) در رشت برای اولین بار در کشور، گذرگاه فرهنگی اقوام مختلف بودن و … از علل این مشخصه است.

گیلان دارای پیشینه قوی مطبوعاتی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: اولین چاپخانه های گیلان بعد از سال 1250 شمسی دایر شدند و مطبعه های شرافت رشت و میناس انزلی اولین چاپخانه های چاپ سربی در استان بودند.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: حاجی رضا اسمعیل معروف به مطبعه از تجار روشنفکر گیلان و بانی چاپخانه عروه الوثقی در رشت (یکی از چاپخانه های بزرگ ایران در عصر خود و از نخستین چاپخانه های چاپ سربی کشور) است که باعث جان گرفتن مطبوعات استان شد.

وی با اشاره به فضای باز و امنیت روانی ایجاد شده در سال 93، تصریح کرد: تعداد کتب چاپ شده در سال قبل از آن 392 عنوان بود که در سال 93 به 569 عنوان رسید و از رشد 45 درصدی برخوردار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: این کتاب ها به شمارگان یک میلیون و 20 هزار و یکصد جلد منتشر شده و 413 عنوان آن چاپ اول و 156 عنوان چاپ مجدد بوده و همچنین 530 عنوان تألیفی و 39 عنوان ترجمه است.

فاضلی با بیان اینکه 110 عنوان از این آثار متعلق به گروه سنی کودک و نوجوان است، گفت: این مسأله بیانگر این است که ناشران ما جامعه هدف حوزه فرهنگ را به خوبی شناخته اند.

مجوز ناشران غیرفعال بازنگری می شود

مدیرکل ارشاد گیلان گفت: در حال حاضر 130 ناشر در استان گیلان دارای پروانه نشر هستند که از این تعداد فقط 39 ناشر در سال 93 فعال بودند که باید با حمایت از بقیه ناشران نیز یا آنها را فعال نمود و یا در خصوص مجوزشان بازنگری نمود.

فاضلی اضافه کرد: همچنین استان گیلان در سال 93 دارای 202 چاپخانه با ظرفیت 214 ورق و 12 لیتوگرافی بوده است.

وی گفت: گیلان در حال حاضر دارای 96 کتابخانه با 44 هزار و 809 عضو فعال و 899 هزار و 139 جلد کتاب می باشد.

فاضلی با اشاره به سرانه بالای مطاله گیلانی ها، اظهار کرد: طبق آخرین آمار منتشره، سرانه مطالعه گیلانی ها به 84 دقیقه در روز می رسد.

این مسئول فرهنگی ابراز امیدواری کرد: با احداث پروژه کتابخانه مرکزی رشت، سرانه مکانی مطاله گیلانی ها نیز به حد شایسته و مطلوبی برسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی استان، شیفت شب نیز در برخی از کتابخانه های استان راه اندازی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود به دهمین نمایشگاه استانی کتاب در گیلان اشاره و بیان کرد: بازدید 122 هزار نفری و فروش یک میلیارد و 200 میلیون تومانی این نمایشگاه نشانگر این است که کتاب در سبد کالای مردم گیلان معنادار است.

فاضلی ادامه داد: البته این وظیفه ما را نسبت به ناشران کم نمی کند و در تلاشیم تا وامهایی کم بهره برایشان فراهم کنیم؛ چراکه نشر هرچه بیشتر رونق پیدا کند، اندیشه بیشتر خواهد شد.

استان گیلان را ویژه ببینید

وی افزود: استان گیلان با داشتن بیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت، دارای 173 نشریه، 26 پایگاه خبری، 130 ناشر، 11 آموزشگاه نمایش، 154 هزار دانشجو و… است که این نشانگر فضای سنگینی از لحاظ فرهنگی است و اگر آمار شاخص های فرهنگی را نسبت به کل جمعیت درنظر بگیریم، درصد قابل ملاحضه ای فرهیختگی یافت می شود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر لزوم فضای آرامش برای انجام کار فرهنگی، عنوان کرد: اگر برای فرهنگ هزینه نکنیم، چندین برابر آن را باید برای مقابله با ضد فرهنگ هزینه کنیم.

وی در پایان خطاب به اصحاب رسانه گفت: استان گیلان را ویژه ببینید چون ویژه است و برای اصلاح فرهنگ و هنجارها نیاز به همراهی شماست و وظیفه شما در این بخش بسیار سنگین است.