مدیرکل گمرک شهرستان مرزی آستارا از خرید یک دستگاه ایکس ری کامیونی ریلی برای این اداره کل خبر داد.

ندای گیلان:آستارا – ایرنا – مدیرکل گمرک شهرستان مرزی آستارا از خرید یک دستگاه ایکس ری کامیونی ریلی برای این اداره کل خبر داد.

حمیدرضا محمدی افزود: هدف از خرید دستگاه ایکس ری کنترل بهینه محموله های ترانزیتی ، صادراتی و افزایش دقت در ارزیابی ها و سرعت عمل خصوصا در خروج کالاهای صادراتی از مرز آستارا است.
وی اضافه کرد: مشخصات این دستگاه از سری MB، ریلی نیمه ثابت و دارای قدرت شش الی 9 مگا الکترون ولت می باشدکه برای خرید آن 200 میلیارد ریال توسط گمرک ایران هزینه شده است.
محمدی با بیان اینکه این دستگاه بنا به دستور رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران برای گمرک آستارا اختصاص داده شد ، اظهار کرد: به زودی این دستگاه از خارج از کشور وارد و در محل درب خروجی گمرک آستارا مستقر و شروع به کار خواهد کرد.
وی گفت: با توجه به اهمیت مرز آستارا و تردد بیش از 700 هزار مسافر در سال از این مرز، دو دستگاه ایکس ری چمدانی نیز در حال حمل و استقرار در سالن مسافری گمرک آستارا می باشد.
بر اساس این گزارش؛ مدیر کل گمرک آستارا همچنین از واگذاری باسکول های گمرک آستارا به بخش خصوصی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر برون سپاری فعالیت ها خبر داد و بیان کرد: هم اینک سه باسکول در محوطه گمرک آستارا فعال می باشد که جهت عملیات برون سپاری به تعاونی گمرک جمهوری اسلامی ایران محول شده است.
گمرک آستارا به عنوان یک اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی ، ورود و خروج موقت ، تعاونی مرزنشینان ، ترانزیت داخلی و خارجی ، کارنه تیر بین المللی ، مبدا و مقصد کارنه تیر ، کاپوتاژ ، امور مسافری ، مرجوعی ، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند.
این گمرک رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را دارد.
شهرستان بندری آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود به طوری که سالانه نزدیک به 700 هزار نفر مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می کنند.