کابینه حسن روحانی 12کارته شده است و در کنار استیضاح رضا فرجی دانا و رای ندادن های مکرر به وزیران پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارتخانه علوم، روزهای پرتنشی بین مجلس نهم و دولت یازدهم طی شده است.

ندای گیلان:کابینه حسن روحانی 12کارته شده است و در کنار استیضاح رضا فرجی دانا و رای ندادن های مکرر به وزیران پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارتخانه علوم، روزهای پرتنشی بین مجلس نهم و دولت یازدهم طی شده است.

مريم محمدپور نوشت: در طول عمر دو ساله دولت یازدهم رضا فرجی دانا، عبدالرضا رحمانی فضلی، علی ربیعی و محمود واعظی هر کدام یک بار و محمدرضا نعمت زاده، علی اصغر فانی، علی طیب نیا و علی جنتی هر کدام دوبار از مجلس نهم کارت زرد گرفته اند. یعنی به طور متوسط هر دو ماه مجلس یک کارت زرد به دولت داده است و این در حالی است که در طول چهار سال دولت دهم، مجلس فقط 9 کارت زرد به وزرای احمدی نژاد داد یعنی به طور متوسط هر 5 ماه و 10 روز یک کارت زرد.

در دولت جدید تعداد سوالات نمایندگان از وزیران آنقدر افزایش داشته که هیات رئیسه مجلس تصمیم گرفته برای اینکه وقت کمتری از جلسات به بررسی سوالها اختصاص داشته باشد و مجلس بتواند به وظیفه قانونگذاری خود برسد، این سوالات فقط در روزهای سه شنبه مطرح شود.

وقتی نماینده یا نمایندگانی به موضوعی در حوزه کار یک وزیر اعتراض داشته باشند، سوال را ابتدا در کمیسیون تخصصی مطرح می کنند، اگر نماینده سوال کننده توضیحات وزیر را قانع کننده بداند، ماجرا تمام می شود اما اگر قانع نشود، کمیسیون تشخیص می دهد که سوال به صحن علنی برود یا خیر. اگر سوال در صحن مطرح شود، وزیر از اقدامات خود دفاع کرده و توضیحاتی را به صورت علنی به همه نمایندگان می دهد. دست آخر رئیس جلسه از نماینده سوال کننده می پرسد که آیا از توضیحات قانع شده است یا خیر، اگر نشده باشد، توضیحات وزیر را بین تمامی نمایندگان به رای می گذارد.

اما اختلافات مجلس و دولت در چه حوزه هایی است و نمایندگان مجلس کدام فعالیت های اعضای کابینه را نمی پسندند؟

رشت پرس