به گفته معاون وزیر بهداشت ،علاوه بر بیکاری، طلاق و زندگی در تجرد نیز موجب بروز اختلالات روانی می شود، همچنین باید به موضوع نشاط اجتماعی نیز بیشتر توجه کنیم

به گزارش ندای گیلان،معاون بهداشت وزیر بهداشت با اعلام این مطلب که 23 درصد جمعیت کشوربه نوعی به اختلالات روانی دچار هستند، گفت: 10 درصد افراد شاغل در دنیا به دلیل ابتلا به افسردگی 36 روز در سال به مرخصی استعلاجی می روند و در کشور ما نیز حدود ١٢ درصد افراد شاغل دچار افسردگى هستند که در این بین زنان ١٠ درصد بیش از مردان افسردگى دارند . رئیسی روز گذشته همزمان با آغاز هفته سلامت روان در نشستی خبری با بیان این که جمعیت افراد بالای 15 سال کشور حدود 50 میلیون نفر است که 38 درصد آن ها که حدود 20 میلیون نفر می شوند، شاغل هستند،افزود: وقتى افراد شاغل پرنشاط و شاد باشند بهره ورى و راندمان کارشان افزایش می یابد و اگر محیط کار نامناسب باشد، زمینه ابتلا به افسردگى ایجاد می شود.
وی با بیان این که توجه به آموزش اصول پیشگیری از اختلالات سلامت روان و خودمراقبتی در این زمینه می تواند حدود 20 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش برنامه های پیشگیری از اختلالات روانی قرار دهد، اظهار کرد: بر اساس پیمایشی که در سال ۹۰ به منظور بررسی سلامت روان مردم کشور انجام شد، 6/23 درصد افراد بالای ۱۵ سال در کشور دچار نوعی اختلال روان هستند که بیش از ۶۰ درصد این آمار مربوط به افسردگی بوده است و با توجه به آمارهای جهانی و همچنین آمارهای داخلی می‌توان حدس زد که ۱۰ تا ۱۲ درصد افراد شاغل دچار افسردگی هستند.
یکی از عوامل مهم افسردگی و اختلال روانی بیکاری و نداشتن شغل و درآمد مناسب است بنابراین بدون تردید شیوع و شدت اختلالات روانی در بین افراد بیکار بیشتر از متوسط کشوری است. وی افزود: عوامل مهمی در تامین سلامت روانی کارکنان دستگاه ها موثر است و مواردی مانند سلامت روانی مدیر سازمان، ارتباط بین کارکنان از نظر عاطفی، حمایت از کارکنان و آموزش و توانمندسازی آن ها، نوبت کاری، فشار کاری، برقراری نشاط در محیط کاری، میزان استرس و حجم کار کارکنان و امنیت شغلی در میزان سلامت روانی کارکنان موثر است.
رئیسی خاطرنشان کرد: اگر چه در جامعه ما میزان استخدام و اشتغال پایین است و این امر موجب افزایش اختلالات روانی می شود، اما در خیلی کشورهای غربی اصلا استخدام ندارند، البته در این کشورها موضوع دیگری مطرح است که به آن شایسته سالاری می گویند زیرا تبعیض و نبود عدالت در یک محیط کاری عامل مهم بروز اختلالات روانی است. وی با اشاره به این که استاندارد سلامت روان در محیط های کاری تعریف نشده است خاطرنشان کرد: البته سند سلامت کارکنان دولت تدوین و از سوی شورای عالی سلامت ابلاغ شده که بخشی از آن به سلامت روان مربوط است.
به گفته معاون وزیر بهداشت ،علاوه بر بیکاری، طلاق و زندگی در تجرد نیز موجب بروز اختلالات روانی می شود، همچنین باید به موضوع نشاط اجتماعی نیز بیشتر توجه کنیم تا میزان افسردگی و اختلالات روانی در جامعه کم شود. مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت نیز در این نشست درباره وضعیت آزار جنسی در محیط کار اظهار کرد: آماری در این باره وجود ندارد و اغلب اگر این مسائل به وجود بیاید به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود. احمد حاجبی با بیان این که ۶۷ درصد افرادی که دچار اختلال روان ‌هستند، تصور می کنند بیماری خود به خود خوب می شود و از همین رو، خدمتی دریافت نمی کنند. افزود: این فرضیه که مشکل اصلی مراجعه نکردن مردم برای دریافت خدمات مشاوره‌ای و روان پزشکی، هزینه بالای آن است، درست نیست. البته بیمه‌ها باید جلو بیایند و شرایط پوشش را قوی‌تر کنند.
مشاور وزیر بهداشت در حوزه سلامت روان نیز در کنگره سالانه انجمن علمی روان پزشکان ایران گفت: زنان بیشتر از مردان دچاراضطراب هستند و 10.29درصد افراد در کشور علایم افسردگی را به صورت بارز دارند. دکترنوربالا افزود: تحقیقاتی در بین ۳۶هزار فرد بالای ۱۵سال در ۳هزار خوشه ۱۲ نفری انجام شده که طی آن سلامت روان افراد جامعه را بررسی کردیم. 23.4 درصد افراد در تحقیقات ما به اختلال روانی دچار هستند.این اختلالات روانی در میان افرادی که سواد کمتری دارند، شیوع بیشتری دارد. در واقع سلامت روان با میزان سواد افراد ارتباط مستقیم دارد.بیشترین شیوع اختلالات روانی در افراد بیکار با درصد 21/28 است و افراد خانه دار نیز در رتبه دوم قرار دارند.وی همچنین درباره اختلال روانی بر حسب وضعیت تاهل در کشور، افزود: 22.27 درصد افراد دارای همسر دچار علایم اختلال روانی بوده و زنان بیشتر از مردان دچار اضطراب هستند.وی اظهار کرد:در 15 سال اخیر شیوع اضطراب در میان افراد جامعه افزایش داشته ، اما علایم افسردگی بر خلاف تصور مردم در این سال ها کم شده است.نسبت به ۱۵سال گذشته سلامت روان پایتخت نشینان از میانگین کشوری خارج شده و به مرز بدترین رسیده است.