آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد فعالیت های تعیین شده در طرح «قشه راه» تا مهلت پانزدهم اکتبر 2015 تکمیل شده است.

نداي گيلان : اگر ثمره همکاری های فشرده امنیتی و نظامی با آژانس باز ماندن PMD باشد، ایران خسارت بزرگی خواهد دید /شورای عالی امنیت ملی پس از ۱۵ دسامبر همکاری با آژانس را ممنوع کند

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای اعلام کرد: «فعالیت های مشخص شده در چارچوب نقشه راه برای حل و فصل موضوعات باقیمانده در خصوص برنامه هسته ای ایران تا تاریخ 15اکتبر(23مهر)، تکمیل شده است».

این بدان معناست که تمامی دسترسی های لازم در این مورد به آژانس داده شده اگرچه اطلاعی از جزئیات موضوع منتشر نشده است.

در بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین آمده است: «همانطور که در ضمیمه گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2011 آمده است، مدیر کل تا پانزدهم دسامبر 2015 ارزیابی نهایی را درباره راه حل مسائل مهم و حال حاضر برنامه هسته ای ایران برای اقدام شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه می کند».

نکته کلیدی در اینجا این است که بیانیه آژانس می گوید مدیر کل گزارش خود را برای تصمیم گیری در اختیار شورای حکام قرار خواهد داد در حالی که متن برجام صرفا خواهان انتشار گزارش آژانس درباره PMD است و سخنی از تصمیم گیری شورای حکام به میان نیاورده است.

آژانس می‌گوید ایران تاکنون همه اقدامات شفاف ساز در راستای اجرای نقشه راه را انجام داده است، با اینکه تنها دو ماه تا ارزیابی نهایی آژانس باقی مانده است اما در بیانیه روز پنج شنبه آژانس اشاره ای به این موضوع نشده است که آیا آژانس ادعاهای مربوط به PMD  را کنار خواهد گذاشت یا نه.

به عبارت دیگر، مسئله اصلی از دید تحلیلگران در تهران این است که اگر ثمره همکاری های فشرده امنیتی و نظامی با آژانس باز ماندن PMD باشد، ایران خسارت بزرگی خواهد دید.

از این رو، برخی کارشناسان عقیده دارند شورای عالی امنیت ملی باید پس از 15 دسامبر هرگونه همکاری با آژانس در چارچوب مطالب مطرح شده در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 را ممنوع کند./نسيم