حال با این تاثیرگذاری بالای ساناک، این سوال پیش می‌آید که چرا شفر همچنان دنبال تقویت کادرفنی و آوردن دستیار جامائیکایی است؟ میگوئل کولی دستیار جامائیکایی شفر در تیم‌های سابقش در آستانه حضور در تهران است

به گزارش ندای گیلان،حدود 2 ماه پیش بود که وینفرد شفر سرمربی آلمانی باشگاه استقلال خواستار جذب یک مربی اروپایی برای تکمیل کادرفنی شد و مربی مورد‌نظرش که اهل چک بود، به ایران آمد‌. جیری ساناک مربی ‌39 ساله و اهل جمهوری چک به عنوان دستیار وینفرد شفر در استقلال انتخاب شد تا کنار او و ساشا شفر، 3 خارجی کادرفنی آبی‌ها باشند‌. از بدو ورود ساناک به تهران و حضورش در تمرینات استقلال برخی رسانه‌ها به وزن بالای او و هیکل غیرورزشکاری‌اش اشاره و حتی برخی دست به انتقاد و تمسخر زدند و باشگاه را بابت انتخاب مربی سنگین‌وزن برای بدنسازی تیم‌شان نکوهش کردند‌. در‌حالی که بعدها مشخص شد ساناک مربی بدنساز نیست و طراح تمرین و تمرین‌دهنده است، ضمن این‌که نباید بر‌اساس ظاهر آدم‌ها قضاوت کرد‌.

حضور او در تمرین باعث تغییر بارز شکل و شیوه تمرین آبی‌پوشان شد و رخوت و یکنواختی جای خود را به نشاط و تنوع داد‌. ساناک خیلی زود با شفر و تیم هماهنگ شد و ارتباط خوبی با اکثر بازیکنان گرفت و همین مسئله به موفقیت او و در ادامه کامیابی استقلال کمک بزرگی کرد‌.

البته هماهنگی و همفکری بسیار خوب او با سرمربی تیم هم از نکاتی است که باعث شده اثرگذاری او در تمرین زیاد شود، چرا‌که ساناک هر ایده‌ای که شفر داشته باشد سعی می‌کند در تمرین پیاده کند و این هماهنگی و همکاری به حدی است که اگر روزی شفر به هر دلیلی سر تمرین نباشد، کادر فنی و بازیکنان می‌دانند که دقیقا چه کاری باید انجام دهند و سرمربی هم‌ صحت و درستی تصمیم آن‌ها را تایید می‌کند‌.

مربی اهل چک استقلال اگرچه مربی بدنساز نیست اما طراحی تمرین را به گونه‌ای انجام می‌دهد که برنامه‌های هوازی، بدنسازی و تاکتیکی با توجه به حریف و انرژی مصرف شده در هر بازی تعیین می‌شود و فشار و مدت‌زمان تمرین متغیر است‌.

شاید به خاطر همین است که از زمانی که شفر و ساناک آمده‌اند و تیم را تحویل گرفته‌اند، استقلال دیگر مثل زمان سرمربی‌گری منصوریان مصدوم و آسیب‌دیده ندارد و اگر هم مصدومیتی باشد، جزیی است‌.

حال با این تاثیرگذاری بالای ساناک، این سوال پیش می‌آید که چرا شفر همچنان دنبال تقویت کادرفنی و آوردن دستیار جامائیکایی است؟ میگوئل کولی دستیار جامائیکایی شفر در تیم‌های سابقش در آستانه حضور در تهران است و اگر او به کادرفنی اضافه شود، نقش ساناک در تیم بزرگسالان استقلال کمرنگ خواهد شد چرا‌که شفر برای او برنامه دیگری دارد.

بر‌اساس شنیده‌ها شفر می‌خواهد ساناک را در تیم امید و پایه‌های باشگاه مامور کشف استعداد کند و با شناسایی و آوردن بازیکنان مستعد تیم‌های پایه‌ای به تیم بزرگسالان یک کار بنیادین و اساسی انجام دهد‌. پروسه‌ای که اگر انجام شود، شاید باعث خودکفایی آبی‌ها و بی‌نیازی آن‌ها حداقل از بازیکنان داخلی خواهد شد‌.

البته این به شرطی است که کولی به ایران بیاید و ساناک از تیم بزرگسالان فراغت پیدا کند و عمده تمرکزش را روی تیم‌های امید و پایه‌ای بگذارد‌. در غیر این‌صورت ساناک همچنان مثل قبل نقش تمرین‌دهنده را خواهد داشت‌.