ندای گیلان:مقام معظم رهبری چندی پیش در یکی از بیانات خود به کشمکش و جنجال طولانی مدت غرب علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران پرداخته و در مورد ریشه‌های اصلی این تقابل، تصریح کردند: «تحریم و فشار ناشی از موضوع هسته‌ای نیست بلکه آنها با هویت مستقل ملت ایران و جمهوری اسلامی که از ایمان […]

ندای گیلان:مقام معظم رهبری چندی پیش در یکی از بیانات خود به کشمکش و جنجال طولانی مدت غرب علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران پرداخته و در مورد ریشه‌های اصلی این تقابل، تصریح کردند: «تحریم و فشار ناشی از موضوع هسته‌ای نیست بلکه آنها با هویت مستقل ملت ایران و جمهوری اسلامی که از ایمان و اعتقاد اسلامی سرمنشأ می گیرد و همچنین با افق‌های آینده این ملت و نظام و زیربار حرف زور نرفتن آنها مخالفند».

حضرت آیت الله خامنه‌ای همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای در دیدار با رئیس، مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی همچنین تأکید کردند: «اینکه گفته شود، تحریم‌ها و فشارها هزینه دستاوردهای هسته‌ای است، موضوع صحیحی نیست زیرا اگر موضوع هسته‌ای هم نبود، آنها بهانه دیگری می‌گرفتند».

با گذشت زمان این بیانات مقام معظم رهبری مصداق روشن‌تری پیدا کرده است. ماجراهای اخیر بر سر خریداری هواپیماهای دست دوم ایرباس از سوی ایران در این راستا قابل ارزیابی است. چندی پیش بود که رسانه‌های خبری گزارش دادند هواپیمایی ماهان، 9 فروند هواپیمای ایرباس دست دوم خریداری کرده است. انتشار این خبر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت تا جایی که برخی این گونه تحلیل کردند که «تحویل هواپیما به ایران نشانه فروپاشی تحریم‌هاست».

اما در این بین، یک مقام ارشد اسرائیلی از آمریکا به خاطر مجوز دادن به ایران برای خرید هواپیمای مسافربری انتقاد کرد و آن را نقض تحریم‌های این کشور دانست. این مقام صهیونیستی که نامی از او بیان نشده، به خبرگزاری رویترز گفت: «اسرائیل از منابع اطلاعاتی خود از این مورد نقض تحریم‌ها مطلع شد. ما این موضوع را به اطلاع دولت آمریکا رساندیم اما متاسفانه این کار هنوز در حال انجام است و موفق به ممانعت از آن نشده‌ایم».

کمتر از 24 ساعت پس از این اظهارنظر، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه دو شرکت عربی و مالک یکی از این شرکت‌ها را به اتهام کمک در خرید هواپیمای مسافربری دست دوم توسط ایران، تحریم کرد. این دو شرکت که در عراق و امارات مستقرند، بر اساس ادعای این وزارتخانه آمریکایی، در خرید این هواپیمای دست دوم به شرکت ایرانی ماهان کمک کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همزمان بیانیه‌ای صادر کرد و جزئیات بیشتری در خصوص افراد تحریم‌شده و همچنین دلیل این اقدام واشنگتن منتشر کرد که بسیار جای تامل داشت. در این بیانیه به نقل از «آدام زوبین» معاون اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده: «ما به مقابله فعالانه با نقض تحریم‌های ایران ادامه می‌دهیم، چه در حمایت از مجموعه‌های تروریستی باشد یا دیگر بخش‌های تحریم‌شده».

موضع واشنگتن، در واقع، نشان داد تحریم دو شرکت «النصر» عراق، «اسکای بلو برد» امارات متحده عربی و «عصام شموت» مالک سوری این شرکت، به دلیل تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای که قرار است پس از توافق برداشته شوند، نبوده بلکه به واسطه تحریم‌های موسوم به «ضدتروریسم» یا همان حمایت ایران از گروه‌های مقاومت است که گروه موسوم به 1+5 می‌گوید بعد از توافق نیز پابرجا می‌ماند.

در بخشی از این بیانیه آمده: «این مجموعه‌ها و این شخص بر اساس دستور اجرایی 13224، ذیل اختیار ضدتروریسم، وارد (لیست سیاه) شده‌اند. خطوط هوایی ماهان در اکتبر سال 2011 بر اساس دستور اجرایی 13224 به دلیل کمک‌های مالی، مادی و تکنولوژیکی به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران وارد لیست شد. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هم در سال 2007 بر اساس دستور اجرایی 13224 برای حمایت از سازمان‌های متعدد تروریستی، وارد لیست شده بود».

در ادامه این بیانیه آمده، واشنگتن تهدید کرده 9 فروند هواپیمای خریداری شده توسط ماهان، بر اساس تحریم‌های آمریکا قابل مصادره هستند، که این امر به نوشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، فعالیت این هواپیماها در خطوط بین‌المللی را با ریسک مواجه می‌کند.

در واقع، وزارت خزانه‌داری آمریکا در توجیه این اقدام خود نوشته، « ماهان ایران برای انتقال نیروها، تسلیحات و منابع نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای حمایت از رژیم اسد در پروازها به سوریه کمک کرده و ضمنا خدمات حمل‌ونقل به حزب‌الله لبنان که پیش از این به صورت جداگانه جزو گروه‌های تروریستی قرار گرفته، ارائه می‌دهد».

به این ترتیب، با توجه به ادله جدید مقامات آمریکایی، به روشنی می‌توان دریافت، در صورت حل مسئله هسته‌ای ایران، آنها مسائل دیگری چون «مبارزه با تروریسم»، «حقوق بشر» و «آزادی بیان» را دستاویز بهانه‌جویی‌های جدید خود قرار خواهند داد و هر بار به دلیلی، گروهی تازه از تحریم‌ها را علیه ایران اعمال خواهند کرد.

مروری بر مواضع آشکار آمریکایی‌ها طی‌ ماه‌های اخیر، نشان می‌دهد آنان یک استراتژی چند لایه و گام به گام را در قبال جمهوری اسلامی در پیش گرفته‌اند که در این استراتژی، با توجه به شرایط میدان بازی، هر بار جبهه‌ای جدید علیه ایران گشوده می‌شود.

شواهد و قرائن متعدد حاکی است، جبهه ادعاهای حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی نیز یکی از اصلی‌ترین حربه‌های آنان است تا دشمنی خود علیه جمهوری اسلامی را توجیه کنند.

به عنوان مثال، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و معاون او «وندی شرمن»، تاکنون بارها به صراحت اعلام کرده‌اند آنچه تحت عنوان لغو تحریم در مذاکرات ایران و 1+5 مورد بحث قرار می‌گیرد، مربوط به تحریم‌های هسته‌ای است و تحریم‌هایی که به بهانه‌هایی مانند نقض حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم اعمال شده، پابرجا خواهند ماند.

با توجه به موارد فوق، ذوق‌زدگی از لغو تحریم‌ها دیری نخواهد پایید چراکه آمریکایی‌ها در آینده مسائل دیگری را بهانه اعمال دور تازه تحریم‌ها علیه ایران قرار خواهند داد و لغو آنها را به اعمال نظرات‌شان در سیاست‌های ایران منوط خواهند کرد.

فارس